DANÇA E ANCESTRALIDADE EM UM PROCESSO DE CRIAÇÃO COM CRIANÇAS E ADOLESCENTES NA COMUNIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1448

Keywords:

Dance, Ancestry, Process of creation

Abstract

This paper proposes a discussion from the perspective of art and education about how a process of creation in dance with a group of children and teenagers can enable the production of knowledge in meetings with the community as part of a multicultural proposal. That way, the children and teenagers are subjects of knowledge and doing and their cultural heritage tells stories that rework and affirm the pursuit of their citizenship, integrating values of Afro-Brazilian ancestry referenced within the community. Art and education are seen as in between places of producing knowledge in which the body, dance and ancestry act as powerful factors in the training of young artists.

Author Biographies

Giuliana Rocha da Rocha, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, RS/Brasil

É professora de dança e diretora do Projeto de arte educação De Onde Nós Viemos de  Porto Alegre-Rs e Licenciada em Dança (UERGS). É artista pesquisadora, trabalha com dança, arte educação, improvisação em dança e danças urbanas.

 

Kátia Salib Deffaci, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS/RS, Brasil

Doutora em Educação (FE/Unicamp), com estágio de pesquisa realizado junto ao Early Childhood Research Centre/Roehampton University - London/UK. Mestra em Artes Cênicas (PPGAC/Ufrgs), licenciada em Pedagogia (Claretiano) e bacharel e licenciada em Dança (Unicamp). Atualmente é professora da Graduação em Dança: Licenciatura da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Uergs/ 2013-), onde atua na formação de professores para educação básica com criação em dança e análise do movimento; práticas pedagógicas e estágios. 

References

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Published

08/08/2024

How to Cite

Rocha da Rocha, G., & Salib Deffaci, K. (2024). DANÇA E ANCESTRALIDADE EM UM PROCESSO DE CRIAÇÃO COM CRIANÇAS E ADOLESCENTES NA COMUNIDADE. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1448. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1448

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO