POÉTICAS DO CORPO-ESTUDANTE NA CIDADE
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1702Keywords:
Student body, Drifting in the city, Performing arts and educationAbstract
This text presents and discusses issues related to a project that investigates the movements of the student-body in the city, through drifting walks that invite us to map affections. With a methodological orientation from cartography, and in connection with a set of theoretical and artistic references that are situated at the interfaces between arts, education and the city, we address here a performance exercise carried out as a research action, which pointed out poetics of a student-body that wanders through urban landscapes, associated with dispositions of wandering, playfulness, presence, attention and listening. As developments of the research, we ask what such poetics can give us to think about in the field of education.
Downloads
References
ALICE, Tania. Performance como revolução dos afetos. São Paulo: Annablume, 2016.
ANDRÉ, Carminda Mendes. Quando a cidade nos ensina: pistas para o híbrido professor performer andarilho. Manzuá. Revista de Pesquisa em Artes Cênicas, Natal-RN, v. 1, n. 2, p. 34-49, 2019.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 1. Tradução Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: 34, 1995.
DEBORD, Guy. Teoria da deriva. In: JACQUES, Paola Berenstein (Org.). Apologia da deriva: escritos situacionistas sobre a cidade. Internacional Situacionista. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003. p. 87-91.
FABIÃO, Eleonora. Programa Performativo: o corpo em experiência. Ilinx, Revista do Lume: UNICAMP, 2004, dez., 2013.
FABIÃO, Eleonora Batista. Ações Cariocas: 7 ações para o Rio de Janeiro. Cavalo Louco, v. 8, 2010.
GÓMEZ-PENA, Guillermo; SIFUENTES, Roberto. Exercises for rebel artists: radical performance pedagogy. New York: Routledge, 2013.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Tradução Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto; PUC-Rio, 2010.
HELGUERA, Pablo; HOFF, Mônica (org.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011.
HOFF, Mônica. Por uma pedagogia a pé: a caminhada como construção poética. Porto Alegre: UFRGS, 2008.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2019.
KOHAN, Walter. Formación en Alfabetización Filósofica. Rio de Janeiro: NEFI, 2023.
KOHAN, Walter. Viagens pela escola: escritas e leituras inventadas. Seminário de Educação 2014: Educação e seus modos de ler-escrever em meio à vida. Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2014.
KOHAN, Walter Omar. O que pode um professor? In: AQUINO, Julio; REGO, Teresa Cristina (Org.). Deleuze pensa a educação. São Paulo: Segmento, 2007. p. 48-57.
LEPECKI, André. Coreopolítica e coreopolícia. Ilha: Revista de Antropologia, Santa Catarina, v. 13, n. 1, p. 41-60, jan./jun. 2012.
MARCIAL, Adriana Pires. Largo de Santo Antônio ontem... Largo da Carioca hoje: o estudo das camadas de densidade simbólica e as narrativas urbanas. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
MARQUES, Diego Alves. Experiências erráticas: pistas para a desobediência às performances corporais cotidianas urbanas. Dissertação (Mestrado em Artes), Universidade Estadual Paulista, 2017.
MASSCHELEIN, Jan. E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 35-48, jan./jun., 2008.
MEDEIROS, Rodrigo. (2019) Pedro Miguel Cruz: conceitos de fotografias, retratos, caricaturas e desfiguramentos na visualização de dados. Disponível em: https://medium.com/datavizbr/pedro-miguel-cruz-e-os-conceitos-de-fotografias-retratos-caricaturas-e-desfiguramentos-na-f8d5201ebd61. Acesso: 19 fev. 2025.
PAIS, Ana (Org.). Performance na esfera pública. Lisboa/Portugal: Orfeu Negro, 2016.
PEREIRA, Abimaelson Santos. Pedagogia do teatro e estéticas do urbano: a cultura, a escola e a cidade na formação de professores. Tese (Doutorado em Artes), Universidade Estadual Paulista, 2022.
RACHEL, Denise Pereira. Adote o artista, não deixe ele virar professor: reflexões em torno do híbrido professor-performer. Dissertação (Mestrado em Artes), Universidade Estadual Paulista, 2013.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 2002.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
UGLIARA, Milene Valentir. Errâncias na metrópole: a experiência do Coletivo Mapa Xilográfico. Dissertação (Mestrado em Artes), Universidade Estadual Paulista, 2013.
XII CIFE. Colóquio Internacional de Filosofia e Educação: Errar? Núcleo de Estudos em Filosofias e Infâncias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (NEFI/UERJ), 6 a 10 de maio de 2024. Disponível em: https://filoeduc.org/12cife/proposta.php. Acesso: 19 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 KARYNE DIAS COUTINHO, YOGI MEDEIROS DE BRITO LUCENA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
