A COISA EM QUE SE PÕEM COISAS DENTRO
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1733Keywords:
Narrativas; Progresso; Teoria da Bolsa de FicçãoAbstract
In this essay, I propose a reflection on traditional narratives and seek to build alternatives that challenge the hero's journey and the ideal of progress constructed over the last few decades. Through a personal analysis, I explore how these narratives have shaped my perception of the world. Inspired by authors like Ursula K. Le Guin and Donna Haraway, and by the work of Ana Mendieta, I propose a new way of telling stories that values the interconnection between different experiences and the complexity of life. By rethinking narratives, I construct possible paths to inhabit the present and design new futures, where imagination and collaboration are essential to face the challenges ahead.
Downloads
References
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Editora Elefante, 2023.
HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthuluceno. São Paulo: n-1 edições, 2023.
HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos pagu, Campinas, n.5, pp. 7-42, 1995.
LE GUIN, Ursula K. A teoria da bolsa de ficção. São Paulo: n-1 edições, 2021.
STENGERS, Isabelle. No Tempo das Catástrofes. São Paulo: CosacNaif, 2015
TSING, Anna. O cogumelo no fim do mundo: sobre a possibilidade de vida nas ruínas do capitalismo. São Paulo: n-1 edições, 2022.
BLOCKER, Jane; MENDIETA, Ana. Where is Ana Mendieta?: Identity, performativity, and exile. Duke University Press, 1999.
MENDIETA, Ana et al. Ana Mendieta: earth body: sculpture and performance, 1972-1985. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maíra Velho, Angela Zanotelli Cagliari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
