IF MY SON DOESN’T SPEAK CREOLE, HOW WILL HE HAVE A RELATIONSHIP WITH HIS FAMILY?
REFLECTIONS ON THE CULTURE AND IDENTITY OF MIGRANT INDIVIDUAL THROUGH ANA MAE BARBOSA’S TRIANGULAR APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1248Keywords:
ART/EDUCATION. TRIANGULAR APPROACH. MIGRANTS.Abstract
This article presents the results of proposals for art/education that enabled the creation of a welcoming environment for migrants participating in an integrated project in the municipality of Novo Hamburgo, in Rio Grande do Sul. For that reason, art/education practices were carried out with the aim of fostering dialogues and reflections on the students' culture. The Triangular Approach by Ana Mae Barbosa (2010) was used as the methodology for developing the proposals. It was concluded that through Triangular Approach it was possible to create new territories that allowed individuals to explore art and culture, reaching them in a way that transcended the limits of encounters.
References
Agência da ONU para Refugiados. Convenção de 1951. Disponível em, <https://www.acnur.org/portugues/convencao-de-1951/#:~:text=A%20Conven%C3%A7%C3%A3o%20das%20Na%C3%A7%C3%B5es%20Unidas,ap%C3%B3s%20a%20Segunda%20Guerra%20Mundial. >. Acesso em: 01 mai. 2023
BARBOSA, Ana Mae. Arte, educação e cultura. Portal Domínio Público. 2000. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=84578>. Acesso em: 19 jun. 2020.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação ou educação artística na América Latina. Arte e ensino, p. 12-21, 2018.
BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da (Org.). A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010. p. 9-24
BARBOSA, Ana Mae, Amaral Lilian. Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: SENAC/SESC-SP, 2008. 235p
BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Arte-educação descolonial: Formação de professor de arte para um trabalho docente mediador. Revista Educação. v. 16, n.1, p. 63-88, fev., 2021. Disponível em: http://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/view/4133/3264. Acesso em: 31 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.33947/1980-6469-v16n1-4133
CARDOSO, Márcia Blanco. XV Seminário Internacional de Educação - Educação e Interdisciplinaridade: percursos teóricos e metodológicos. O Mundo em NH: ação comunitária para refugiados e imigrantes. 2016.
CHARAUDEAU, Patrick. Identidade social e identidade discursiva, o fundamento da competência comunicacional In : PIETROLUONGO, Márcia. (Org.) O trabalho da tradução. Rio de Janeiro : Contra Capa, 2009, p. 309-326, 2009.
DIAS, Ronne Franklim Carvalho. PERSPECTIVAS DE UM ENSINO DE ARTE COMO CRÍTICA CULTURAL EM BUSCA DA VALORIZAÇÃO DE VISUALIDADES LOCAIS. In: MIRANDA, F.; VICCI, G.; ARDANCHE, M. (Orgs.). Actas del I Seminario Internacional de Investigación en Arte y Cultura Visual. Dispositivos y artefactos, Narrativas y Mediaciones. Montevidéu, Uruguai: Universidad de la República, 2017.
DEWEY, John. Arte como experiência. 1. ed. Câmara Brasileira do Livro. São Paulo, SP, 2010. 59-83 p.
DUARTE, Júnior. Francisco. Por que arte-educação?. Papirus Editora, 2019. 88. ISBN 978-85-449-0333-9.
FANON, Frantz. O negro e a linguagem. In: Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008, p. 33-52.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
Organização Internacional para as Migrações. Mundo registrou cerca de 281 milhões de migrantes internacionais no ano passado. Disponível em, <https://news.un.org/pt/story/2021/12/1772272>. Acesso em: 01 mai. 2023.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Abordagem Triangular e as narrativas de si: autobiografia e aprendizagem em Arte. Revista GEARTE, [S. l.], v. 4, n. 2, 2017. DOI: 10.22456/2357-9854.71493. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/71493. Acesso em: 8 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.71493
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Novas territorialidades e identidades culturais: o ensino de arte e as tecnologias contemporâneas. In: Anais do Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Rio de Janeiro, p. 765-771, 2011. Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/ceav/lucia_gouvea_pimentel.pdf> Acesso em: 3 jul. 2020.
PIMENTEL, L. G. Processos artísticos como metodologia de pesquisa. ouvirOUver, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 88–98, 2015. DOI: 10.14393/OUV16-v11n1a2015-5. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/32707. Acesso em: 20 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/OUV16-v11n1a2015-5
RIZZI, M. C. de S. L.; SILVA, M. da. Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais: uma teoria complexa em permanente construção para uma constante resposta ao contemporâneo. Revista GEARTE, [S. l.], v. 4, n. 2, 2017. DOI: 10.22456/2357-9854.71934. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/71934. Acesso em: 8 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.71934
ROSA, J. C.; MATTEDI, M. A. NOVAS MOBILIDADES: O PANORAMA ATUAL DAS MIGRAÇÕES CONTEMPORÂNEAS E OS DIREITOS HUMANOS. Ponto de Vista Jurídico, Caçador (SC), Brasil, v. 9, n. 1, p. 7-24, 2020. DOI: 10.33362/juridico.v9i1.2199. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/juridico/article/view/2199. Acesso em: 31 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.33362/juridico.v9i1.2199
SANTI, Heloise Chierentin e SANTI, Vilso Junior Chierentin. Stuart Hall e o trabalho das representações. Revista Anagrama – Revista Interdisciplinar da Graduação. Ano 2 - Edição 1 – Setembro/Novembro de 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2008.35343
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vítor Macedo, Laura Ribero Rueda, Aurora Alcaide Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.