TRIANGULAR APPROACH: DIASPORA CULTURE IN EDUCATIONAL PROJECTS

CULTURA EM DIÁSPORA NOS PROJETOS EDUCACIONAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1649

Keywords:

Culture in Diaspora, Triangular Approach, Counter-Colonial Pedagogy

Abstract

Abstract

 

This research aims to analyze the Triangular Approach in the construction and execution of an educational project from a counter-colonial education perspective based on the aesthetic, pedagogical, historical and praxis context. The theoretical framework included discussions about the black diaspora, popular culture, the black movement, and counter-hegemony. The methodological procedures applied consisted of action research that enabled teacher training, classroom observation, questionnaires, and interviews. The data obtained indicate the importance of teacher training for counter-colonial or anti-racist education; it showed the interest of students in learning about their own history through the diasporic culture of their territory, making them aware of, contextualize, and practice cultural manifestations in diasporas. Based on the results and discussions presented, the importance of the Triangular Approach in the process of training and execution of project pedagogy for counter-colonial education is considered.

Keywords: Culture in Diaspora; Triangular Approach; Counter-Colonial Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Imara Queiroz Bispo, Universidade Federla da Bahia -UFBA, Salvador/BH, Brasil

Elementary School Art Teacher in the Municipality of Cairu Bahia and Pedagogical Coordinator of the Municipality of Itacaré Bahia, active in anti-racist education. PhD student in Dance at the Federal University of Bahia - UFBA, Master in Teaching and Ethnic-Racial Relations at the Federal University of Southern Bahia - UFSB, Bachelor in Visual Arts from the Federal Rural University of Pernambuco, Bachelor in Pedagogy from the Santo Amaro University - UNISA.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2245-2959 

EMAIL: imaraqueiroz@gmail.com

References

REFERÊNCIAS

AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves de. A Abordagem Triangular no ensino das Artes como teoria e a pesquisa como experiência criadora / Fernando Antônio Gonçalves de Azevedo. – Recife: O autor, 2014.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação pós colonialista no Brasil: aprendizagem triangular. Comunicação & Educação, n. 2, p. 59-64, 1995.

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Tópicos utópicos. Belo Horizonte, MG: Editora/Arte. 1998. Acesso em: 03 dez. 2024.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC / SEF, 1998.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, v. 31, p. 15-24, 2016.

Epistemologias do Sul/ org.Boaventura de Souza Santos, Maria Paula Meneses. – (CES) ISBN 978-972-40-3738-7. I SANTOS, Boaventura de Souza, 1940- II MENESES, Maria Paula.

SOARES, Elania. Quilombo do Marimbondo de Itacaré – Ba. Documentário 2024, Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Cywp_D85il8 acesso: 26 de janeiro de 2025.

FUNARI, P. P. The archaeological study of the African Diaspora in Brazil. In: OGUNDIRAN, A.; FALOLA, T. (Eds.). Archaeology of Atlantic Africa and the African Diaspora. Bloomington: Indiana University Press, 2007. p. 355-371.

LARAIA, Roque de Barros. O conceito antropológico de cultura. Culturas e Evangelização. São Paulo: Edições Loyola, 1991.

LARAIA, Roque De Barros. Cultura um conceito Antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1986. 116 p.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura – um conceito antropológico. 8.ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

MUNANGA, Kabengele. Educação e diversidade étnico-cultural: a importância da história do negro e da África no sistema educativo brasileiro. Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF, p. 21-34, 2013.

MUNANGA, Kabengele. Negritude afro-brasileira: perspectivas e dificuldades. Revista de antropologia, p. 109-117, 1990.

MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2ª edição revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade – 1999

RIZZI, Maria Christina de Souza Lima; DA SILVA, Mauricio. Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais: uma teoria complexa em permanente construção para uma constante resposta ao contemporâneo. Revista GEARTE, v. 4, n. 2, 2017.

SILVA, Tharciana Goulart da. Reflexões sobre a Abordagem Triangular no Ensino Básico de Artes Visuais no contexto brasileiro. Matéria-prima, v. 5, p. 88-95, 2017.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. Cortez editora, 2022.

THIOLLENT, Michel Jean Marie; COLETTE, Maria Madalena. Pesquisa-ação, formação de professores e diversidade. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 36, n. 2, p. 207-216, 2014.

Published

09/09/2025

How to Cite

Queiroz Bispo, I. (2025). TRIANGULAR APPROACH: DIASPORA CULTURE IN EDUCATIONAL PROJECTS: CULTURA EM DIÁSPORA NOS PROJETOS EDUCACIONAIS. Revista Da FUNDARTE, 65(65), e1649. https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1649