THE ART EDUCATION COURSE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF MARANHÃO AND THE IMPLICATIONS FOR ART TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1526

Keywords:

Art Teaching, Art in Maranhão, Implications and reflections

Abstract

The article discusses art teaching in Maranhão. It reflects on the creation of the Art Education course at UFMA in 1970 and how it arrived in 2024 and the implications for teaching and teacher training and what this has reverberated for art and its teaching in Basic Education and Higher Education. It discusses aspects of professional performance and questions why the arts, especially the visual arts, are so marginalised, where professionals trained in other areas can enter and become teachers, which doesn't happen in others, because the public notices are closed on training. After more than 50 years of existence, the course is still the same as it was when it was born. It hasn't created a stricto sensu programme, forcing graduates to seek qualifications outside the state.

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Author Biography

Walter Rodrigues Marques, Universidade Estadual do Maranhão - UFMA, São Luís/Maranhão, Brasil

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP), com doutorado-sanduíche na Universidade de Coimbra, Portugal. Mestre em Educação - Gestão de Ensino da Educação Básica, pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica, da Universidade Federal do Maranhão (PPGEEB/UFMA, 2019). Especialização em Metodologias Ativas e Tecnologias Educacionais Digitais, Universidade de Coimbra-Portugal (2022). Especialista em Psicologia da Educação pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2022). Especialização em Educação Especial e Neuropsicopedagogia (2016) e, Especialização em Psicologia Hospitalar e da Saúde (2017) pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Especialização em Arte, Mídia e Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA, 2021). Licenciado em Física, pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA, 2022). Licenciado em Educação Artística - Artes Plásticas (UFMA, 2012). Bacharel em Ciências Sociais (UFMA,2024). Bacharel em Psicologia pela Faculdade Pitágoras (2015). Bolsista PIBID/UEMA 2014/2015 - Supervisor. Bolsista Voluntário de Iniciação Científica PIBIC/UFMA (2016-2017). Professor de Arte do Estado do Maranhão. Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação (ANPED); da Federação de Arte-Educadores do Brasil (FAEB). Membro da Associação Maranhense de Arte-Educadores (AMAE). Participou do Grupo de Estudo e Pesquisa Arte, Cultura e Educação (GEPACE/UFMA); participa do Grupo de Estudo e Pesquisa Investigação Pedagógica de Estudo Afro-brasileiros (GIPEAB/UFMA) e, do Grupo de Pesquisa GPARTEDU: Grupo de Pesquisa Arte na educação, na formação de professores e no currículo escolar (FE-USP). Bolsista FAPEMA (Fundação de Amparo à Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão). Pesquisa: indígenas e o contato; educação museal; arte/educação; arqueologia/antropologia; cerâmica; artes visuais; tecnologias na educação.

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Published

09/09/2025

How to Cite

Marques, W. R. (2025). THE ART EDUCATION COURSE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF MARANHÃO AND THE IMPLICATIONS FOR ART TEACHING. Revista Da FUNDARTE, 65(65), e1526. https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1526