THEREFORE, BE CAREFUL, MY DEAR, THERE ARE WRITINGS ON THE CORNER:

THE WALKING THEATRALITY AND THE PATH OF THE CREATIVE BODY

Authors

  • Suzanne Rocha Guimarães Universidade Federal do Maranhão - UFMA https://orcid.org/0009-0009-0193-2073
  • José Carlos De Melo Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1697

Keywords:

theatricality; writings; body.

Abstract

This article investigates the walking theatricality that manifests itself in everyday life, spontaneously revealing itself in a body in action at the boundary of urban writings printed and scattered throughout the city. The objective is to expand the perception of the city, both as researchers and as inhabitants, proposing new ways of interacting with the urban elements encountered along the routes taken. To this end, we adopt an experimental methodology that considers words as a path of their own, explored through a creative combination of phrases that integrate body and movement. This is, therefore, an experience of observation of the surroundings, opening up possibilities for the re-signification of urban writings in new contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Carlos De Melo, Universidade Federal do Maranhão

 Professor Doutor em Educação pela Universidade Católica de Santos (UNISANTOS), é Docente Associado III no Departamento de Educação II da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e atua no Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica (PPGEEB-UFMA). Além disso, é coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Infância & Docência (GEPEID).  

References

BROOK, Peter. A porta aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FERREIRA, Thais; FALKEMBACH, Maria Fonseca. Teatro e dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Mediação, 2012.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2017.

HYPOLITO, Bárbara. Escritas urbanas, corpo e cidade contemporânea: pelo enriquecimento da experiência urbana. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 2017. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/36. Acesso em: 22 jan. 2025.

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Tradução de Fábio Creder. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia de criação teatral. São Paulo: Senac São Paulo: Edições SESC SP, 2010.

MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MACHADO, Marina Marcondes. Para as crianças de agora: uma perspectiva artístico-existencial. São Paulo: Perspectiva, 2023.

SILVA, Fernandes. Teatralidades Contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.

SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero: o ensino do teatro na escola pública. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2010.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais para a sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2017.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Published

06/10/2025

How to Cite

Rocha Guimarães, S., & De Melo, J. C. (2025). THEREFORE, BE CAREFUL, MY DEAR, THERE ARE WRITINGS ON THE CORNER: : THE WALKING THEATRALITY AND THE PATH OF THE CREATIVE BODY. Revista Da FUNDARTE, 66(66), e1697. https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1697