Body, sound, and image: intersections between musical creation and gender

INTERSECÇÕES ENTRE CRIAÇÃO MUSICAL E GÊNERO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1663

Keywords:

musical creation, artistic research, feminist epistemologies, performance, cartography

Abstract

In this paper, I recount the creative processes behind two audiovisual and improvisational pieces for solo cello, reflecting on the questions that emerge from the act of creation. From my perspective as a woman and mother, I analyze the intersection between theoretical and practical knowledge, as well as the dialogue with poetic and philosophical references. Using the approach of artistic research, where creation and investigation nourish each other mutually, I apply the methodology of cartography and draw on feminist epistemologies to map connections between music, gender, motherhood, and philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giovanna Lelis Airoldi, Universidade de São Paulo - USP, São Paulo/SP, Brasil

Bacharel em música com habilitação em violoncelo pela Universidade de São Paulo, Giovanna Lelis Airoldi é mestre e doutoranda em Sonologia pelo programa de pós-graduação da mesma universidade, onde desenvolve pesquisa sobre os atravessamentos entre música e imagem. Se interessa especialmente pela performance em música contemporânea, pela música experimental e por práticas colaborativas.

References

ANZALDÚA, Gloria. La conciencia mestiza/ Rumo a uma nova conciencia. Estudos Feministas. Trad. Ana Cecília Acioli Lima. Florianópolis, v. 13, 2005, p. 704 - 719.

BASTOS, Helena (org.). Coisas vivas. Fluxos que informam. São Paulo: ECA/USP, 2021.

BASTOS, Helena. Corpo sem Vontade Imerso em Coisas Vivas. Rascunhos: caminhos da pesquisa em artes cênicas, Uberlândia, v. 7, n. 2, p. 5-22, jul./dez.

______. Bordados de corpus: os silêncios nos praticam. São Paulo: Revistas Aspas, v. 12, n.1, 2022.

BRAGAGNOLO, Bibiana. A cartografia como método para a Pesquisa Artística: uma proposição teórico-conceitual. ARJ –Art Research Journal, v.10, n.2, 2023.

COESSENS, Kathleen; CRISPIN, Darla; DOUGLAS, Anne. The artistic turn – a manifesto. Ghent: Orpheus Institute, 2009.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: the movement image. Trad. Hugh Tomlinson; Barbara Habberjam. Londres: Continuum, 2001.

______. Cour vincennes: le plan. St. Denis, 02 de nov de 1983. Disponível em: https://www.webdeleuze.com/textes/319

DELEUZE, Gilles; Guattari, Félix. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DERRIDA, J. Mémoires d’aveugle. L’auto-portrait et autres ruines. Paris: Éditions de la Réunion des Musées Nationaux, 1990

FISCHER, Stela Regina. Mulheres, performance e ativismo: a ressignificação dos discursos feministas na cena latino-americana. 2017. Tese (Doutorado, Pedagogia do Teatro). ECA/USP, São Paulo, 2017.

GREINER, Christine. O corpo e os mapas da alteridade. Moringa: artes do espetáculo, João Pessoa, v. 10, n. 2, 2019.

HARDING, Sandra. A instabilidade das Categorias Analíticas na Teoria Feminista. In: Revista de Estudos Feministas, v.1, n.1, 1993, Rio de Janeiro: CIEC/ECO/UFRJ, p.19.

HEDDON, Deidre. Autobiography and Performance: Performing Selves. Londres: Macmillan Education UK, 2008.

KATZ, Helena. O ano que vem chegou, curso on-line, 2022.

KASTRUP, Virgínia. O tátil e o háptico na experiência estética: considerações sobre

arte e cegueira. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência. 2015, v. 8, n. 3, p. 69-85.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

PERROT, Michelle. Une histoire des femmes est-elle possible?. Paris: Rivage, 1984.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

______. Epistemologia Feminista, gênero e história. Compostela: CNT, 2012.

RANIERE, Edio; HACK, Lilian. Somos nada mais que imagens: Entrevista com Anne

Sauvagnargues. Revista Polis e Psique, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 6 - 29, 2020.

ROLNIK, Suely. Cartografa Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto

Alegre: Sulina e Editora da UFRGS, 2016.

ROSA, Laila; NOGUEIRA, Isabel. O que nos move, o que nos dobra, o que nos instiga: notas sobre epistemologias feministas, processos criativos, educação e possibilidades transgressoras em música. In: Revista Vórtex, Curitiba, v.3, n.2, p.25-56, 2015.

SAUVAGNARGUES, Anne. Deleuze et l’art. Paris: Presses Universitaires de France, 2005.

______ . Artmachines. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2016.

SCHECHNER, Richard. “O que é performance?”. In: Performance studies: an introduccion, ed. 2. Nova York e Londres: Routledge, p. 28-51, 2006.

SIMONDON, Gilbert. Cours sur la Perception. Chatou: La Transparence, 2006.

______. Imagination et Invention. Chatou: La Transparence, 2008.

Published

01/12/2025

How to Cite

Lelis Airoldi, G. (2025). Body, sound, and image: intersections between musical creation and gender: INTERSECÇÕES ENTRE CRIAÇÃO MUSICAL E GÊNERO. Revista Da FUNDARTE, 67(67), e1663. https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1663