A IMPORTÂNCIA DO MOVIMENTO DOS TRAÇADOS PRECISO DAS LINHAS, NO DESENVOLVIMENTO DA PRODUÇÃO DA ESCRITA E A EFETIVIDADE PARA UMA MELHOR COMPREENSÃO DESSE GRAFEMA.
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1640Keywords:
Educação BásicaAbstract
Handwritten calligraphy is used worldwide. However, the lack of correct acquisition and the level of complexity of writing have resulted in negative consequences, such as illegible writing, both at the end of Elementary School I and throughout High School. And among the disorders that affect the learning of writing is dysgraphia. It is a disorder resulting from the child's difficulty in tracing letters and forming words in a legible and organized way. Thus, in the educational environment, this difficulty brings significant challenges to the student's academic development, since writing is a central skill in the teaching-learning process. Thus, this scientific research aims to identify the writing gap in Elementary School I, through the insertion of a new method, called the Basic Writing Assessment Scale (EABE), and after the result of this Scale, the implementation of a new Program, described as the Cursive Writing Program (PEC) in a public school in the city of Linhares/ES. It is clear that this research is fundamental, as it explains two teaching and learning methods, EABE and PEC, as precursors in the effectiveness of developing the transition from block writing to cursive writing, writing production and also in improving the understanding of graphemes in Elementary School. The results showed that difficulties in writing in Elementary School can bring significant harm to the construction of learning. Therefore, it is necessary to highlight the importance of interdisciplinarity in teaching writing, integrating collaboration between teachers of different subjects, such as arts and physical education, to support the development of fine motor coordination and stimulate students' creativity.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
BRITO, Rafael Silva; FERREIRA, Ludimila Sousa; MUNIZ, Maria Ovídia Portilho. O uso da tecnologia na alfabetização e letramento nos anos iniciais do Ensino Fundamental. IX Congresso Nacional de Educação. Disponível em: < https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2023/TRABALHO_COMPLETO_EV185_MD1_ID11856_TB2309_31102023113653.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2024.
CASTRO, Vânia Teixeira de; LUZ, Käite Zilá Wrobel. A tecnologia e o uso da letra cursiva. 18f. Artigo Científico, Unicentro. Disponível em: < https://sguweb.unicentro.br/app/webroot/arquivos/atsubmissao/06_11_Vania_TCC.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2024.
CASTILHO, Renata. Desenvolvimento motor e alfabetização: qual a relação? Colégio Anglo Morumbi, 08 nov. 2023. Disponível em: < https://colegioanglomorumbi.com.br/blog/desenvolvimento-motor-e-a-alfabetizacao-qual-a-relacao->. Acesso em: 10 nov. 2024.
CIASCA, Sylvia Maria. Distúrbios de aprendizagem: proposta de avaliação interdisciplinar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
DANTE, Marian. Cadernos de Rafaela: análise do desenvolvimento de um vocabulário gráfico para letra manuscrita nos três primeiros anos do Ensino Fundamental. 75f. 2019. Monografia (Licenciatura em Pedagogia), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: < https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/206843/001113907.pdf;jsessionid=1F6183688238C12384E1A292A8609966?sequence=1>. Acesso em: 10 nov. 2024.
DUARTE, Adriana Falcão. Psicomotricidade e suas implicações na alfabetização. São Paulo: All Print, 2015.
ESPÍRITO SANTO. Orientações curriculares: Língua Portuguesa. Vitória: Secretaria de Estado da Educação, jun. 2020. Disponível em: < https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/EscoLAR/SEDU%20-%20L%C3%ADngua%20Portuguesa%20EFI.pdf>. Acesso em: 05 nov. 2024.
FONSECA, Vitor da. As dificuldades de coordenação psicomotora na criança: a organização práxica e a dispraxia infantil. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.
LEITE, Solange Monteiro. O ensino de Artes Visuais para crianças na fase inicial da aprendizagem da escrita. 55f. 2020. Monografia (Pós-graduação em Artes), Universidade Federal de Minas Gerais, Contagem, 2020. Disponível em: < https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/34125/1/O%20ensino%20de%20artes%20visuais%20para%20crian%C3%A7as%20na%20fase%20inicial%20da%20aprendizagem%20da%20escrita.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2024.
LEÓN, Camila Barbosa et. al. Como avaliar a escrita? Revisão de instrumentos a partir de pesquisas nacionais. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, v. 33, 2016. Disponível em: < https://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/502/como-avaliar-a-escrita--revisao-de-instrumentos-a-partir-das-pesquisas-nacionais>. Acesso em: 10 nov. 2024.
MIRANDA, Maria Angélica. A importância de trabalhar a coordenação motora fina na educação infantil. 15f. 2019. Artigo Científico (Licenciatura em Pedagogia), UNINTER, 2019. Disponível em: < https://repositorio.uninter.com/handle/1/1679>. Acesso em: 10 nov. 2024.
PEIXOTO, Michele Pereira de; SOUZA, Renata da Costa. A contribuição da Educação Física para alfabetização. Revista Digital Buenos Aires, n. 103, dez. 2006. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd103/alfabetizacao-educacao-fisica.htm>. Acesso em: 10 nov. 2024.
PEREIRA, Rafael Silva. Abordagem Multidisciplinar da aprendizagem. Lisboa: QualConsoante, 2015.
RODRIGUES, Ana Clara Lima. Uso das tecnologias na escola: Stop Motion como ferramenta de ensino e aprendizagem. Revista Educação Popular, Uberlândia, v. 18, n. 02, mai./ago., 2019. Disponível em: < https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/download/46856/27147/211785>. Acesso em: 10 nov. 2024.
SILVA, Tiago Costa. A arte de ensinar: estratégias psicopedagógicas para o sucesso escolar. Ponta Grossa: Aya, 2024.
SOARES, Magda. Alfabeletrar: Toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto, 2022.
SODRÉ, Liana Gonçalves Pontes. Estudo de crianças na reprodução de componentes gráficos da escrita. Psicologia Escolar e Educacional, v. 06, n. 01, 2002. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/pee/a/L6ZWdSD55f9jLrjVGdkbGqS/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 05 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marilúcia Gonçalves Miranda Correia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
