Mature bodies on scene

coreographic creation processes by Companhia Turno 2

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1625

Keywords:

Dance, Maturity, Aging

Abstract

This article is the result of a research carried out for the conclusion monograph of the Dance Degree course at the Universidade Federal de Pelotas. Choreographic creation paths of two dance works from the unified project Turno 2: pesquisa e criação artística were analyzed, emphasizing the maturity of the bodies that dance in Companhia Turno 2. The study is contextualized, evaluating the individual experience as support for the choreographic composition. The works sought to highlight the power of mature dancers, testing limits and encouraging them to take the stage with confidence and expressiveness. The intention of the members is to seek refuge in the arts to connect with themselves, express themselves, feel valued and alive.

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Author Biographies

Natália Cristina de Camargo, Universidade federal de Pelotas - UFPel, Pelotas, RS/Brasil

Graduanda no Curso de Dança Licenciatura. Universidade Federal de Pelotas. Bolsista FAPERGS do Projeto Unificado TURNO 2: Pesquisa e criação artística - UFPel. Artista do Grupo Tholl. Bailarina com formação em jazz.

Lucas Bezerra Furtado, Universidade Federal de Pelotas - UFPel, Pelotas/RS, Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPel), sob orientação da Prof. Dra. Andrisa Kemel Zanella, e no Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGARTES/UFPel) sob orientação da Prof. Dra. Eleonora Campos da Motta Santos. Especializado em Arte na Educação, e cursando Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas pela Universidade Federal de Minas Gerais, e em Artes pela Universidade Federal de Pelotas. Graduado em Teatro - Licenciatura pela Universidade Federal de Pelotas. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Imaginário, Educação e Memória (GEPIEM/UFPel). Desenvolveu a pesquisa "O Elemento Grotesco como proposta cênico-pedagógica: ser animal, parir a MBoitatá" como Trabalho de Conclusão de Curso da graduação, sob orientação da Prof. Dra. Giselle Cecchini. Pesquisa atravessamentos do Imaginário na docência, a partir das masculinidades. Também investiga desdobramentos do elemento grotesco nas diferentes linguagens da Arte e o processo criativo cênico a partir de diferentes estímulos e corpos, principalmente aqueles maduros/envelhecidos. Faz parte do projeto de pesquisa "TURNO 2: Pesquisa e Criação Artística" (sob orientação de Daniela Llopart Castro e Eleonora Campos da Motta Santos). É bolsista de demanda social da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/DS) no PPGE/UFPel.

Daniela Llopart Castro, UFPel

Professor of Dance Degree Course at Federal University of Pelotas. PhD in Human Motricity in the specialty of Dance in the University of Lisbon (2020), Master in Human Movement Sciences in the State University of Santa Catarina (2002). Researcher in GEEDAC/Cnpq and OMEGA/Cnpq research groups. Member of the National Association of Dance Researchers. Coordinator of Unified Projects “Shift 2: research and artistic creation” and “Bailar: Maturity Dance Centre”. She has experience in the areas of Arts and Education, with an emphasis on Dance, working mainly on dance and aging, teacher training and artistic productions.

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Published

12/06/2025

How to Cite

Cristina de Camargo, N., Bezerra Furtado, L., & Llopart Castro, D. (2025). Mature bodies on scene: coreographic creation processes by Companhia Turno 2. Revista Da FUNDARTE, 64(64), e1625. https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1625