Mature bodies on scene
coreographic creation processes by Companhia Turno 2
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1625Keywords:
Dance, Maturity, AgingAbstract
This article is the result of a research carried out for the conclusion monograph of the Dance Degree course at the Universidade Federal de Pelotas. Choreographic creation paths of two dance works from the unified project Turno 2: pesquisa e criação artística were analyzed, emphasizing the maturity of the bodies that dance in Companhia Turno 2. The study is contextualized, evaluating the individual experience as support for the choreographic composition. The works sought to highlight the power of mature dancers, testing limits and encouraging them to take the stage with confidence and expressiveness. The intention of the members is to seek refuge in the arts to connect with themselves, express themselves, feel valued and alive.
Downloads
References
CAMARGO, N. C; FRANCO, F, I; FRANÇA, V, M; SANTOS, E, C, M; CASTRO, D, L; Criações coreográficas no projeto de pesquisa Turno 2. Congresso dos projetos unificados do Centro de Artes da UFPel. Pelotas, 2023. Disponível em https://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/handle/prefix/11987/ANAIS%20Unifica%20pronto.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 20 de março de 2024.
CARIA, T, H. A construção etnográfica do conhecimento em Ciências Sociais: reflexividade e fronteiras. In: Experiência etnográfica em Ciências Sociais. Porto, Afrontamento, p. 9-20, 2002.
CASTRO, D, L. Dançar na maturidade: Experiências artísticas na região sul do Brasil. 2020. Tese Doutorado. Universidade de Lisboa, Faculdade em Motricidade Humana na especialidade de Dança. Lisboa, 2020.
CASTRO, D. L. GONÇALVES, M. C. M. SANTOS, E. C. M. MARTINS, R. S. SAYÃO, M. E. S. A maturidade em cena: Experiências com o espetáculo Apenas Mulher no Projeto Bailar. Revista Paralelo 31 p. 89-115, dezembro 2016.
CASTRO, D. L. O aperfeiçoamento das técnicas de movimento em Dança, Revista Movimento, v 13, n 1, jan-abril, 2007, p 121-130, Escola de Educação Física Rio Grande do Sul, Brasil. 2007.
DANTAS, M, F. Ancoradas no corpo, ancoradas na experiência: etnografia, autoetnografia e estudos em dança. Urdimento, v.2, n.27, p.168-183, Dezembro 2016.
DANTAS, M. Dança: o enigma do movimento. Porto Alegre: Editora Universidade, UFRGS, 1999.
DEBERT, G. G. Velhice e o curso da vida pós-moderno. Revista USP, São Paulo, n.42, p. 70-83, junho/agosto 1999.
GERHARDT, Tatiana Engel, et alli. Estrutura do projeto de pesquisa. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
LIRA, C. Quando bailarinas envelhecem: gênero, corpo e envelhecimento. Revista Feminismos. vol.6, n.2, mai. ago. 2018.
MICHAELIS. Dicionário Michaelis. Editora Melhoramentos. 2024. Disponível em https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/envelhecer/ Visitado em 11 de fevereiro 2024.
NÓBREGA, A. C. L. et al. Posicionamento oficial da sociedade brasileira de medicina do esporte e da sociedade brasileira de geriatria e gerontologia: atividade física e saúde no idoso. Revista brasileira de medicina do esporte, Curitiba, v. 5, n. 6, p.207-211, nov.dez, 1999.
ROBATTO, L. Dança em Processo: a linguagem do indizível. Salvador: Centro Editorial e Didático da UFBA, 1994.
SIQUEIRA, D. Corpo, comunicação e cultura: a dança contemporânea em cena. Campinas: Autores Associados. p. 212 Campinas. 2006.
STYHRE, A. The (re)embodied organization: four perspectives on the body in organizations. Human Resource Development International, v.7, n.1, p.101-116, 2004.
VIEIRA, M, S. A memória gruda na pele ou a dança madura do corpo. Art Reserch Journal/ Revista de pesquisa em arte ABRACE, ANPAP e ANPPOM em parceria com a UFRN, v.3, n.2, p.160-177, jul./dez, 2016.
YIN, R. Case study research: Design and methods. Sage Publications. New bury Park CA. 1984
YORK-PRYCE, S. Re-directing the lens. Creativity and Aesthetics. Queensland College of Art, Griffith University, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Natália Cristina de Camargo, Lucas Bezerra Furtado, Daniela Llopart Castro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.