PAISAGENS DE ENTRELINHAS
A POÉTICA VISUAL DAS RESSONÂNCIAS DO COTIDIANO
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1642Keywords:
Image; Everyday life; Visual poetics.Abstract
This article explores the re-signification of everyday life through photographs and videos that transform seemingly banal elements into visual poetics with new meanings. The project Life and Work of Anonymous Things: The Poetics of the Mundane in Photography and Video seeks to create a dialogue between art and life, involving different people in a collective process of visual composition, in which poetic titles are attributed to images, expanding their interpretations. The work also presents characteristics that allow it to be analyzed through three categories of language studies: enunciation, intertextuality, and polyphony. This division reinforces the collaborative and multifaceted nature of interpretations, offering new ways to understand inhabited spaces and their visual narratives.
Downloads
References
AUMONT, J. A imagem. Campinas, SP: Papirus, 1993.
BACHELARD, Gaston. A Poética do espaço. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2000.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
BRANCO, Pércio de Moraes. Dendritos: Belos, mas falsos fósseis, 2014. Disponível
em:
http://www.cprm.gov.br/publique/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=2563&sid=129.
Acesso em: 29 out. 2024.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. [2. ed.]. São Paulo, SP: Editora 34, 2009.
SAMOYAULT, Tiphaine. A Intertextualidade. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.
SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo, SP: SENAC São Paulo, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sabrina Esmeris

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
