Afro-Educational Practices in Dance

enabling encounters with social identities and cultural heritage through Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1713

Keywords:

Afro-Brazilian Culture, Black Ancestry, Educational body practices, creation process

Abstract

This article discusses Afro-educational processes in Dance, with Law 11.645/08 on the horizon, and the importance of its application in educational institutions, whose intention was to expand anti-racist cognitive, physical, cultural and social knowledge. Throughout the meetings, the relevance of African and indigenous cultural heritage within our Brazilian territory was taken into consideration, and how they are indispensable for strengthening ties and providing recognition of ethnic identities. Through this article, we aim to use an experience report in the fertile soil of dance, covering themes such as creative processes and ancestry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Vítor Ferreira Nunes, Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB, Salvador/BA, Brasil

João Vítor Mulato é indígena Potiguara (RN), artista e professor Adjunto da Universidade Federal do Sul da Bahia, atuando na Licenciatura Interdisciplinar em Artes e suas Tecnologias, do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências (IHAC), Campus Paulo Freire. Licenciado em Pedagogia (UNINASSAU), Teatro e Dança (UFRN). Especialista em Consciência Corporal, Saúde e Qualidade de Vida (UFRN), Ensino de Teatro (IFRN) e Artes (UFPel). Mestre (PPGArC UFRN) e Doutor em Artes Cênicas (PPGAC UDESC).

References

BENTO, Cida. O pacto da branquitude / Cida Bento. 1ª ed. São Paulo, Companhia das Letras, 2022.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, 2012.

LINKE, Paula Piva. Manifestações populares: cultura, memória e patrimônio. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH • São Paulo, julho 2011

NUNES, João Vítor Ferreira. Composição Coreográfica em Danças de Matrizes Afro-Indígenas brasileiras: um processo de ensino-aprendizagem na graduação em Artes. In: Anais do Quinto Seminário Internacional Corpo E Processos De Criação Nas Artes Da Cena: Saberes Da África. Anais...Natal(RN) UFRN, 2024. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/v-seminario-internacional-corpo-e-processos-de-criacao-nas-artes-da-cena-saberes-da-africa-466959/883971-CIRCULARIDADE-DOS-SABERES-CORPORAIS-AFRORREFERENCIADOS-NA-GRADUACAO-EM-ARTES-DA-UFSB. Acesso em: 28/01/2025

Published

06/10/2025

How to Cite

Nunes, J. V. F., & Danilo Kenuy Santos Almeida. (2025). Afro-Educational Practices in Dance: enabling encounters with social identities and cultural heritage through Art. Revista Da FUNDARTE, 66(66), e1713. https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1713