RING AROUND THE ROSEY OF PEOPLE AND ACTIONS
REVOLVING A CHILDREN´S CHOIR EDUCATION PROJECT
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v61i61.1440Keywords:
Children´s choir, University extention, Dialogical interactionAbstract
This work is an experience report on the structuring of a university extension program, in school and non-school institutions, as part of a university teacher training course. After a brief contextualization, the theoretical foundations of the work, the set of actions and subjects that develop them and an analysis of the learning resulting from the collaboration between the university and the community are presented. The report concludes with a self-assessment, which highlights aspects of the program to be improved, based on actions that allow the non-university community to assume greater protagonism and academic visibility.
References
BARTLE, Jean Ashworth. Sound Advice: Becoming A Better Children´s Choir Conductor. New York: Oxford University Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195141788.001.0001
BOURNE, Patricia. Inside the Elementar School Chorus: Instructional Techniques for the Non-Select Children´s Chorus. Dayton: Heritage Music Press, 2009.
BUENO, Francisco da Silveira. Minidicionário escolar da Língua Portuguesa Silveira Bueno. – São Paulo: DCL, 2018.
CAVALCANTI, Kessy Michelle Costa; SILVA, Anna Paula Pereira da; GOMES, Alizete Maria Maneira. Avaliação na Formação de um coro infantil da escola básica Dim Helder. In: CONFERÊNCIA REGIONAL LATINO-AMERICANA DE EDUCAÇÃO MUSICAL DA ISME, XI. Educação musical latino-americana: tecendo identidades e fortalecendo interações. Anais. Natal, 08 a 11 de agosto de 2017, p. 1 – 10. Disponível em: < http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/isme/2017/paper/view/2327>. Acesso: 28 jan. 2024.
CRUZ, Gilsele. O Coral Infantil. In: CRUZ, Gisele (Org.). Canto, canção, cantoria – Como Montar um Coral Infantil. São Paulo: SESC Consolação, 2003.
FERRARA, Maria Amorim. Técnica Orfeônica. Revista do Ensino. Orgam Official da Directoria da Instrução, Bello Horizonte, Anno XV, n. 184, p.46-73, jan./mar.1947. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/175010>. Acesso: 26 jan. 2024.
FONSECA, Hilda S. Soares. Orientação Musical de acordo com o Desenvolvimento Psíquico da Criança em Idade Escolar. Revista do Ensino. Orgam Official da Directoria da Instrução, Bello Horizonte, v.30, n. 210, p.103 - 113, dez. 1961. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/175010>. Acesso: 26 dez. 2023.
FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e Fios: Um ensaio sobre música e educação. 2ed. São Paulo: Editora UNESP; Rio de Janeiro: FUNARTE, 2008.
FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Editus, 2012. Disponível em: . Acesso em: 28 jan. 2024.
MORAIS, Luciane Pereira de. A Prática Coral na Educação Básica: uma abordagem transdisciplinar em prol do desenvolvimento humano. ouvirouver, Uberlândia, v.14, n.1, p. 182 – 193, jan.jun. 2018. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/39790>. Acesso: 24 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV22-v14n1a2018-13
MOREIRA, A. L. I. G.; SILVA, V. A. CANTO CORAL NO ENSINO FUNDAMENTAL: COMO, POR QUE E PARA QUÊ?. In: JART - JORNADA DE ARTES DA UEMS: para que serve o ensino das Artes na escola?, 2018, CAMPO GRANDE. ANAIS DO JART - ATO V. CAMPO GRANDE: EVEN3, 2018. v. 1. Disponível em: < https://www.even3.com.br/anais/jart/ >. Acesso: 18 de jan. 2024.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n.166, out./dez. 2017, p.1106-1133. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?format=pdf&lang=pt>. Acesso: 26 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843
PHILLIPS, Kenneth H. Teaching Kids to Sing. 2ed. Boston: Schirmer Centage Learning, 2014.
SCHIMITI, Lucy Maurício. O ensaio. In: CRUZ, Gisele (Org.). Canto, canção, cantoria – Como Montar um Coral Infantil. São Paulo: SESC Consolação, 2003.
SOBREIRA, Silvia. O canto escolar. In: Silvia Sobreira (Org.) – Desafinando a escola. 1ed. Brasília: Musimed, 2013.
VASCONCELLOS, Branca de Carvalho. O canto nas escolas. A Voz. Revista do Ensino. Orgam Official da Directoria da Instrução, Bello Horizonte, v.2, n.16 - 17, p.322 - 326, jul./ago. 1926. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/175010>. Acesso: 26 dez. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Débora Andrade, Carolina Vilela Domingues, Lorena Vaz Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.