APRENDENDO A CRIAR COLABORATIVAMENTE EM REALIDADE VIRTUAL
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v63i63.1597Keywords:
Criação, Realidade Virtual, Teoria de AprendizagemAbstract
This article presents research that aimed to identify effective strategies to enable students to act in the collaborative creation of educational solutions in virtual reality (VR) environments. The research was conducted with a group of students with little or no previous experience with the creation of a Virtual Reality environment. The students were encouraged to creatively use the possibilities offered by the Cospaces edu tool to collaboratively build an educational story. At the end, they were asked to reflect on the experience carried out, in a metacognition activity, related to the theories of creative learning, active learning, collaborative learning and expansive learning.
Downloads
References
BICALHO, D. R.; PIEDADE, J. M. N.; MATOS, J. F. de L. M. Systematic Review of Educational Practices with Immersive Virtual Reality in Higher Education. Medi@ções, v. 12, n. 1, p. 95-111, 2024. DOI: https://doi.org/10.60546/mo.v12i1.410.
BURTON, B. G., MARTIN, B.; ROBINS, J. An Examination of Student Engagement, Knowledge Creation and Expansive Learning in a Virtual World. In: CHILDS, Mark; PEACHEY, Anna (Ed.). Understanding learning in virtual worlds. London, UK: Springer, 2013.
CENCI, A.; DAMIANI, M. F. Desenvolvimento da Teoria Histórico-Cultural da Atividade em três gerações: Vygotsky, Leontiev e Engeström. Roteiro, v. 43, n.3, p. 919-948, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i3.16594.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL – CGI.br. Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil - TIC Kids Online Brasil 2022. 2023b. CETICbr. 2023. Disponível em: https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/1/20230825142135/tic_kids_online_2022_livro_eletronico.pdf.
DEDE, C. Immersive interfaces for engagement and learning. Science, v. 323, n. 5910, p. 66-69, 2009. DOI:10.1126/science.1167311.
ENGESTRÖM, Y. Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of education and work, v. 14, n. 1, p. 133-156, 2001.
JESUS, E. A. et al. REALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA NO PROCESSO EDUCACIONAL. Revista Amor Mundi, v. 5, n. 5, p. 13-25, 2024.
KUNA, P.; HAŠKOVÁ, A.; BORZA, Ľ. Creation of virtual reality for education purposes. Sustainability, v. 15, n. 9, p. 7153, 2023.
MACHADO, L. A. M.; SILVA, T. L. da; TAROUCO, L. M. R.; HERPICH, F. Metaverso para ensino de desenvolvimento sustentável. In: XII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2023, Passo Fundo/RS. Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Porto Alegre, 2023. p. 536-547. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.233539
MEDEIROS, S. M. de A. A teoria da atividade em Vygotsky, Leontiev e Engeström: os fundamentos da aprendizagem expansiva. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021051, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8657702. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657702. Acesso em: 20 jul. 2024.
NETO, O. M.; SOSTER, T. S. Inovação Acadêmica e Aprendizagem Ativa (STHEM-Brasil) (Portuguese Edition). 2017 Edição do Kindle.
NONAKA, I.; TOYAMA, R. The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process. Knowledge management research & practice, v. 1, n. 1, p. 2-10, 2003.
PAPERT, S.; HAREL, Idit. Situating constructionism. constructionism, v. 36, n. 2, p. 1-11, 1991.
PIAGET, J. Epistemologia genética. 4. ed. São Paulo, SP: Editora Martins Fontes, 2012. 123 p.
RESNICK, M. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Penso Editora, 2020.
RIBEIRO NETO, J.; MAIA, L. E. de O.; MENEZES, D. B.; VASCONCELOS, F; HERBERT, L. A Cultura Maker como Metodologia Ativa de Ensino: Contribuições, Desafios e Perspectivas na Educação. Revista De Ensino, Educação E Ciências Humanas, v. 25, n. 1, 107–115, 2024. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2024v25n1p107-115
SOUTHGATE, E. et al. School students creating a virtual reality learning resource for children. In: 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW). IEEE, 2022. p. 01-06. DOI: 10.1109/VRW55335.2022.00060.
TAROUCO, L. M. R.; MACHADO, L. A. L. M.; SILVA, P. F. da; HERPICH, F.; SOARES, F.; FRACARO, A. R. Collaboration and Assessment in Educational Practices with Virtual Reality. Immersive Learning Research - Academic, v. 1, n. 1, p. 297–305, 2024. DOI: https://doi.org/10.56198/U6C0W654K.
TAROUCO, L. M. R.; MACHADO, L. A. L. M.; SILVA, T. L. da; TIMOTEO, D. J. A. Possibilidades do Metaverso como Recurso Educacional. Revista da Fundarte, v. 56, p. 1-22, 2023. DOI: https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1268.
TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, 2014, p. 61-93.
WANG, H.Y.; SUN, J. C. Y. Real-time virtual reality co-creation: Collective intelligence and consciousness for student engagement and focused attention within online communities. Interactive Learning Environments, v. 31, n. 6, p. 3422-3435, 2021.
WU, W.C.V. et al. Enhancing 21st-century competencies via virtual reality digital content creation. Journal of Research on Technology in Education, v. 55, n. 3, p. 388-410, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luís Antônio Licks Missel Machado, Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Patrícia Fernanda da Silva, Ismael de Lima, Aline Pons Alves Lisboa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.