PEDAGOGIA QUILOMBOLA

UM ESTUDO SOBRE A PRODUÇÃO PARTILHADA DE NARRATIVAS ENTRE CRIANÇAS E IDOSOS EM UM QUILOMBO NO SUL DO BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1443

Keywords:

Metodologias participativas, práticas intergeracionais, pedagogia quilobola, oficinas narrativas

Abstract

The research on which this article is based strives to understand the life, culture and relations between children and elderly people in the Quilombola Community Ribeirão do Cubatão (SC). The article offers some reflections on the methodological contributions of this study, which is based on Quilombola Pedagogy that involves: the sharing of lives, and exchanges of experiences, knowledge and practices among the elderly, children and adolescents in a collective and relational manner. It considers what we call Narrative Workshops and their organization. The focus is the authorship and participation of children and elderly in the production of narratives in different languages (oral, written, visual and or audiovisual), dialoging with the presence of the culture of medias in the daily life of children and with the traditional references of each cultural context. As a partial result, it is understood that this methodology, in addition to promoting an opportunity for dialog, can allow children and alderly to be co-producers of data during the research conducted with them. 

Author Biographies

Roselete Aviz, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC,Florianópolis, SC/Brasil

Professora do Departamento de Metodologias de Ensino do Centro de Ciências da Educação da UFSC.

Luciana Hartmann, Universidade de Brasília -UnB, Brasília, Distrito Federal/Brasil

Professora do Departamento de Artes Cênicas da Universidade de Brasília (UnB), integrando
também o Programa de Pós-Graduação em Performances Culturais da Universidade Federal de
Goiás (UFG). Mestre e doutora em Antropologia Social pela UFSC, com doutorado sanduíche na
École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), em Paris. Licenciada em Artes Cênicas
pela UFRGS. Titular de um pós-doutorado na Université Paris Ouest-Nanterre, pesquisando
narrativas de crianças imigrantes. Autora do livro “Gesto, Palavra e Memória – performances de
contadores de causos” e organizadora das coletâneas “Donos da Palavra: autoria, performance e
experiência em narrativas orais na América do Sul” (2007) e de “O Teatro e suas Pedagogias:
práticas e reflexões”.

References

BARTHES, Roland. Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. Tra. Leyla Perrone-Moysés. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 25 ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

GIRARDELLO, Gilka. Horizonte da autoria infantil: as narrativas das crianças. Revista Boitatá v. 10, no. 20, 2015. DOI: https://doi.org/10.5433/boitata.2015v10.e31472

GREENE, Maxine. Releasing the imagination: essays on education, the arts, and socialchange. EUA: Jossey-Bass, 1995.

HAMBATÊ BA, A. A tradição viva. In: Ki -Zerbo, Joseph (org.). História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. 2.ed. Brasília: UNESCO, 2010.

HELD, Jaqueline. O imaginário no poder: as crianças e a literatura fantástica. Trad. de Carlos Rizzi. São Paulo: Summus, 1980.

hooks, bell. Ensinando o Pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2019.

LANGDON, E. Jean. A fixação da narrativa: do mito para a poética da literatura oral. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 5, n. 12, 1999, p. 13-36. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71831999000300002

OLIVEIRA, Paulo de Salles. Vidas compartilhadas: cultura e relações intergeracionais na vida cotidiana. 2ª. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SODRÉ, Muniz. Pensar nagô. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

TOMÁS, Catarina. Há muitos mundos no mundo: cosmopolitismo, participação e direitos da criança. Porto: Afrontamentos, 2011.

Published

08/08/2024

How to Cite

Aviz, R., & Hartmann, L. (2024). PEDAGOGIA QUILOMBOLA: UM ESTUDO SOBRE A PRODUÇÃO PARTILHADA DE NARRATIVAS ENTRE CRIANÇAS E IDOSOS EM UM QUILOMBO NO SUL DO BRASIL. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1443. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1443

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.