ARTE PARA QUÊ?

UMA PROPOSTA DE ENSINO DA ARTE A PARTIR DO MOVIMENTO DE VANGUARDA DADAÍSMO

Authors

  • Cristiane Lawall Universidade Feevale - Novo Hamburgo, RS/Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1292

Keywords:

Arte/educação, Abordagem triangular, Movimentos de vanguarda

Abstract

ART FOR WHAT? A PROPOSAL FOR TEACHING ART BASED ON THE VANGUARD DADAISM

 

Abstract: In addition to a report on art teaching practice applied to elementary school students, this article presents reflections on the different aspects of art teaching based on the triangular approach of author and art educator Ana Mae Barbosa. According to the author, art teaching should involve reading images, historical and social contextualization, as well as making art. The text presents an analysis of the creations made by the students, with the aim of observing their grasp of the concepts presented, as well as the validity of the proposal applied according to the specificities of the stage of development of the target audience.



Keywords: Art/education. Dadaism. Triangular approach.

Author Biography

Cristiane Lawall, Universidade Feevale - Novo Hamburgo, RS/Brasil

Mestranda em Processos e Manifestações Culturais na Universidade Feevale. Pós-graduada em Metodologias em Arte Educação pela Faculdade Faveni Graduada em Artes Visuais Licenciatura pela Universidade Feevale. Voluntária no Projeto de Pesquisa “Território Nômade: migrações, transições e deslocamentos na fotografia contemporânea”.

References

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

BARBOSA, Ana Mae A Imagem no Ensino da Arte. São Paulo. Perspectivas. 2005. 6 ed.

COLAGEM. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo369/colagem>. Acesso em: 29 de Out. 2020. Verbete da Enciclopédia

DADAÍSMO. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3651/dadaísmo>. Acesso em: 27 de Ago. 2020

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O Sentido dos Sentidos a educação sensível. Curitiba, PR: Criar, 2001.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Por que Arte Educação? Campinas, SP: Papirus, 1983.

EDWARD L. THORNDIKE, “The Contribution of Psychology to Education”, Journal of Educational Psychology, Vol. 1, 1910, pp. 6., 8. DOI: https://doi.org/10.1037/h0070113

EISNER, ELLIOT W. (2002) 'O que a educação pode aprender a partir da arte sobre a prática da educação? ‘enciclopédia de educação informal, www.infed.org/biblio/eisner_arts_and_the_practice_or_education.htm . Acessado em 20 de agosto de 2020.

IAVELBERG, Rosa. Arte-educação modernista e pós-modernista: fluxos. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2015.

REVISTA, TATE. O Crítico de Arte. Disponível em http://www.tate.org.uk/art/work/T01918. Acessado em 05 de outubro de 2020.

REVISTA TRAVESSIAS. De Marcel à Duchamp A Transformação do Artista Em Mito. Revista Científica. 2013 Disponível em <http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/8196/6240 acessado em 31 de Agosto de 2020.

SITUAÇÃO.CIDADE.Y. CAMPO. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra4065/situacaocidadeycampo>. Acesso em: 18 de Agosto de 2020.VerbetedaEnciclopédia.ISBN: 978-85-7979-060-7

SWI SWISSINFO.CH – Cabaret Voltaire, o lar do Dadaísmo - Movimento artístico foi reação à 1ª Guerra Mundial. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0aZP9jfwKJ0 Acessado em 14 de outubro de 2020.

WARBURG Centro Comparativo de Imagens. Obras. Disponível em: http://warburg.chaa-unicamp.com.br/obras/view/4277. Acessado em 27 de Setembro de 2020.

Published

25/03/2024

How to Cite

Lawall, C. (2024). ARTE PARA QUÊ? : UMA PROPOSTA DE ENSINO DA ARTE A PARTIR DO MOVIMENTO DE VANGUARDA DADAÍSMO. Revista Da FUNDARTE, 58(58), e1292. https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1292

Similar Articles

<< < 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)