EXPERIENCES WITH THE THEATRE OF THE OPPRESSED: A METHODOLOGICAL APPROACH FOR PREVENTING VIOLENCE IN SCHOOLS

COMO HORIZONTE METODOLÓGICO PARA PREVENÇÃO DE SITUAÇÕES DE VIOLÊNCIA NA ESCOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1577

Keywords:

Violence, School, Theater of the Oppressed

Abstract

This research proposes intersections between the Theater of the Oppressed method and violence in schools as a social phenomenon. With an interventionist purpose, workshops were conducted with sixty-three first-year high school students from a public school located on the outskirts of São Paulo. The scenes produced by the participants and the application of a questionnaire made it possible to identify the types of violence that permeate everyday school life. The research results indicate that the experience with Theater of the Oppressed in the school setting can collectively empower young people to create alternatives to the violence they experience, enhancing dialogue as an essential tool for human relationships.

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Author Biography

Fernanda Roberta Lemos Silva Marques, Universidade de São Paulo, Núcleo de Estudos da Violência

Pesquisadora de Pós-Doutorado no Núcleo de Estudos da Violência da Universidade de São Paulo no Projeto Observatório de Direitos Humanos em Escolas (PODHE). Pesquisadora associada ao Programa de Pesquisa em Educação Básica PROEDUCA-FAPESP no projeto "Educação em direitos humanos para a promoção da equidade e prevenção às violências nas escolas", Doutora em Educação (2019) pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Linha de Pesquisa: Linguagem e Arte em Educação, Mestre em Educação (2012) pela mesma Universidade, Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos sobre Corpo, Arte e Educação (LABORARTE).Doutorado Sanduíche no Exterior PDSE/Capes (2017) no Departamento de Teoria e História de la Educación, na linha de pesquisa Educación, Identidad Y Resiliencia, Infancia y Juventud em Riesgo Social na Universidad de Málaga Espanha.

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Published

12/06/2025

How to Cite

Lemos Silva Marques, F. R. (2025). EXPERIENCES WITH THE THEATRE OF THE OPPRESSED: A METHODOLOGICAL APPROACH FOR PREVENTING VIOLENCE IN SCHOOLS: COMO HORIZONTE METODOLÓGICO PARA PREVENÇÃO DE SITUAÇÕES DE VIOLÊNCIA NA ESCOLA . Revista Da FUNDARTE, 64(64), e1577. https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1577