Subjective aspects in Leonilson

some analysis possibilities

Authors

  • Matheus de Abreu Universidade Federal de Pelotas/Universidade Aberta do Brasil
  • Barbara Nogueira Universidade Federal de Pelotas/Universidade Aberta do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v49i49.1066

Keywords:

Leonilson, Artes visuais, Subjetividade, Semiótica discursiva

Abstract

The article proposes to analyze three works by the visual artist Leonilson, exploring procedures of discursive semiotics, in order to understand how the elements of the expression plane and the content plane are articulated in the drawing We look to the left (1989), in painting Leo não consegue mudar o mundo (1989) and in the drawing Converso no seio de Cristo (1993). It was also sought to observe and identify the outstanding aspects of Leonilson's artistic production and present a brief contextualization about discursive semiotics. In the end, it was concluded that discursive semiotics can contribute to broader interpretations of visual art works.

Author Biography

Barbara Nogueira, Universidade Federal de Pelotas/Universidade Aberta do Brasil

Graduada em jornalismo pela Universidade de Cruz Alta - Unicruz.

References

CASSUNDÉ, Carlos Eduardo Bitu; RESENDE, Ricardo; MACIEL, Maria Esther. Leonilson: sob o peso dos meus amores. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.

D’ÁVILA, Caroline Maria Gurgel. Presente ausência: escrevendo o corpo com Leonilson. 2014. Disponível em: http://www.artes.uff.br/dissertacoes/2014/2014-caroline-davila.pdf. Acesso em: 18 de junho de 2021.

DISCINI, Norma; TEIXEIRA, Lúcia. Leitura do mundo. São Paulo: Editora do Brasil, 1999.

LAGNADO, Lisette. O pescador de palavras. In: LAGNADO, Lisette, São Paulo: DBA Artes Gráficas, 1998.

LEDUR, Rejane Reckziegel; LERM, Ruth Rejane Perleberg. Semiótica e ensino de artes visuais. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 8-14, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.82456

MELLO, Patricia Gomes de; ALMEIDA, Maria de Fátima. Semiótica discursiva: uma análise do filme Lion: uma jornada para casa. Miguilim – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 8, n. 1, p. 42-56, jan.-abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.47295/mgren.v8i1.1808

PIETROFORTE, Antonio Vicente. Semiótica visual: os percursos do olhar. São Paulo: Contexto, 2004.

RESENDE, Ricardo. Em busca de comunicação. In: CASSUNDÉ, Carlos Eduardo Bitu; RESENDE, Ricardo; MACIEL, Maria Esther. Leonilson: sob o peso dos meus amores. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.

RICCIOPPO, Carlos Eduardo. Leonilson: uma questão de escala. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ars/a/MsXsZqnrckx7yVVhWYb69cF/?lang=pt. Acesso em: 10 de junho de 2021.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Comunicação e semiótica. São Paulo: Hacker Editores, 2004.

SANTOS, Lauer Alves Nunes dos. Semiótica, arte e imanência. In: FECHINE, Yvana et al. (orgs.), Sâo Paulo: Estação das Letras e das Cores, 2014.

Published

03/06/2022

How to Cite

de Abreu, M., & Nogueira, B. . (2022). Subjective aspects in Leonilson: some analysis possibilities . Revista Da FUNDARTE, 49(49). https://doi.org/10.19179/rdf.v49i49.1066

Similar Articles

<< < 37 38 39 40 41 42 43 44 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.