THE INFRAORDINARY AS AN INVESTIGATIVE METHOD IN VISUAL ARTS:
A RESEARCH REPORT WHERE THE GARDEN IS AN ATELIER
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1183Keywords:
Infra-ordinary, Visual Poetics, Garden, StudioAbstract
Abstract: The research The infra-ordinary as an investigative method in visual arts: the garden as a studio was elaborated from the concept created by the French author Georges Perec, infra-ordinary. This article is articulated as a report of the investigation and aims to present the investigative practices in visual arts based on the daily life involved in the process. The methodological proposal focused on academic research in the field of Visual Poetics, thus consisting of readings centered on the fields of visual arts, philosophy and sociology, based on artistic practices developed by each member of the research, standing out as a theoretical foundation, in addition to Perec, the studies of Emanuele Coccia. The paper now presented, starts from notes, photographs, drawings and mental maps, which report the development of the poetic process, which ends up looking at the garden as a studio. The artistic experiences were produced in two specific gardens, in Anonymous City and in Anonymous City.
Keywords: Infra-ordinary. Garden. Studio.
References
Referências Bibliográficas
COCCIA, Emanuele. A vida das plantas. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2013.
COCCIA, Emanuele. Reversing The New Global Monasticism. Fall Semester. Apr. 21, 2020. Apr 21, 2020. Disponível em:
<https://fallsemester.org/2020-1/2020/4/17/emanuele-coccia-escaping-the-global-monasticism>. Acesso em: janeiro de 2020.
DELIGNY, Fernand. O aracniano e outros textos. Tradução Lara de Malimpesa. São Paulo: n-1 edições, 2015.
HUBERMAN, Didi et al. Radical, radicular/revolver as imagens, por a terra em transe. N-1edições, 2020. Disponível em: <http://www.n-1edicoes.org/textos/ 131>. Acesso em: janeiro de 2020.
PEREC, Georges. L'infra-ordinaire. Paris: Seuil, 2011.
PEREC, Georges. Lo infraordinario, Madrid: Impedimenta, 2017.
PEREC, Georges. Tentativa de esgotamento de um local parisiense. São Paulo: Gustavo Gili, 2016.
SILVA, Fernanda Pequeno da. Ateliês Contemporâneos: possibilidades e problematizações. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. 56. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro, p. 59-73. 2011. Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/cc/fernanda_pequeno_da_silva.pdf> Acesso em: janeiro 2020.
SILVA DA SILVA, Mariana. Aproximações de quê? Versão em português para "Approches de quoi?", de Georges Perec. Disponível em:
<http://grupoflume.com.br/wp-content/uploads/2020/08/Aproximacoes_de_que.pdf>.Acesso em: janeiro de 2021.
SILVA DA SILVA, Mariana. Revertendo o novo monasticismo global. Versão em português para Emanuele Coccia. Texto publicado em Fall Semester, 21 de abril de 2020. Disponível em:
<http://grupoflume.com.br/wp-content/uploads/2020/04/Coccia_Monastico.pdf>. Acesso em: janeiro de 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bruno de Andrade Campos, Mariana Silva da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.