APRENDENDO A CRIAR COLABORATIVAMENTE EM REALIDADE VIRTUAL

Authors

  • Luís Antônio Licks Missel Machado Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT , Taquara/RS, Brasil
  • Liane Margarida Rockenbach Tarouco Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS , Porto Alegre, RS/Brasil
  • Patrícia Fernanda da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS , Porto Alegre, RS/Brasil
  • Ismael de Lima Instituto Federal Sul-rio-grandense - IFSul , Porto Alegre/RS, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9729-2326
  • Aline Pons Alves Lisboa Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v63i63.1597

Keywords:

Criação, Realidade Virtual, Teoria de Aprendizagem

Abstract

This article presents research that aimed to identify effective strategies to enable students to act in the collaborative creation of educational solutions in virtual reality (VR) environments. The research was conducted with a group of students with little or no previous experience with the creation of a Virtual Reality environment. The students were encouraged to creatively use the possibilities offered by the Cospaces edu tool to collaboratively build an educational story. At the end, they were asked to reflect on the experience carried out, in a metacognition activity, related to the theories of creative learning, active learning, collaborative learning and expansive learning.

Downloads

Author Biographies

Luís Antônio Licks Missel Machado, Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT , Taquara/RS, Brasil

Professor nas Faculdaes Integradas de Taquara -FACCAT. Mestre em Economia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos -UNISINOS. Doutorando em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS.

Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS , Porto Alegre, RS/Brasil

Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS. Doutora em Engenharia Elétrica/Sistemas Digitais pela Universidade de São Paulo -USP.

Patrícia Fernanda da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS , Porto Alegre, RS/Brasil

Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS. Doutora em Informática na Educação e Pós-Doutoranda em Informática na Educação na UFRGS.

Ismael de Lima, Instituto Federal Sul-rio-grandense - IFSul , Porto Alegre/RS, Brasil

Professor no Instituto Federal Sul-rio-grandense - IFSul. Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Aluno especial em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. 

Aline Pons Alves Lisboa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

Mestre em Computação Aplicada pela Universidade Federal do Pampa - Unipampa. Aluna especial no Doutorado em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS.

References

BICALHO, D. R.; PIEDADE, J. M. N.; MATOS, J. F. de L. M. Systematic Review of Educational Practices with Immersive Virtual Reality in Higher Education. Medi@ções, v. 12, n. 1, p. 95-111, 2024. DOI: https://doi.org/10.60546/mo.v12i1.410.

BURTON, B. G., MARTIN, B.; ROBINS, J. An Examination of Student Engagement, Knowledge Creation and Expansive Learning in a Virtual World. In: CHILDS, Mark; PEACHEY, Anna (Ed.). Understanding learning in virtual worlds. London, UK: Springer, 2013.

CENCI, A.; DAMIANI, M. F. Desenvolvimento da Teoria Histórico-Cultural da Atividade em três gerações: Vygotsky, Leontiev e Engeström. Roteiro, v. 43, n.3, p. 919-948, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i3.16594.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL – CGI.br. Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil - TIC Kids Online Brasil 2022. 2023b. CETICbr. 2023. Disponível em: https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/1/20230825142135/tic_kids_online_2022_livro_eletronico.pdf.

DEDE, C. Immersive interfaces for engagement and learning. Science, v. 323, n. 5910, p. 66-69, 2009. DOI:10.1126/science.1167311.

ENGESTRÖM, Y. Expansive learning at work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of education and work, v. 14, n. 1, p. 133-156, 2001.

JESUS, E. A. et al. REALIDADE VIRTUAL E AUMENTADA NO PROCESSO EDUCACIONAL. Revista Amor Mundi, v. 5, n. 5, p. 13-25, 2024.

KUNA, P.; HAŠKOVÁ, A.; BORZA, Ľ. Creation of virtual reality for education purposes. Sustainability, v. 15, n. 9, p. 7153, 2023.

MACHADO, L. A. M.; SILVA, T. L. da; TAROUCO, L. M. R.; HERPICH, F. Metaverso para ensino de desenvolvimento sustentável. In: XII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2023, Passo Fundo/RS. Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Porto Alegre, 2023. p. 536-547. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2023.233539

MEDEIROS, S. M. de A. A teoria da atividade em Vygotsky, Leontiev e Engeström: os fundamentos da aprendizagem expansiva. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021051, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8657702. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657702. Acesso em: 20 jul. 2024.

NETO, O. M.; SOSTER, T. S. Inovação Acadêmica e Aprendizagem Ativa (STHEM-Brasil) (Portuguese Edition). 2017 Edição do Kindle.

NONAKA, I.; TOYAMA, R. The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process. Knowledge management research & practice, v. 1, n. 1, p. 2-10, 2003.

PAPERT, S.; HAREL, Idit. Situating constructionism. constructionism, v. 36, n. 2, p. 1-11, 1991.

PIAGET, J. Epistemologia genética. 4. ed. São Paulo, SP: Editora Martins Fontes, 2012. 123 p.

RESNICK, M. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Penso Editora, 2020.

RIBEIRO NETO, J.; MAIA, L. E. de O.; MENEZES, D. B.; VASCONCELOS, F; HERBERT, L. A Cultura Maker como Metodologia Ativa de Ensino: Contribuições, Desafios e Perspectivas na Educação. Revista De Ensino, Educação E Ciências Humanas, v. 25, n. 1, 107–115, 2024. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2024v25n1p107-115

SOUTHGATE, E. et al. School students creating a virtual reality learning resource for children. In: 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VRW). IEEE, 2022. p. 01-06. DOI: 10.1109/VRW55335.2022.00060.

TAROUCO, L. M. R.; MACHADO, L. A. L. M.; SILVA, P. F. da; HERPICH, F.; SOARES, F.; FRACARO, A. R. Collaboration and Assessment in Educational Practices with Virtual Reality. Immersive Learning Research - Academic, v. 1, n. 1, p. 297–305, 2024. DOI: https://doi.org/10.56198/U6C0W654K.

TAROUCO, L. M. R.; MACHADO, L. A. L. M.; SILVA, T. L. da; TIMOTEO, D. J. A. Possibilidades do Metaverso como Recurso Educacional. Revista da Fundarte, v. 56, p. 1-22, 2023. DOI: https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1268.

TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, 2014, p. 61-93.

WANG, H.Y.; SUN, J. C. Y. Real-time virtual reality co-creation: Collective intelligence and consciousness for student engagement and focused attention within online communities. Interactive Learning Environments, v. 31, n. 6, p. 3422-3435, 2021.

WU, W.C.V. et al. Enhancing 21st-century competencies via virtual reality digital content creation. Journal of Research on Technology in Education, v. 55, n. 3, p. 388-410, 2021.

Published

26/03/2025

How to Cite

Licks Missel Machado, L. A., Rockenbach Tarouco, L. M., da Silva, P. F., de Lima, I., & Pons Alves Lisboa, A. (2025). APRENDENDO A CRIAR COLABORATIVAMENTE EM REALIDADE VIRTUAL. Revista Da FUNDARTE, 63(63), e1597. https://doi.org/10.19179/rdf.v63i63.1597