A PRESENÇA DA CUIA NA POÉTICA DE ROBERTO EVANGELISTA

MANO-MANÁ DAS UTOPIAS I (1976) E RESGATE (1992)

Authors

  • Paulo César Marques Holanda Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC-AM).
  • Italo Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1199

Keywords:

Arte contemporânea, Instalação, Roberto Evangelista

Abstract

The present study aimed to contextualize the conceptual works of the artist Roberto Evangelista; and, as specificity, to understand the scenario of conceptual art in Manaus, identifying the presence of the gourd in the artist’s works and analyzing the possible meanings of this object in two installations: Mano-maná das utopias I (1976) and Resgate (1992). This is a qualitative research with a case study, with a bibliographical descriptive character, using a hermeneutic interpretation method. Understanding that poetics is inserted in the context of conceptual art in the city of Manaus, being the basic element for the interpretation of its installations. Therefore, it was necessary to search for concepts inherent to contemporary art and how it relates to the Amazonian culture. Resulting in this work that aims to collaborate with studies in the field of contemporary art in the region.

Author Biographies

Paulo César Marques Holanda, Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC-AM).

Arte-educador. Doutorando no Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGAV/EBA). Mestre pelo Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade do Estado do Amazonas (PPGICH-UEA). Licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Amazonas, com produção artística nas áreas de cerâmica, fotografia, pintura e instalações. Especialista em Desenvolvimento, Etnicidade e Políticas Públicas na Amazônia pelo Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Amazonas e Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal do Amazonas. É professor de artes na Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC-AM).

Italo Gonçalves

Licenciado em Artes Visuais (2018) pela Universidade Federal do Amazonas, com produção artística em fotografia, animação e design, além de pesquisa na área de arte-educação e arte contemporânea. Especialista em Mídias na Educação pelo CED/UFAM (2019) e atualmente professor de Artes da Educação Básica.

References

AFONSO, Manoela dos Anjos. Arte contemporânea: uma introdução” de Anna Cauquelin. Ed. Martins, 1ª Edição - 2005. Revista Digital Art, São Paulo: 7. 2007. Disponível em: http://www.revista.art.br/site-numero-07/trabalhos/RESENHAS/RESENHA3.htm. Acesso em: 30 de maio 2022.

AGUILAR, Nelson. Artistas da Bienal explicam desmaterialização da arte. Folha de São Paulo [ilustrada], 16 de Março de 1996. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/3/16/ilustrada/1.html. Acesso em 25 de Novembro de 2022.

ARAÚJO, James (Org.); GOMES, Verônica;(Org.); PINTO, Renan Freitas (Org.), Ritos: Roberto Evangelista - Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2017.

ARMITAGE, Diane. “Regina Vater & Roberto Evangelista – Mongarayba or Sacred Origin in Tupi”, IN ARAÚJO, James (Org.); GOMES, Verônica;(Org.); PINTO, Renan Freitas (Org.), Ritos: Roberto Evangelista - Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2017.

BRETT, Guy. “Regina Vater e Roberto Evangelista - Niká Uiícana, IN ARAÚJO, James (Org.); GOMES, Verônica;(Org.); PINTO, Renan Freitas (Org.), Ritos: Roberto Evangelista - Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2017.

CARVALHO, Ana Maria Albani. Instalação como problemática contemporânea: Os modos da espacialização e a especifidade do sítio. 2005. Tese (Doutorado em Artes Visuais com ênfase em História, Teoria e Crítica de Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: uma introdução. Tradução: Reja Janowitzer – São Paulo: Martins, 2005.

CAUQUELIN, Anne. Teorias da Arte. Tradução: Reja Janowitzer – São Paulo: Martins, 2005.

COSTA, Cacilda Teixeira da. Arte no Brasil 1950-2000: Movimentos e Meios. São Paulo: Alameda, 2004.

COUTINHO, Cristovão. Extremos: relações de representações – indicativos a uma curadoria - Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2009.

EVANGELISTA, Roberto. “Resgate” (Poema) IN ARAÚJO, James (Org.); GOMES, Verônica;(Org.); PINTO, Renan Freitas (Org.), Ritos: Roberto Evangelista - Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2017.

FIORAVANTE, Celso. Artistas da Bienal explicam desmaterialização da arte. Folha de São Paulo, São Paulo, 16 de março de 1996. Disponível em:

http://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/3/16/ilustrada/1.html> Acesso em 15 de novembro de 2022.

LOUREIRO, João de Jesus Paes. Cultura Amazônica: Uma poética do imaginário. Belém: CEJUP, 1995.

PÁSCOA, Luciane Viana Barros, A instalação Mano-Maná das utopias I, IN ARAÚJO, James (Org.); GOMES, Verônica;(Org.); PINTO, Renan Freitas (Org.), Ritos: Roberto Evangelista - Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2017.

PÁSCOA, Luciane Viana Barros. O Panorama das Artes Plásticas em Manaus. Revista Eletronica Aboré. Ed. 3. Manaus: Escola Superior de Artes e Turismo, 2007.

MESQUITA, Otoni Moreira, Mestre de formas e conceitos, IN ARAÚJO, James (Org.); GOMES, Verônica;(Org.); PINTO, Renan Freitas (Org.), Ritos: Roberto Evangelista - Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2017.

Published

31/08/2023

How to Cite

Marques Holanda, P. C. ., & Gonçalves, I. (2023). A PRESENÇA DA CUIA NA POÉTICA DE ROBERTO EVANGELISTA: MANO-MANÁ DAS UTOPIAS I (1976) E RESGATE (1992). Revista Da FUNDARTE, 56(56), 1–19. https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1199

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 

You may also start an advanced similarity search for this article.