APROXIMAÇÕES ENTRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES, O CINEMA, A EDUCAÇÃO E A LEI 13.006/2014

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1563

Keywords:

Cinema e Educação; Formação Inicial; Formação Continuada.

Abstract

This study aims to reflect on the impacts of Law 13.006 on the initial and continued training of teachers, regarding the approximations between cinema and education. Employing a qualitative, bibliographic approach, hermeneutics underpins the analysis of data and discussion of results. Studies are presented that highlight the need for training with cinema in the curriculum and in dialogue with different disciplines. The results show that the changes brought about by Law 13.006/2014 affect the initial training of teachers, impact the curricular and pedagogical reorganization of basic education schools, and increase the need for continued training.

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Author Biographies

Josenildo Santos de Souza, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Adjunct Professor III at the Federal University of Amazonas at the Institute of Nature and Culture, at the upper Solimões campus in Benjamin Constant/AM. PhD student in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pelotas (UFPEL), in the research line Teacher Training, Teaching, Research and Educational Practices. Master's degree in Amazonian Studies from the Universidad Nacional de Colombia (UNAL) Amazonia Headquarters, in the line of research Regional Development (Revalidation by the Graduate Program in Education of the Federal University of Amazonas (UFAM), Degree in Philosophy from the Federal University of Amazonas - UFAM (2001). 

Maristani Polidori Zamperetti, Universidade Federal de Pelotas - UFPel - Pelotas/RS, Brasil

Doutora e Mestra em Educação (PPGE/FaE/UFPel). Professora Associada no Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas, RS, onde ministra disciplinas na área de Fundamentos da Educação em Artes Visuais. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/FaE/UFPel), Mestrado e Doutorado, na Linha de Pesquisa "Formação de Professores: Ensino, Processos e Práticas Educativas". Líder do Grupo de Pesquisa: Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais (CNPQ). 

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Published

01/12/2025

How to Cite

Santos de Souza, J., & Polidori Zamperetti, M. (2025). APROXIMAÇÕES ENTRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES, O CINEMA, A EDUCAÇÃO E A LEI 13.006/2014. Revista Da FUNDARTE, 67(67), e1563. https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1563