THEREFORE, BE CAREFUL, MY DEAR, THERE ARE WRITINGS ON THE CORNER:
THE WALKING THEATRALITY AND THE PATH OF THE CREATIVE BODY
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1697Keywords:
theatricality; writings; body.Abstract
This article investigates the walking theatricality that manifests itself in everyday life, spontaneously revealing itself in a body in action at the boundary of urban writings printed and scattered throughout the city. The objective is to expand the perception of the city, both as researchers and as inhabitants, proposing new ways of interacting with the urban elements encountered along the routes taken. To this end, we adopt an experimental methodology that considers words as a path of their own, explored through a creative combination of phrases that integrate body and movement. This is, therefore, an experience of observation of the surroundings, opening up possibilities for the re-signification of urban writings in new contexts.
Downloads
References
BROOK, Peter. A porta aberta: reflexões sobre a interpretação e o teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2009.
FERREIRA, Thais; FALKEMBACH, Maria Fonseca. Teatro e dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Mediação, 2012.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2017.
HYPOLITO, Bárbara. Escritas urbanas, corpo e cidade contemporânea: pelo enriquecimento da experiência urbana. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 2017. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/36. Acesso em: 22 jan. 2025.
INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Tradução de Fábio Creder. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
LECOQ, Jacques. O corpo poético: uma pedagogia de criação teatral. São Paulo: Senac São Paulo: Edições SESC SP, 2010.
MACHADO, Marina Marcondes. Merleau-Ponty & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MACHADO, Marina Marcondes. Para as crianças de agora: uma perspectiva artístico-existencial. São Paulo: Perspectiva, 2023.
SILVA, Fernandes. Teatralidades Contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2010.
SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero: o ensino do teatro na escola pública. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2010.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais para a sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2017.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suzanne Rocha Guimarães, José Carlos De Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
