INTERFERÊNCIAS DO PROJETO NOVO ENSINO MÉDIO NA DOCÊNCIA E NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE ARTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1644

Keywords:

Art Teaching, New High School, Training of art teachers

Abstract

This article aims to investigate what implications the configuration of the New High School brought to the provision of Art teaching and what its consequences were for the training of Art teachers in Ceará. Data collection was based on semi-structured interviews given by a coordinator and three Art teachers, and documentary research on normative documents produced by the Department of Education of the State of Ceará (SEDUC-CE) and the Ministry of Education. Among the findings, it is identified that the New Secondary Education project compromises advances in the area of ​​Art in basic education, promotes a precariousness of the work of the Art teacher, and as a consequence, the teaching and initial and continuing training of this teacher.

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Author Biographies

Mírian Soares Rocha, Universidade Estadual do Ceará - UECE, Fortaleza/CE, Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. Mestre em Artes pelo Programa de Pós-graduação em Artes do Instituto Federal de Educação, Ciêwncia e Tecnologia do Ceará - PPGARTES/IFCE. Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade Vale do Jaguaribe - FVJ. Graduada em Licenciatura em Artes Visuais pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Professora Efetiva de Arte da Rede Estadual de Ensino do Ceará. Participante do Grupo de Pesquisa Investigação em Arte, Ensino e História - IARTEH (Universidade Estadual do Ceará) e do Grupo de Estudos Crisálida Artducação em (trans)formação (Universidade Federal do Ceará). Possui interesse de pesquisa nas temáticas: formação de professores de Arte; ensino de Arte.

José Albio Moreira de Sales, Universidade Estadual do Ceará - UECE, Fortaleza/CE, Brasil

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Ceará (1991), licenciatura em Arte e Educação pelo Centro Universitário UniGrande Fortaleza (2013), mestrado em Desenvolvimento Urbano pela Universidade Federal de Pernambuco (1996) e doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2001), com tese sobre História da Arte e da Cidade. Realizou estágio de pós-doutorado na Universidade do Porto em Portugal (2008/2009), com pesquisa sobre a formação do professor de História da Arte. Atua nas áreas de Educação, Artes e Arquitetura com experiência nas seguintes temáticas: ensino de arte; história da arte; história da arquitetura; arte e patrimônio; vídeo e arte digital.

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Published

09/09/2025

How to Cite

Soares Rocha, M., & Moreira de Sales, J. A. (2025). INTERFERÊNCIAS DO PROJETO NOVO ENSINO MÉDIO NA DOCÊNCIA E NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE ARTE. Revista Da FUNDARTE, 65(65), e1644. https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1644