LANDSCAPE PAINTING IN SANTA MARIA

APPROACHING A SEMIOTIC STANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v48i48.1063

Keywords:

Visual Arts, History of Painting, Landscape, Semiotics, Santa Maria (RS)

Abstract

The present article has as its theme the landscapes in the Camobi neighborhood of Santa Maria (RS). It presents the paintings of three artists who worked as professors at the Federal University of Santa Maria (UFSM): Vagner Dotto, Yeddo Titze and Silvestre Peciar. As methodology, bibliographical research and analysis of the artists' works were used. It is understood that research on art starts from the study of the semantic codes of the work and the contexts in which it is inserted. In this sense, the result was to weave relationships and approximations with a semiotic posture. Santa Maria became a propulsive reference for these three artists, who showed their daily lives. Thus, the landscape comes to be a cultural construction, guided by individuals' relationships with it.

Author Biography

Antonio José dos Santos Junior, Universidade Federal de Santa Maria, UFSM / Universidade Federal de Pelotas, UFPel

Doutorando em Artes Visuais na Linha Arte e Transversalidade com ênfase em Poéticas Visuais e Mestre em Artes Visuais, bolsista CAPES (2018-20), ambos pelo Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Universidade Federal de Santa Maria (PPGART/UFSM). Pós-graduando na Especialização em Artes pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Artista Visual - Desenho e Plástica (UFSM) com período sanduíche na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto (FBAUP), Portugal. Integrante dos grupos de pesquisas: Arte Impressa e Ecologia CNPq/UFSM; Processos Pictóricos CNPq/UFSM. Tem interesse em investigar processos de criação e pintura na contemporaneidade.  E-mail: antoniojunior_jr@hotmail.com
LATTES: http://lattes.cnpq.br/1715724412555768 - ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5641-7663

References

ARBO, Antônio Carlos. Tempoema. Santa Maria: Imprensa Universitária - UFSM, 1979.

BASIACO, Silvestre Peciar. Acervo do Centro de Artes e Letras – UFSM. Disponível em: <http://galeria.ufsm.br/artista/silvestre-peciar/211>. Acesso em: 15 jul. 2021.

BASIACO, Silvestre Peciar. Memórias personales sobre la pintura del maestro Miguel Ángel Pareja. Comunicação pessoal do autor, s/ edição, 2012.

BISOGNIN, Edir Lúcia; SILVA, Mari L. L. & SANTOS, Nara Cristina. O Desenho e a

Pintura em Santa Maria: um enfoque sociológico. In: BULHÕES, Maria Amélia

(org.). Artes Plásticas no Rio Grande do Sul: Pesquisas Recentes. Porto Alegre:

UFRGS, 1995, p. 104-105. DOI: https://doi.org/10.1016/S0338-9898(95)80299-1

DALCOL, Francisco. Exposição no Museu Julio de Castilhos lembra obra de Vagner Dotto. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/noticia/2014/04/exposicao-no-museu-julio-de-castilhos-lembra-obra-de-vagner-dotto-4485736.html>. Acesso em: 01 nov. 2021.

FOLETTO, Vani T.; BISOGNIN, Edir Lúcia. Artes Visuais em Santa Maria: contextos e artistas. Santa Maria: Palotti, 2001.

GONÇALVES, Robson P. Paisagens de Santa Maria. In: Fábulas da Província: Crônicas sobre Arte e Cultura. Santa Maria: UFSM, 1999, p. 45-46.

IBGE. Censo Demográfico de 2010: Resultados do Universo. Rio de Janeiro: Centro de Documentação e Disseminação de Informações, 2010.

JUNIOR, A. J. dos S.; AGOSTINI, S. T.; CORRÊA, M. R. D. Ateliê de Pintura 1336: Aulas e Experiências. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 4, n. 3, 2018. DOI: 10.5965/24471267432018120. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/14361. Acesso em: 30 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267432018120

JUNIOR, A. J. dos S.; CORRÊA, M. R. D.; AGOSTINI, S. T. Narrativas poéticas de um Ateliê de Pintura e sua contribuição formativa. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 34-49, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019034. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12502. Acesso em: 30 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.5965/2175234611252019034

MADERUELO, Javier. El Paisaje: Génesis de un concepto. Madrid: Abada Editores, 2005.

MORATO, Elisson F. Do conteúdo a expressão: uma análise semiótica dos textos pictóricos de Mestre Ataíde. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos – Universidade Federal de Minas Gerais, 2008.

PINTO, Marco Aurélio B. Diversidade Cultural: Legado de Yeddo Titze, através da Memória e do Pertencimento (AMASM - Associação dos Amigos do Museu de Arte SM). YouTube, 24/08/2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=YZ-oOTjo-G0&>. Acesso em: 01 nov. 2021a.

PINTO, Marco Aurélio B. Entrevista concedida ao autor. Santa Maria, Brasil. Em 15 ago. 2021b.

RUPOLO, Irani.; MARCHI, Salette M. Via Sacra: Silvestre Peciar Basiaco. Santa Maria: Editora UFN, 2018.

SIQUEIRA, Juliano. Informações - obra Peciar [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por . em 03 nov. 2021.

SIQUEIRA, Juliano. Peciar e a formação do artista. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Programa de Pós-graduação em Artes Visuais – Universidade do Estado de Santa Catarina. 2019.

UFSM. Histórico do Centro de Artes e Letras – CAL/UFSM. Disponível em: < https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/cal/historico/>. Acesso em: 11 nov. 2021.

Published

18/03/2022

How to Cite

Junior, A. J. dos S. (2022). LANDSCAPE PAINTING IN SANTA MARIA: APPROACHING A SEMIOTIC STANCE. Revista Da FUNDARTE, 48(48). https://doi.org/10.19179/rdf.v48i48.1063

Similar Articles

<< < 45 46 47 48 49 50 

You may also start an advanced similarity search for this article.