FLOOD DIARIES
OVERFLOWING THE SOCIAL CONTEXT OF THE MUSICOBIOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1691Keywords:
Musical Education; (auto)biographic researchreserach; catastrophesAbstract
From the challenge of how to resume classes after the floods of May 2024 in Rio Grande do Sul, a research based on the diaries of a teacher trainer of a course of Music: Licenciatura Plena is proposed. The data analysis points to the importance of playful music practice as overcoming the sorrows generated by the atypical situation. In addition, some considerations on social issues are considered and highlights the apathy of some students regarding the social consequences of the tragedy. Being highlighted the possibility for teacher training of awakening teachers in training for social issues. It is intended to contribute to the debates of (Auto)biographical research in Music Education, the training of music teachers and teaching methodologies in atypical moments.
Downloads
References
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Um ensaio sobre a musicobiografização como uma vertente para a pesquisa (auto)biográfica em educação musical. Revista da Abem, v. 30, n. 2, e30202, 2022a.
ABREU, Delmary Vasconcelos. A musicobiografização como intriga narrativa: um ensaio teórico entre pesquisa (auto) biográfica e educação musical. Revista Orfeu, v. 7, n. 1, p. 01-22, 2022b.
ALMEIDA, Jéssica de; TEIXEIRA, Ziliane - Movimento (auto)biográfico da educação musical no brasil: avanços e perspectivas. Revista da FUNDARTE. Montenegro, v.57, nº57, p. 1-21, e1270, 2023.
ARÓSTEGUI, José Luis. Democracia y curriculum: la participación del alumnado en aula de música. Granada- Espanha, Universidad de Granada, 2000.
ARÓSTEGUI, José Luis. The Social Context of Music Education. Champaign: University of Illinois, 2004. Revista Electrónica de LEEME, (2022) (número 49) (pág.01-pág.15)
BARBOSA, Joaquim G.; HESS, Remi. O Diário de Pesquisa: o estudante universitário e seu processo formativo. Brasília: Liberlivro, 2010.
CUNHA, Maria Amália de Almeida. Narrar a minha experiência ou como buscar o lirismo em tempos de incertezas. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 16, p. 1535-1548, Edição Especial, 2020.
DUPUY, Jean Pierre. Ainda há catástrofes naturais? Análise Social, vl.XLI (181), 2006. p.1181-1193, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
HESS, Remi. Momento do diário e diário dos momentos. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (org.) Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006, p. 89-103.
KATER, Carlos. O que podemos esperar da educação musical em projetos de ação social. Revista da Abem, Porto Alegre, v.10, março de 2004.
KLEBER, Magali. A rede de sociabilidade em projetos sociais e o processo pedagógico musical. Revista da Abem. Londrina, v.19,,n.26, p.37-46, jul-dez, 2011.
LARROSA, Jorge. “Tecnologias do eu e educação”. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). O sujeito da educação: Estudos Focaultianos. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2002, p.35-86.
LAVRATTI, Lionar. Potencialidade epistêmica das narrativas com música: do termo nocional ao conhecimento. 2022. Dissertação (Mestrado em Doutorado em Música) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Orientador: Teresa da Assunção Novo Mateiro.
XXXX. Educere et Educare (Impresso), 2013.
XXXXXXXXBoavista: Editora da UFRR, 2023,
MARQUES, Mônica Luchese et al. O dizível das pesquisas em educação musical: abordagem (auto) biográfica na produção acadêmica. Revista Orfeu, v. 7, n. 1, p. 1-32, 2022.
MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa formação narrativa (auto) biográfica: da tessitura de fontes aos desafios da interpretação hermenêutica. Educar em Revista, v. 37, p. e75612, 2021.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Transformations of figures of the self and the other in biographical mediation. Linhas Críticas, [S. l.], v. 29, p. 1-15, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48135. Acesso em: 8 jan. 2025.
Xxxxxx e XXXXXXl. Reflexão e Ação (Online), 2015.
SOUZA, Jusamara; FREGA, Ana Lucía. Educación musical y derechos humanos: diálogos necesarios. REVISTA INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN MUSICAL v. 10, p. 63-71, 2022.
TEIXEIRA, Ziliane Lima de Oliveira; ALMEIDA, Jéssica de. GTE Educação Musical e Pesquisa (Auto)biográfica: análise de sua produção. Revista da ABEM, [s. l.], v. 32, n. 1, e32103, 2024.
VASCONCELOS, António PIRES, Ana Luísa; LEMOS, Gina. Práticas musicais, cidadania e bem-estar IN: VASCONCELOS, António Ângelo. (org). Projeto Recriar-se – Música- (2024)- as práticas musicais e a volta a sentir-se pessoa Setúbal; Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal, 2024, p .2-7.
XXXXX e XXXXX Revista Digital do LAV9, 2016.
ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: ArteMed, 2004. 160p. m
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Lúcia de Marques e Louro Hettwer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
