Senses of production: the dilution of humanity and policies incorporated
A DILUIÇÃO DA HUMANIDADE E POLÍTICAS INCORPORADAS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v65i65.1567Keywords:
Senses of Production, Humanity, PoliticsAbstract
Faced with current challenges, it is necessary to respond to a call for life, based of the decolonization of bodily, social and political senses. This text aims to discuss the processes of production of senses, related to hegemonically sculpted bodies and the possibilities of the human person, in the development of himself, as a right of existence. Therefore, considering the body as a form of political manifestation is locating the most elementary structure in which cultural and social networks are woven, in the political design, of a Nation-State. Considering historically a past, based on the existence of human bodies that have exerted death in the future, will there be more humanized mechanical bodies, producing life?
Downloads
References
ARENDT, H. Responsabilidade e julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ARENDT, H. Direção: Margarethe von Trotta. Países de Origem: Alemanha, Luxemburgo e França. Gênero: Biografia - Drama, 2012 (60’ 53”) – Filme completo legendado em português - Legendas: Luís Filipe Bernardes. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3FFhh0Ce59g Acesso:19 maio 2024.
ARENDT, H. Eichmann em Jerusalém um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
AGUIAR, W. M. J. et al. Reflexões sobre sentido e significado. In: BOCK, A. M. B.; GONÇALVES, M. G. M. A dimensão subjetiva da realidade: uma leitura sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2009. p. 54-72.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas: Paulo Bezerra. Notas da edição russa: Serguei Botcharov. São Paulo: Martins Fontes, [1979] 2016.
FERRAZ, Júnior, Tércio Sampaio. Apresentação da edição nacional publicada em 1983. In: ____. Eichmann em Jerusalém um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 1983, p. 09.
GRESPAN, Jorge. Hannah Arendt e a banalidade do mal. In: BADER, Wolfgang; JORGE, Almeida de. (Org.). O pensamento alemão no século XX. Vol. I. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
BOCK, A.M.B.; GONÇALVES, M.G.M. (org.). A dimensão subjetiva da realidade: uma leitura sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
LE BRETON, David. Antropologia do Corpo. Petrópolis: Vozes,2016.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. de Reginaldo de Pietro. São Paulo: Freitas Bastos, 1971.
ORLANDI, E. P. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas – SP: Pontes, 2005.
PINHO, Inocêncio. Homem. Logos, Enciclopédia Luso-Brasileira de Filosofia. Lisboa/ São Paulo: Editorial Verbo, 1999. p. 1182 -1191. v. 2.
SARTRE, Jean-Paul. Critique de la raison dialectique. Paris: Gallimard, 1960.
SCOZ, Beatriz. Produção de sentidos, ensino e aprendizagem. Revista Psicopedagogia 2007; 24(74): 126-3.
SOUKI, Nádia. Hannah Arendt e a banalidade do mal. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
SPINK, M. J.; MEDRADO, B. Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano: aproximações teóricas e metodológicas. São Paulo: Cortez, 1999.
SPINK, M. J.; MEDRADO, B. Produção de sentido no cotidiano: uma abordagem teórico-metodológica para a análise das práticas discursivas. In M. J. P. Spink (Org.), Práticas discursivas e produção de sentido no cotidiano: aproximações metodológicas. (pp. 41-61). São Paulo: Cortez, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
WALDROP, M. M. Complexity: The emerging science at the edge of order and chaos. Simon and Schuster, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alice Maria Corrêa Medina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
