MUSIC CLASSES FOR THE DEAF: POSSIBLE PEDAGOGICAL STRATEGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1480

Keywords:

Music Education. Deafness. Brazilian Sign Language (Libras).

Abstract

Abstract: Considering pedagogical practice for deaf students included in music classes lies at the heart of the issue addressed in this article, given the initial training of music teachers and the experience in Brazilian Sign Language (Libras) within the Music Education undergraduate program at a federal university in the interior of Rio Grande do Sul. Our aim is to discuss pedagogical-musical strategies focused on teaching music to deaf students, conducting two workshops at a bilingual school for the deaf in the interior of Rio Grande do Sul. As results, we highlight the deaf students' experience with music through visual strategies, possible elements in planning, inspiring pedagogical efforts to overcome the musical silence historically imposed on deaf students.

Author Biography

Thaynara Lima Lessing, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS/Brasil

Thaynara Lima Lessing é habilitada em nível técnico para atuar como professora unidocente nos níveis de Educação Infantil e Anos Iniciais. É graduada em Música-Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Trabalhou na rede privada de educação básica na cidade de Santa Maria, atuando com educação infantil e anos inicias como professora de Música. Atualmente, trabalha em escola privada de música ministrando aulas individuais e coletivas de musicalização, teclado, violão, ukulele, técnicas vocais e práticas instrumentais em grupo. Além disso, trabalha como professora conteudista no projeto UFSM em REDE com a Educação Básica, vinculado à Universidade Federal de Santa Maria, produzindo materiais didáticos voltados à área da Educação Musical. Além disso, é professora-formadora, ministrando oficinas de formação musical e pedagógico-musical para docentes. É Mestre em Educação (UFSM), pós-graduada em Musicoterapia (FAVENI), e vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) na UFSM, onde cursa Doutorado em Educação na Linha de Pesquisa 4 (Educação e Artes). .

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Published

02/12/2024

How to Cite

Lima Lessing, T., de Azevedo Echer Rech, C., de Azevedo Echer Dal’Carobo, L., & Medianeira Fracari Hautrive , G. (2024). MUSIC CLASSES FOR THE DEAF: POSSIBLE PEDAGOGICAL STRATEGIES. Revista Da FUNDARTE, 62(62), e1480. https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1480

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