From African dances to Jazz Dance: arrival, reception and transformation

CHEGADA, RECEPÇÃO E TRANSFORMAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1611

Keywords:

History, Jazz Dance, Post-colonial

Abstract

Based on a personal and academic instigation, the research focuses on narrating and identifying the diaspora of dances from Africa and their influences on Jazz Dance from a post-colonial perspective, in addition to books on the history of Jazz Dance that are often not mentioned, since we see some erroneous terms and also the lack of data on which dance or dances will influence Jazz Dance. As a result, we saw that we must accept the references originating from Africa, and, in addition, we must begin to understand that this form of dance is not only based on this vocabulary of movements originating from Africa, but also on an African cultural ethos that continues to scientificate dance today, despite its cultural roots not being identified or being erased in some other way.

Downloads

Author Biography

Elton Samuel Moreira de Oliveira da Silva, Universidade do Estado do Amazonas - UEA, Manaus/AM, Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Dança pela Universidade do Estado do Amazonas (2019), Pós-graduação em Arte na Educação: Dança, Música e Teatro pela Faculdade Dom Alberto (2021), Pós-graduado em Arte e Educação pela Faculdade Uniasselvi (2021), Pós-graduado em Antropologia pela UniBF (2022) e Mestrando em Letras e Artes pela UEA (2023). Atualmente é bailarino clássico da Escola Profissional de Ballet Álvaro Gonçalves (método Royal Academy of Dance) e Servidor Público (Cargo de Professor de Artes 20h) pela Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino - SEDUC-AM, lotado na Escola Estadual Coronel Pedro Camara. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança Clássica e Jazz Dance, contudo, tem formação entre as ramificações da dança como: Dança Indiana, Dança Moderna, Dança Contemporânea; e na área do Circo como: Tecido Circense e Lira.

References

AMIN, Takiyah Nur, The African Origins of an American Art Form. In: GUARINO, Lindsay. OLIVER, Wendy. Jazz Dance: A History of the Roots and Branches. Gainesville:University Press of Florida, 2014. Páginas: 35 à 44.

BERTHOLD. Margot. História mundial do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

ASSOCIADOS, Técnicos Editoriales. Primeros Pasos en Jazz Dance. 1a ed. Barcelona: Parramón Ediciones, 1987.

BENVEGNU, M. Reflexões sobre jazz dance: identidade e (trans)formação. Revista Sala Preta, v. 11, n. 1, p. 53-64, dez 2011. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57465/60454>. Acesso em: 20 set. 2023.

DEYLE, Steven. Carry me back: the domestic slave trade in American life. New York: Oxford University Press, 2005

HALL, Stuart. Quando foi o pós-colonial? Pensando no limite. In: Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003. p. 101-128

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12º ed. RJ: Lamparina 2020. E-book

HENRY, Henry. JENKINS, Paul. The Essential Guide to Jazz Dance. Ed. The Crowood Press, 2019. E-book.

HALL, Stuart. Identidade cultural e diáspora. In: Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 24, IPHAN, 1996. p. 68-75

HUSTON, Nancy. A espécie fabulosa: um breve estudo sobre humanidades. Porto Alegre, RS: L&PM, 2010. p. 61-72

PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernâni Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2º ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. E-book

STEARNS, Marshall e Jean. Jazz Dance – The Story of American Vernacular Dance. 1ª ed. New York: Da Capo Press, 1968.

TADMAN, Michael. Speculators and slaves: masters, traders, and slaves in the Old South. Madison: University of Wisconsin Press, 1989.

XAVIER, Cínthia N. Jazz, Jazz, Jazz... Revista Consequência, Campinas, ano 1, n. 1, p. 15-36, 1994.

Published

12/06/2025

How to Cite

Moreira de Oliveira da Silva, E. S. (2025). From African dances to Jazz Dance: arrival, reception and transformation: CHEGADA, RECEPÇÃO E TRANSFORMAÇÃO. Revista Da FUNDARTE, 64(64), e1611. https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1611