UMA COMUNIDADE INVENTADA
CONFLUÊNCIAS DE SABERES DA ERER EM DIÁLOGO COM A ARTE
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1417Keywords:
relações étnico-raciais, Coletividade, Práticas PedagógicasAbstract
This report talks about the movement for creation of the Afro-Brazilian and Indigenous Studies Center Iaô and an overview of pedagogical work experiences towards implement the article 26-A from the Law of Guideline and Bases to the National Education, with perspectives from the Law 10.639/03 and 11.645/08, within the scope of Caxias do Sul Education Secretariat. We chose a path woven by movement, displacement and metaphors to build routes of collectivity. From the students’ production it was possible to establish one possibility of how pedagogical practices crossed by the Education in Ethnic and Racial Relations take place in the classroom, where it is possible to learn in community, recognize yourself and the other. The results of the report points us to think about the reconstruction of a powerful anti-racist curriculum from the collectivity/community, to boost the ancestral knowledge of Indigenous and black people, without losing sight of the way we relate to school and mainly to our peers.
References
DASS, Angela. Humanae, 2012. Disponível: https://angelicadass.com/pt/foto/humanae/. Acesso: 13 de março de 2022.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs, vol. 1. Rio de Janeiro: Editora, v. 34, 1995.
DEVULSKY, Alessandra. Colorismo: Feminismos plurais. São Paulo: Jandaíra, 2021.
GONÇALVES, Leonardo de Oliveira et al. Lei Federal nº 10.639/03: um desafio para a educação básica no Brasil. 2010.
KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia Das Letras, 2021.
MUNDURUKU, D. O Banquete dos Deuses. São Paulo: Angra, 2005.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Ed. Cobogó 2021.
MARTINS, Miriam Celeste; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, M. Terezinha Telles. Teoria e prática do ensino de arte: A língua do mundo. São Paulo: FTD, 2009.
MAHKU - Movimento dos Artistas Huni Kuin. Mirales, 2013. Disponível: https://www.masp.org.br/exposicoes/mahku-miracoes. Acesso em: 12-08-2023.
PACHECO, Eduardo Guedes. Ensaio da (des) educação musical. Fantasias de escritura–filosofia, educação, literatura–, p. 28, 2010.
PRANDI, Reginaldo. O candomblé e o tempo: concepções de tempo, saber e autoridade da África para as religiões afro-brasileiras. Revista brasileira de ciências sociais, v. 16, p. 43-58, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092001000300003
RABELO, Miriam. Aprender a ver no candomblé. Horizontes Antropológicos, v. 21, p. 229-251, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832015000200010
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2016.
ROCHA, Luiz Carlos Paixão da. Políticas afirmativas e educação: a lei 10639/03 no contexto das políticas educacionais no Brasil contemporâneo. Curitiba: UFPR, 2006. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v1i1.12948
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023. 112 p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diego Lunelli, Lucila Guedes de Oliveira, Claudia Fin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.