Afro-Educational Practices in Dance
enabling encounters with social identities and cultural heritage through Art
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1713Keywords:
Afro-Brazilian Culture, Black Ancestry, Educational body practices, creation processAbstract
This article discusses Afro-educational processes in Dance, with Law 11.645/08 on the horizon, and the importance of its application in educational institutions, whose intention was to expand anti-racist cognitive, physical, cultural and social knowledge. Throughout the meetings, the relevance of African and indigenous cultural heritage within our Brazilian territory was taken into consideration, and how they are indispensable for strengthening ties and providing recognition of ethnic identities. Through this article, we aim to use an experience report in the fertile soil of dance, covering themes such as creative processes and ancestry.
Downloads
References
BENTO, Cida. O pacto da branquitude / Cida Bento. 1ª ed. São Paulo, Companhia das Letras, 2022.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, 2012.
LINKE, Paula Piva. Manifestações populares: cultura, memória e patrimônio. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH • São Paulo, julho 2011
NUNES, João Vítor Ferreira. Composição Coreográfica em Danças de Matrizes Afro-Indígenas brasileiras: um processo de ensino-aprendizagem na graduação em Artes. In: Anais do Quinto Seminário Internacional Corpo E Processos De Criação Nas Artes Da Cena: Saberes Da África. Anais...Natal(RN) UFRN, 2024. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/v-seminario-internacional-corpo-e-processos-de-criacao-nas-artes-da-cena-saberes-da-africa-466959/883971-CIRCULARIDADE-DOS-SABERES-CORPORAIS-AFRORREFERENCIADOS-NA-GRADUACAO-EM-ARTES-DA-UFSB. Acesso em: 28/01/2025
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Vítor Ferreira Nunes, Danilo Kenuy Santos Almeida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
