Body, sound, and image: intersections between musical creation and gender
INTERSECÇÕES ENTRE CRIAÇÃO MUSICAL E GÊNERO
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1663Keywords:
musical creation, artistic research, feminist epistemologies, performance, cartographyAbstract
In this paper, I recount the creative processes behind two audiovisual and improvisational pieces for solo cello, reflecting on the questions that emerge from the act of creation. From my perspective as a woman and mother, I analyze the intersection between theoretical and practical knowledge, as well as the dialogue with poetic and philosophical references. Using the approach of artistic research, where creation and investigation nourish each other mutually, I apply the methodology of cartography and draw on feminist epistemologies to map connections between music, gender, motherhood, and philosophy.
Downloads
References
ANZALDÚA, Gloria. La conciencia mestiza/ Rumo a uma nova conciencia. Estudos Feministas. Trad. Ana Cecília Acioli Lima. Florianópolis, v. 13, 2005, p. 704 - 719.
BASTOS, Helena (org.). Coisas vivas. Fluxos que informam. São Paulo: ECA/USP, 2021.
BASTOS, Helena. Corpo sem Vontade Imerso em Coisas Vivas. Rascunhos: caminhos da pesquisa em artes cênicas, Uberlândia, v. 7, n. 2, p. 5-22, jul./dez.
______. Bordados de corpus: os silêncios nos praticam. São Paulo: Revistas Aspas, v. 12, n.1, 2022.
BRAGAGNOLO, Bibiana. A cartografia como método para a Pesquisa Artística: uma proposição teórico-conceitual. ARJ –Art Research Journal, v.10, n.2, 2023.
COESSENS, Kathleen; CRISPIN, Darla; DOUGLAS, Anne. The artistic turn – a manifesto. Ghent: Orpheus Institute, 2009.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1: the movement image. Trad. Hugh Tomlinson; Barbara Habberjam. Londres: Continuum, 2001.
______. Cour vincennes: le plan. St. Denis, 02 de nov de 1983. Disponível em: https://www.webdeleuze.com/textes/319
DELEUZE, Gilles; Guattari, Félix. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DERRIDA, J. Mémoires d’aveugle. L’auto-portrait et autres ruines. Paris: Éditions de la Réunion des Musées Nationaux, 1990
FISCHER, Stela Regina. Mulheres, performance e ativismo: a ressignificação dos discursos feministas na cena latino-americana. 2017. Tese (Doutorado, Pedagogia do Teatro). ECA/USP, São Paulo, 2017.
GREINER, Christine. O corpo e os mapas da alteridade. Moringa: artes do espetáculo, João Pessoa, v. 10, n. 2, 2019.
HARDING, Sandra. A instabilidade das Categorias Analíticas na Teoria Feminista. In: Revista de Estudos Feministas, v.1, n.1, 1993, Rio de Janeiro: CIEC/ECO/UFRJ, p.19.
HEDDON, Deidre. Autobiography and Performance: Performing Selves. Londres: Macmillan Education UK, 2008.
KATZ, Helena. O ano que vem chegou, curso on-line, 2022.
KASTRUP, Virgínia. O tátil e o háptico na experiência estética: considerações sobre
arte e cegueira. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência. 2015, v. 8, n. 3, p. 69-85.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PERROT, Michelle. Une histoire des femmes est-elle possible?. Paris: Rivage, 1984.
RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
______. Epistemologia Feminista, gênero e história. Compostela: CNT, 2012.
RANIERE, Edio; HACK, Lilian. Somos nada mais que imagens: Entrevista com Anne
Sauvagnargues. Revista Polis e Psique, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 6 - 29, 2020.
ROLNIK, Suely. Cartografa Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto
Alegre: Sulina e Editora da UFRGS, 2016.
ROSA, Laila; NOGUEIRA, Isabel. O que nos move, o que nos dobra, o que nos instiga: notas sobre epistemologias feministas, processos criativos, educação e possibilidades transgressoras em música. In: Revista Vórtex, Curitiba, v.3, n.2, p.25-56, 2015.
SAUVAGNARGUES, Anne. Deleuze et l’art. Paris: Presses Universitaires de France, 2005.
______ . Artmachines. Edimburgo: Edinburgh University Press, 2016.
SCHECHNER, Richard. “O que é performance?”. In: Performance studies: an introduccion, ed. 2. Nova York e Londres: Routledge, p. 28-51, 2006.
SIMONDON, Gilbert. Cours sur la Perception. Chatou: La Transparence, 2006.
______. Imagination et Invention. Chatou: La Transparence, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giovanna Lelis Airoldi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
