AUDIOVISUAL AT SCHOOL IN PANDEMIC TIMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1422

Keywords:

VISUAL ARTS TEACHING. AUDIOVISUAL EXPERIENCES. COVID-19 PANDEMIC.

Abstract

THIS ARTICLE FOCUS ON RESEARCH ON MINI DOCUMENTARY PRODUCTIONS, CARRIED OUT BY STUDENTS IN THE 9TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION, FROM A SCHOOL IN THE METROPOLITAN REGION OF PORTO ALEGRE/RS, IN CLASSES OF THE ART, DURING THE COVID-19 PANDEMIC. THE ANALYSIS OF THE PRODUCTIONS WAS CARRIED OUT THROUGH DISCURSIVE SEMIOTIC THEORY, NOTIFICALLY REGARDING THE PRODUCTION AND APPREHENSION OF MEANING EFFECTS, SEEKING TO UNDERSTAND WHICH MEANINGS STUDENTS GIVE TO THE AUDIOVISUAL EXPERIENCES THEY PRODUCE AND ALSO, THINKING ABOUT WHAT CURRICULAR UPDATES CAN BE PROPOSED FROM THE CONTEMPORARY EXPERIENCE OF MEDIA CONVERGENCE, CALLED AUDIOVISUALITY.

Author Biographies

Carlos Augusto Maahs, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS, Brasil

É mestre em Educação pela UFRGS (2024), licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018), Bacharel em Artes Visuais pela (2012). É professor de arte da Educação Básica desde 2016. É professor do Componente Curricular Arte e do Itinerário Formativo Design de Projetos na Escola Martinho Lutero do município de Cachoeirinha, RS e atua como pesquisador do Grupo de Pesquisa em Educação e Arte (GEARTE/UFRGS/CNPq). É fotógrafo publicitário e tem experiência na área de artes, com ênfase em audiovisual, atuando principalmente nos seguintes temas: fotografia, artes cênicas, audiovisual e ensino de artes visuais.

Dra. Analice Dutra Pillar, Postgraduate Program in Education Faculty of Education Federal University of Rio Grande do Sul

Analice Dutra Pillar has a PhD in Arts from the University of São Paulo (USP), a Masters in Arts from USP. She graduated in Fine Arts from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Post-doctoral internship in Arts at the Complutense University of Madrid, Spain. Professor at the Faculty of Education at UFRGS, where she works as a teacher and researcher in the Postgraduate Program in Education, supervising master's and doctorate degrees in Education and Visual Arts. She coordinates the Education and Arts Research Group (GEARTE). Editor of GEARTE Magazine. Associated with the International Society for Education through Art (INSEA) and the National Association of Researchers in Fine Arts (ANPAP). Member of the editorial board of the International Journal of Education Through Art (IJETA). He has publications in the area of Education in Visual Arts. Researcher at the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq).

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Editora Ática, 2000.

BORTON-RICARDO, Stella Maris, O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editora, 2008.

BOURRIAUD, Nicolas. Postproducción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2009.

CHION, Michel. La Audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Buenos Aires: Paidós, 1993.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. – Porto Alegre: Artmed, 2006.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Originalmente publicado em 1934).

FRESQUET, Adriana Mabel. Fazer cinema na escola: pesquisa sobre as experiências de Alain Bergala e Núria Aidelman. In: 31 Reunião Anual de Anped, 2008, Caxambu. Anais da 31 Reunião Anual de Anped, 2008.

HERNÁNDEZ, Fernando. Da alfabetização visual ao alfabetismo da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. UFSM, 2009. p.189-212.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2009.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002.

LANDOWSKI, Eric. O olhar comprometido. Fórum semiótica da comunicação política. Revista Galáxia, São Paulo, n.2, p. 17-56, 2001.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.

PILLAR, Analice Dutra. Inscrições do contemporâneo em narrativas audiovisuais: simultaneidade e ambivalência. Educação, v. 36, n. 3, p. 306-313, set./dez., 2013a.

PORRES PLA, Alfred. Conversações na aula de cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Processos & Práticas de Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013. p. 153-180.

ROLDÁN, Ángel García. Videoarte en contextos educativos. Granada: Universidad de Granada, 2012. (tese de doutorado).

SILVA, Alexandre R. da. Semiótica e audiovisualidades: ensaio sobre a natureza do fenômeno audiovisual. Revista Fronteiras – estudos midiáticos. v. 9, n. 3, p. 145-154, set/dez 2007.

SOUZA, Elmara Pereira de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, UESB Vitória da Conquista/BA, ano XVII, v. 17 nº 30, p. 110-118, jul./dez. 2020.

Published

02/12/2024

How to Cite

Maahs, C. A., & PILLAR, A. D. P. (2024). AUDIOVISUAL AT SCHOOL IN PANDEMIC TIMES. Revista Da FUNDARTE, 62(62), e1422. https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1422

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.