DECONSTRUCTING THE HISTORY OF BLACK CONSCIOUSNESS

A CRITICAL ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL PROPOSAL

Authors

  • Ana Paula Costacurta Miami University of Science and Technology (Must) https://orcid.org/0000-0002-0692-0233
  • Erdinachele Machado Salatiel Facultad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS, Asunción - Paraguay
  • Francisco Felipe Braga Júnior Facultad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS, Asunción - Paraguay
  • Ana Crhistina Vanali Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis/SC, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1626

Keywords:

Inclusive education, Diversity, Black consciousness.

Abstract

This article investigates the creation of black consciousness through a pedagogical proposal inspired by Chimamanda Adichie's concept of "danger of a single history", to promote an inclusive and critical understanding of Afro-descendant cultural diversity. The methodology included a brainstorm to develop the didactic sequence and the practical application was conducted as a case study in a higher education class. The results show a significant awareness of Afro-descendant culture, with students engaged and reflective. Qualitative evaluations demonstrate the effectiveness of the methodology in building a more inclusive and respectful education for cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Costacurta, Miami University of Science and Technology (Must)

My work in research production, management and development of innovation projects is marked by a diverse trajectory. As a Scientific Initiation Fellow at UFPR in 2004, I actively participated in the documentation and integration project of the ValiPVM tool modules. Since entering public service in 2017, in the Divisional Artillery Command of the 5th Army Division, I have stood out for my involvement in the Brazilian Army, assuming the position of Head of the Information Technology Section, where my role includes leadership in the Master Plan for Information Technology (PDTI) since 2017, implementing innovative solutions to optimize processes and achieve strategic goals. My expansion into the role of Environmental Officer in 2019 reinforced my commitment to sustainable practices and environmental innovation, culminating in leading a comprehensive Environmental Management Plan. Additionally, my contribution to the AD/5 Command Management Plan is evident, involving the implementation of auxiliary tools, effective use of technological resources and promotion of operational efficiency and organizational excellence.

Erdinachele Machado Salatiel, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS, Asunción - Paraguay

Docente no Ensino Regular da Educação Básica. Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela Miami University of Science and Technology (MUST), Florida, Estados Unidos - EUA (2023). Especialista em Ensino de Artes Visuais pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (2019). Graduada em bacharel em Teologia pela Faculdade Batista de Minas Gerais - FBMG (2018). Graduada em Licenciatura em Teatro pela Universidade de Brasília - UnB (2014). Possui experiência como Professora de Teatro, Direção de Espetáculos, Produção, Dramaturgia, Atriz; Professora de Arte, Música e Dança (Jazz) no Ensino Regular da Educação Básica; Professora de Arte em Curso Preparatório para o ENEM; Elaboração de Itens para Avaliações em Larga Escala: Comunidade Professor Autor - CPA e Professora Conteudista - Autora de Material Didático com ISBN.

Francisco Felipe Braga Júnior, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS, Asunción - Paraguay

Doutorando em Ciências da Educação pela Facultad Interamericana de Ciências Sociais - FICS. Possui Graduação em Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Formação Pedagógica em nível de habilitação complementar e Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade Escola Sobral de Oliveira - FAESDO. Pós-Graduação em Gestão Pública pelo Instituto Mentoring - Ceará. Pós-Graduação em Literatura pelo Instituto PROMINAS. Mestre em Tecnologias Emergentes da Educação pela Must University - Flórida - EUA, com revalidação pela UNICID - SP. Atualmente é Professor/Formador de Linguagens na Rede Pública Municipal de Pacatuba.

Ana Crhistina Vanali, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Florianópolis/SC, Brasil

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Paraná/UFPR. Mestrado em Antropologia Social pela UFPR. Doutorado em Sociologia pela UFPR. Pós-doutorado em Educação pela UFPR. Membro do Grupo de Investigação sobre o Movimento do Contestado da UFSC.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. TED, 2009. 18min32s. Disponível: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=pt-br&subtitle=pt-br. Acesso em: 26 maio 2024.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Companhia das Letras, 2019.

ARAÚJO, Joel Zito. A Estética do Racismo. In: RAMOS, Silva. (Org). Mídia e Racismo. Rio de Janeiro: Pallas, 2007

ARAÚJO, Joel Zito. A força de um desejo: a persistência da branquitude como padrão estético audiovisual. Revista USP, São Paulo, n. 69, p. 72-79, mar./maio 2006. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13514>. Acesso em: 22 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 maio 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf. Acesso em: 25 maio 2024.

BRASIL. Governo de Quintana. Biblioteca Virtual: Literatura Afro-brasileira. Disponível em: https://sites.google.com/educacao.quintana.sp.gov.br/biblioteca-virtual/literatura-afro-brasileira. Acesso em: 25 maio 2024a.

BRASIL. Governo do Estado de São Paulo. Museu Afro Brasil. Disponível em: https://online.museuafrobrasil.org.br/acervo. Acesso em: 25 maio 2024b.

CEERT. Centro de Estudo das Relações de Trabalho e Desigualdades. Vista minha pele. Youtube, 23min34s. 14 de novembro de 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jiVGa-rLUzE. Acesso em: 25 maio 2024.

Autor 1. Africanidades Brasileiras. Youtube, 3 de jun. de 2024. 24min35s. Disponível em: XXXX. Acesso em: 23 junho 2024a.

Autor 1. Vídeo colaborativo. Youtube, 3 de jun. de 2024. 8min16s. Disponível em: XXX. Acesso em: 23 junho 2024b.

ENRAIZANDO. Os Africanos – Raízes do Brasil #3. Youtube, 8 de nov. de 2016. 6min25s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fGUFwFYx46s. Acesso em: 25 maio 2024.

ESTEVES, Rodrigo. O Brainstorm eficaz: Como gerar ideias com mais eficiência. Brasil, Dash Editora, 2020.

FUNDAÇÃO LEMANN. Avaliações alinhadas à BNCC para a melhoria na educação, 2021. Disponível em: https://fundacaolemann.org.br/noticias/avaliacoes-alinhadas-a-bncc-para-a-melhoria-na-educacao. Acesso em: 25 maio 2024.

GOOGLE ARTS & CULTURE. Black Consciousness in Brazil: Celebre o Brasil Negro. Disponível em: https://artsandculture.google.com/project/black-consciousness-in-brazil. Acesso em: 25 maio 2024.

LIDE UFF. Gritaram-me negra. Youtube, 27 de agosto de 2013. 3min20s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RljSb7AyPc0. Acesso em: 25 maio 2024.

NETO, José Mário Wanderley Gomes., ALBUQUERQUE, Rodrigo Barros de., SILVA, Renan Francelino da. Estudos de caso: Manual para a pesquisa empírica qualitativa. Brasil: Editora Vozes, 2024.

PADLET. Resenhas - Literatura Afro-Brasileiras. Disponível em: XXX. Acesso em: 23 junho 2024a.

PADLET. Galeria Afro-Brasileiros. Disponível em:XXX. Acesso em: 23 junho 2024b.

PADLET. Documentários Celebrando a Consciência Negra. Disponível em: XXX. Acesso em: Acesso em: 23 junho 2024c.

WORDWALL. Game TV - Africanidades Brasileiras. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/73881268/africanidades-brasileiras. Acesso em: 26 maio 2024a.

WORDWALL. Game TV - Consciência Negra. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/7077880/consci%c3%aancia-negra/consci%c3%aancia-negra. Acesso em: 25 maio 2024b.

WORDWALL. Quiz - Consciência Negra. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/6666966/consci%C3%AAncia-negra. Acesso em: 26 maio 2024c.

Published

12/06/2025

How to Cite

Costacurta, A. P., Salatiel, E. M., Braga Júnior, F. F., & Vanali, A. C. (2025). DECONSTRUCTING THE HISTORY OF BLACK CONSCIOUSNESS: A CRITICAL ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL PROPOSAL. Revista Da FUNDARTE, 64(64), e1626. https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1626