AUDIOVISUAL AT SCHOOL IN PANDEMIC TIMES
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1422Keywords:
VISUAL ARTS TEACHING. AUDIOVISUAL EXPERIENCES. COVID-19 PANDEMIC.Abstract
THIS ARTICLE FOCUS ON RESEARCH ON MINI DOCUMENTARY PRODUCTIONS, CARRIED OUT BY STUDENTS IN THE 9TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION, FROM A SCHOOL IN THE METROPOLITAN REGION OF PORTO ALEGRE/RS, IN CLASSES OF THE ART, DURING THE COVID-19 PANDEMIC. THE ANALYSIS OF THE PRODUCTIONS WAS CARRIED OUT THROUGH DISCURSIVE SEMIOTIC THEORY, NOTIFICALLY REGARDING THE PRODUCTION AND APPREHENSION OF MEANING EFFECTS, SEEKING TO UNDERSTAND WHICH MEANINGS STUDENTS GIVE TO THE AUDIOVISUAL EXPERIENCES THEY PRODUCE AND ALSO, THINKING ABOUT WHAT CURRICULAR UPDATES CAN BE PROPOSED FROM THE CONTEMPORARY EXPERIENCE OF MEDIA CONVERGENCE, CALLED AUDIOVISUALITY.
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Editora Ática, 2000.
BORTON-RICARDO, Stella Maris, O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editora, 2008.
BOURRIAUD, Nicolas. Postproducción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2009.
CHION, Michel. La Audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Buenos Aires: Paidós, 1993.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. – Porto Alegre: Artmed, 2006.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Originalmente publicado em 1934).
FRESQUET, Adriana Mabel. Fazer cinema na escola: pesquisa sobre as experiências de Alain Bergala e Núria Aidelman. In: 31 Reunião Anual de Anped, 2008, Caxambu. Anais da 31 Reunião Anual de Anped, 2008.
HERNÁNDEZ, Fernando. Da alfabetização visual ao alfabetismo da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Org.). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. UFSM, 2009. p.189-212.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2009.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, 2002.
LANDOWSKI, Eric. O olhar comprometido. Fórum semiótica da comunicação política. Revista Galáxia, São Paulo, n.2, p. 17-56, 2001.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.
PILLAR, Analice Dutra. Inscrições do contemporâneo em narrativas audiovisuais: simultaneidade e ambivalência. Educação, v. 36, n. 3, p. 306-313, set./dez., 2013a.
PORRES PLA, Alfred. Conversações na aula de cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Processos & Práticas de Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013. p. 153-180.
ROLDÁN, Ángel García. Videoarte en contextos educativos. Granada: Universidad de Granada, 2012. (tese de doutorado).
SILVA, Alexandre R. da. Semiótica e audiovisualidades: ensaio sobre a natureza do fenômeno audiovisual. Revista Fronteiras – estudos midiáticos. v. 9, n. 3, p. 145-154, set/dez 2007.
SOUZA, Elmara Pereira de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, UESB Vitória da Conquista/BA, ano XVII, v. 17 nº 30, p. 110-118, jul./dez. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Augusto Maahs, Dra. Analice Dutra Pillar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.