EDUCATION IN CONTEMPORARY ART MUSEUMS
STUDY OF THE EDUCATIONAL ACTIONS OF THE VERA CHAVES BARCELLOS FOUNDATION
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1065Keywords:
Educational Action in Museums; Contemporary Art; Vera Chaves Barcellos Foundation;Abstract
This article analyzes the educational actions in contemporary art related to the exhibition Eu Estou Aqui Agora promoted by the Vera Chaves Barcellos Foundation (VCBF), in 2019, with the Educational Program of the institution, which is responsible for the creation and development of actions through printed and digital educational material, training courses for Teachers, among other actions that are part of the program. This paper seeks to understand the impacts and importance in the reality of the educators and students involved. The identification of the actions occurred by the analyzes of the institution's website, printed educational material, interviews with the coordination of the educational sector of the Foundation and the pedagogical coordinator of the Education Department of the city of Viamão, and also with a teacher who participated in the educational activities of the exhibition and who was able to work with his students on the activities proposed by these actions, reporting the importance of his experiences in the institution, at the school and with his students. This study describes the potential in the educational process when using contemporary art in a program created to suit the needs of the community where the Foundation is inserted in.
References
BARBOSA, Ana Mae. Arte e Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O Amor Pela Arte: Os Museus de Arte na Europa e Seus Públicos. 3. ed. Porto Alegre: Zouk, 2018.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2019.
CANTON, Katia. Do Moderno ao Contemporâneo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. (Coleção temas da arte contemporânea).
CARVALHO, Cristina. Quando a Escola Vai ao Museu. Campinas, SP: Papirus, 2016.
CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: Uma Introdução. São Paulo: Martins, 2005.
KREMER, Margarita Santi. Ações Educativas com a arte contemporânea na Sala dos Pomares. Revista Pomares, Porto Alegre, ed. 1. n. 05, 2021.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Desafios da Arte Contemporânea para Educação: Práticas e Políticas. Revista Arquivos Analíticos de Políticas Educativas (AAPE/EPAA), v. 20, n.42, p.1-19, 2012. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v20n42.2012
MEURA, Ana Paula. Relação Entre o Ensino Formal e o Ensino Não Formal: Reflexões Sobre o Projeto Educativo da Fundação Vera Chaves Barcellos. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Artes Visuais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Porto Alegre, 2011.
MEURA, Ana Paula; BIBERG, Carolina; KREMER, Margarita. Fundação Vera Chaves Barcellos: Experiências em Arte Contemporânea e Sua Contribuição Educativa. Revista Pomares, Porto Alegre, n. 3-4, p. 141-143, 2016.
ROSA, Nei Vargas. O Que é Contemporâneo no Colecionismo de Arte Contemporânea? Revista Estado da Arte, Uberlândia, v.1, n.1, p. 97-109, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/EdA-v1-n1-2020-55511
TEDESCO, Elaine. KIEFER, Luísa. Eu Estou Aqui Agora: I am here now. Viamão: Fundação Vera Chaves Barcellos, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Priscila Carla Gomes Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.