RING AROUND THE ROSEY OF PEOPLE AND ACTIONS

REVOLVING A CHILDREN´S CHOIR EDUCATION PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v61i61.1440

Keywords:

Children´s choir, University extention, Dialogical interaction

Abstract

This work is an experience report on the structuring of a university extension program, in school and non-school institutions, as part of a university teacher training course. After a brief contextualization, the theoretical foundations of the work, the set of actions and subjects that develop them and an analysis of the learning resulting from the collaboration between the university and the community are presented. The report concludes with a self-assessment, which highlights aspects of the program to be improved, based on actions that allow the non-university community to assume greater protagonism and academic visibility.

Author Biography

Débora Andrade, Universidade Federal de São João del-Rei - UFSJ, São João del-Rei/MG, Brasil

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Mestrado em Música, Especialização em Educação Musical e Bacharelado em Regência (2004) pela Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais. Possui, também, experiência com o ensino de música (Maternal 3 ao 5º ano/9) e canto coral (5º ao 9º ano) na Educação Básica. Atualmente, é professora na área de Educação Musical/Regência de Coro Infantil do Curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal de São João del-Rei, onde coordena o "Programa Benke: corais infantojuvenis da UFSJ" (PROEX).

References

BARTLE, Jean Ashworth. Sound Advice: Becoming A Better Children´s Choir Conductor. New York: Oxford University Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195141788.001.0001

BOURNE, Patricia. Inside the Elementar School Chorus: Instructional Techniques for the Non-Select Children´s Chorus. Dayton: Heritage Music Press, 2009.

BUENO, Francisco da Silveira. Minidicionário escolar da Língua Portuguesa Silveira Bueno. – São Paulo: DCL, 2018.

CAVALCANTI, Kessy Michelle Costa; SILVA, Anna Paula Pereira da; GOMES, Alizete Maria Maneira. Avaliação na Formação de um coro infantil da escola básica Dim Helder. In: CONFERÊNCIA REGIONAL LATINO-AMERICANA DE EDUCAÇÃO MUSICAL DA ISME, XI. Educação musical latino-americana: tecendo identidades e fortalecendo interações. Anais. Natal, 08 a 11 de agosto de 2017, p. 1 – 10. Disponível em: < http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/isme/2017/paper/view/2327>. Acesso: 28 jan. 2024.

CRUZ, Gilsele. O Coral Infantil. In: CRUZ, Gisele (Org.). Canto, canção, cantoria – Como Montar um Coral Infantil. São Paulo: SESC Consolação, 2003.

FERRARA, Maria Amorim. Técnica Orfeônica. Revista do Ensino. Orgam Official da Directoria da Instrução, Bello Horizonte, Anno XV, n. 184, p.46-73, jan./mar.1947. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/175010>. Acesso: 26 jan. 2024.

FONSECA, Hilda S. Soares. Orientação Musical de acordo com o Desenvolvimento Psíquico da Criança em Idade Escolar. Revista do Ensino. Orgam Official da Directoria da Instrução, Bello Horizonte, v.30, n. 210, p.103 - 113, dez. 1961. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/175010>. Acesso: 26 dez. 2023.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e Fios: Um ensaio sobre música e educação. 2ed. São Paulo: Editora UNESP; Rio de Janeiro: FUNARTE, 2008.

FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Editus, 2012. Disponível em: . Acesso em: 28 jan. 2024.

MORAIS, Luciane Pereira de. A Prática Coral na Educação Básica: uma abordagem transdisciplinar em prol do desenvolvimento humano. ouvirouver, Uberlândia, v.14, n.1, p. 182 – 193, jan.jun. 2018. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/39790>. Acesso: 24 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV22-v14n1a2018-13

MOREIRA, A. L. I. G.; SILVA, V. A. CANTO CORAL NO ENSINO FUNDAMENTAL: COMO, POR QUE E PARA QUÊ?. In: JART - JORNADA DE ARTES DA UEMS: para que serve o ensino das Artes na escola?, 2018, CAMPO GRANDE. ANAIS DO JART - ATO V. CAMPO GRANDE: EVEN3, 2018. v. 1. Disponível em: < https://www.even3.com.br/anais/jart/ >. Acesso: 18 de jan. 2024.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n.166, out./dez. 2017, p.1106-1133. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?format=pdf&lang=pt>. Acesso: 26 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

PHILLIPS, Kenneth H. Teaching Kids to Sing. 2ed. Boston: Schirmer Centage Learning, 2014.

SCHIMITI, Lucy Maurício. O ensaio. In: CRUZ, Gisele (Org.). Canto, canção, cantoria – Como Montar um Coral Infantil. São Paulo: SESC Consolação, 2003.

SOBREIRA, Silvia. O canto escolar. In: Silvia Sobreira (Org.) – Desafinando a escola. 1ed. Brasília: Musimed, 2013.

VASCONCELLOS, Branca de Carvalho. O canto nas escolas. A Voz. Revista do Ensino. Orgam Official da Directoria da Instrução, Bello Horizonte, v.2, n.16 - 17, p.322 - 326, jul./ago. 1926. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/175010>. Acesso: 26 dez. 2023.

Published

16/09/2024

How to Cite

Andrade, D., Vilela Domingues, C., & Vaz Gonçalves, L. (2024). RING AROUND THE ROSEY OF PEOPLE AND ACTIONS: REVOLVING A CHILDREN´S CHOIR EDUCATION PROJECT. Revista Da FUNDARTE, 61(61), e1440. https://doi.org/10.19179/rdf.v61i61.1440

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.