PROCESSOS CRIATIVOS E EXPERIÊNCIA ESTÉTICA NO ENSINO SUPERIOR

REFLEXÕES SOBRE A ARTE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA ABERTURA À CRITICIDADE E À SENSIBILIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1593

Keywords:

Art, Higher Education, Critical thinking

Abstract

This essay presents reflections driven by two teaching experiences at the Federal University of Pernambuco, which are based on the proposal to use art to foster critical thinking. We started with the following question: how can artistic experimentation be used in higher education to promote a sensitive and critical education? We are guided by clues from the qualitative cartographic approach. The map is suggestive of the articulation between reason and sensitivity as an educational path that displaces academic knowledge from its supposed neutrality and promotes, through what we can call an investigative-creative attitude, subjectivizing processes and contact with radical otherness.

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Author Biographies

Maria Rita Barbosa Piancó Pavão, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife/PE, Brasil

Doutoranda em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste, com período sanduíche na Facultad de Educación da Universidad Complutense de Madrid. Mestra em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste, com período sanduíche na Facultad de Filosofía y Humanidades da Universidad de Chile. Especialista em Filosofia e Direitos Humanos - Universidade Candido Mendes. Bacharela em Direito - Centro Universitário do Vale do Ipojuca. Licenciada em Pedagogia - Universidade Católica de Brasília. Integrante d'O IMAGINÁRIO - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias - G-Pense! (UPE/CNPq). Possui interesse nas áreas de Memória, Estética, Imaginário, Gêneros, Direitos Humanos

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife/PE, Brasil

Doutor em Sciences Sociales - Université René Descartes - Paris V (2008). Diplôme d'études Approfondies (DEA) em Sciences Sociales - Université de Caen Basse Normandie (2001). Graduação em Design - Ecole d'Architecture de Grenoble (1996) e pela Universidade Federal de Pernambuco (1992). Professor Associado Nível III do Núcleo de Design e Comunicação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea, ambos da Universidade Federal de Pernambuco / Centro Acadêmico do Agreste. Foi Visiting Researcher no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (2019). Coordenador técnico do Doutorado Interinstitucional em Design em parceria com a Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp-Bauru) e o Núcleo de Design e Comunicação do Centro Acadêmico do Agreste da Universidade Federal de Pernambuco (2009/2013) e coordenador científico do Projeto 'Escola de Criatividade' (2023-2024), ambos com financiamento da Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Líder d'O Imaginário - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq). Desenvolve estudos sobre Arte, Estética e Interculturalidade na Educação. Membro da Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones. Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário (UFPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Narrativas Visuais (UFPE-CAA/CNPq). Possui interesse e orienta pesquisas sobre: Estéticas e Corporalidades Dissidentes, Sensibilidades, Subjetividade e Imaginário e Movimentos de Cultura Popular.

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Published

12/06/2025

How to Cite

Barbosa Piancó Pavão, M. R., & de Faria Carvalho, M. (2025). PROCESSOS CRIATIVOS E EXPERIÊNCIA ESTÉTICA NO ENSINO SUPERIOR: REFLEXÕES SOBRE A ARTE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA ABERTURA À CRITICIDADE E À SENSIBILIDADE. Revista Da FUNDARTE, 64(64), e1593. https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1593