A ARTE COMO ESTRATÉGIA PARA ESTIMULAR O DESENVOLVIMENTO DA AUTONOMIA E DO SENSO CRÍTICO NA UNIVERSIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v61i61.1397

Keywords:

Arte, Universidade, Educação

Abstract

ART AS A TOOL TO DEVELOP AUTONOMY AND CRITICAL SENSE AT UNIVERSITY

Abstract: This paper relies on the idea that Art can be used in developing the autonomy and critical sense of university students. This is a bibliographical research articulating educators such as: Paulo Freire, Susan O'Neill and Augusto Boal with the context of art in university education. The data analysis evidenced little use of art in education, especially in higher education. The research also served as the basis for the production of a fanzine that brought a compilation of suggestions for possible artistic activities to assist the teaching process at universities.

Author Biographies

Lucia Nayara Frota Menezes, Universidade Federal do Ceará - UFC, Fortaleza/CE, Brasil

Psicóloga (CRP 11/10518). Mestre em Psicologia e Políticas Públicas, ênfase em Educação (UFC/Sobral). Gestalt-terapeuta com experiência clínica a 8 anos, com Adultos e Casais a partir da linha da Gestalt-Terapia. Supervisora clínica. Especialista em Gestão Estratégica de Pessoa (Estácio de Sá), tendo atuado na área organizacional (recrutamento, seleção, avaliação e treinamento). Docente do curso de Psicologia da Faculdade Ibiapaba (FACIBI)

Rita Helena Sousa Ferreira Gomes, Universidade Federal do Ceará - UFC, Fortaleza/CE, Brasil

He holds a degree in Philosophy from the State University of Ceará (2000), a Master's degree in Philosophy from the Federal University of Minas Gerais (2003), enjoyed a PDEE scholarship at the Université du Quebec à Montréal during 2005 and completed a Doctorate in Philosophy at UFMG ( 2007). She has been a professor at UFC/Sobral since 2007, being responsible for the General Philosophy study sector. He is part of the teaching staff of the Professional Master's in Arts (UFC) and the Professional Master's in Psychology and Public Policies (UFC). He teaches several disciplines linked to philosophy in undergraduate courses in Psychology, Music, Electrical Engineering and Computer Engineering, in addition to collaborating with the UFC's indigenous degree course (KUABA). Coordinates two extension projects in which philosophy and art are associated with a view to developing the sensitivity and criticality of the beneficiaries. His current research is located at the interfaces between philosophy, education and art. Due to her approach to these themes, she was accepted as a Visiting Professor at Simon Fraser University (SFU) in Vancouver/Canada for the period from August 2014 to August 2015. She coordinated the binational research (Brazil-Canada) and was part of the team for other investigations in partnership with Canadian researchers from different provinces. She is a member of the research groups: PESQUISAMUS (Brazil) and is part of the support nucleus of the GT Hobbes of ANPOF. Currently, she is deputy director of UFC/Campus Sobral (October 2023 to October 2027).

References

ALVIM, M. B. et al. Laboratório Sensorial: uma proposta de ativação do corpo. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], 2019; v.23. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/icse/a/bNWcDSSsd7Lg4VJ9ZBgZvbR/> Acesso em 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180367

AMORIM, V. M. DE.; CASTANHO, M. E. Por uma educação na formação universitária de docentes. Educação & Sociedade, v. 29, n. Educ. Soc., 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/6xKcWL9TkVZXWZwsYr8ykRn/#>. Acesso em 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400011

BERKENBROC - ROSITO, M. M. SOUZA, J. P. P.; SOUZA, S. B. “Quilt”, aesthetic experience and autobiographical narrative: future teachers and the art of listening. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [online]. 2021, v. 29, n. 113. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ensaio/a/grRsbzvHDxGZTRYNss8cCVp/>. Acesso em 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-403620210002902907

BOAL, A. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.

BOTTON, A. de; ARMSTRONG, J. Arte como terapia. Trad. de Denise Bottmann. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.

COLI, J. O que é a Arte? Coleção Primeiros Passos Nº 46, 15ª ed., Editora Brasiliense, São Paulo-SP, 1995

DUARTE JR., J. F. Por que arte-educação? Campinas SP: Papirus, 1991

______. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 233 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253464>. Acesso em: 12 janeiro de 2022.

FINOCCHIARO, L.; IMBRIZI, J. M. Oficinas de arte e a formação em saúde: uma experiência no laboratório de sensibilidades da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) - Baixada Santista. Psicol. rev., Belo Horizonte , v. 23, n. 1, p. 274-291, 2017 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682017000100016>. Acesso em: 28 de janeiro de 2022. DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2017v23n1p274-291

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor; tradução Adriana Lopes; revisão técnica Lólio Lourenço de Oliveira. 4. Ed. São Paulo: Paz e terra, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GONDIM, J. P.; FERNANDES, . M. D.. Interrogações sobre políticas de formação e ensino de arte nos currículos dos cursos de pedagogia. Educação e Pesquisa, v. 37, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ep/a/4NDcvnfL3YNWqVvCm5WR6FN/>. Acesso em 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000300004

GUZZO, M. et al. Diário dos Diários: o cotidiano da escrita sensível na formação compartilhada em saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 23, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/icse/a/JMnpxJm6jjX3DbcgxWhHqBJ/>. Acesso em 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.170705

INFORSATO, E. A. et al. Deslizamentos entre a arte e a clínica na formação em Terapia Ocupacional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], v. 25, 2021, Disponível em: <https://www.scielo.br/j/icse/a/S3wRHq6jBK6N9Dk8KjYRznp/#:~:text=A%20equipe%20do%20Laborat%C3%B3rio%20de%20Estudos%20e%20Pesquisa,da%20experi%C3%AAncia%20sens%C3%ADvel%20e%20da%20produ%C3%A7%C3%A3o%20de%20conhecimento.>. Acesso em 28 Janeiro de 2023

JACKSON, N. J. Lifewide Learning, Education & Personal Development e-book CHAPTER A5 The Concept of Learning Ecologies. 2013. Disponível em: <http://www.lifewideebook.co.uk/uploads/1/0/8/4/10842717/chapter_a5.pdf> Acesso em: 10 de janeiro de 2022.

KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo. 2001, v. 6, n. 1, pp. 17-27. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pe/a/NTNFsBzXts5GHp4Zk8sBbyF/abstract/?lang=pt#>. Acesso em 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722001000100003

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. (Coleção: Experiência e Sentido). Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MARTINEZ PUENTE, L. Y. La inducción al trabajo interdisciplinario a partir de la imagen en el arte y la literatura como herramienta para propiciar la problematización de la transdisciplinariedad. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ, Guadalajara, v. 11, n. 22, e058, jun. 2021. Disponível em: <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000100158&lng=es&nrm=iso>. Acesso em 31 agosto 2023. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.925

MORAES, A. C.; OLIVEIRA, G. T. L.; RIBEIRO, L. T. F. Saberes artísticos permeando a formação de pedagogos e seu Eco nas Escolas. Revista Portuguesa de Educação, v. 34, n. 1, 2021. Disponível em: <https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/18841>. Acesso em: 28 de Janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.18841

O'NEILL, S. A. Becoming a music learner: Toward A Theory of Transformative Music Engagement. (p. 163 – 186). In: MCPHERSON, G.E. & WELCH, G.F. (Ed.).94 The Oxford Handbook of music education. Vol. I. Oxford: Oxford University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199730810.013.0010_update_001

ROSEVICS, L.; AGUIAR, D. A.; BORGES, C. R. ProCura - a arte da vida: um projeto pela humanização na saúde. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 38, 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbem/a/VJDq6HywMjV7zW4nsSnHqvR/#>. Acesso em 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000400010

SALVI, L. R. B. O sujeito autônomo em Freire: contribuições à educação infantil. – 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Chapecó, SC, 2018. Disponível em: <https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/2269/1/SALVI.pdf>. Acesso em 28 de janeiro de 2023.

TARAZONA, J. V. R.; SANCHEZ, A. E. R. Genealogía del pensamiento creativo y su necesidad en la realidad universitaria. Sophia, Armênia, 2022, v. 15, n. 2, p. 79-97, Disponível em: <http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-89322019000200079&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 26 janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.2i.946

TÁVORA, L. G. F. Antibiótico e Arte: uma Proposta Inovadora em Educação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbem/a/dnttjzGnTcrDGH5QRLybRpM/#>. Acesso em: 28 de janeiro de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-20190191

TREZZA, M. C. S. F.; SANTOS, R. M. dos; SANTOS, J. M. dos. Trabalhando educação popular em saúde com a arte construída no cotidiano da enfermagem: um relato de experiência. Texto & Contexto - Enfermagem [online]. 2007, v. 16, n. 2, pp. 326-334. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tce/a/QhrnN4Ndc9XGyHtYQfHPK3J/>. Acesso 28 janeiro 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072007000200017

VIEIRA, V. M. de O. Portfólio: uma proposta de avaliação como reconstrução do processo de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional [online], 2002, v. 6, pp. 149-153. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/pee/a/9TFSpL6r85RKPcXy7qKN5dD/#:~:text=O%20portf%C3%B3lio%20%C3%A9%20um%20elemento%20de%20auto-reflex%C3%A3o%20e,aprendem%20melhor%20e%20de%20uma%20forma%20mais%20integral>. Acesso em 28 de janeiro de 2023.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

______. Imaginação e Criatividade na Infância. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

Published

16/09/2024

How to Cite

Frota Menezes, L. N., & Sousa Ferreira Gomes, R. H. (2024). A ARTE COMO ESTRATÉGIA PARA ESTIMULAR O DESENVOLVIMENTO DA AUTONOMIA E DO SENSO CRÍTICO NA UNIVERSIDADE . Revista Da FUNDARTE, 61(61), e1397. https://doi.org/10.19179/rdf.v61i61.1397

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.