ESPIRAL DE EXPERIÊNCIA <> EXPERIÊNCIA EM ESPIRAL

Experience Spiral <> Spiral like Experience: Towards a being-with poieses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1414

Keywords:

Being-with, Artistic Ecoformation, Pedagogical vitality

Abstract

Abstract

This text intends to be a compliment to all that is sensitive in human formation, proposeing an ascending spiral movement of formative and investigative processes linked to life, connecting people and other entities. The theories adopted in the text act as reflective lenses, inducing us to recognize the mutability of reality while interacting with the dynamics of life. They also corroborate the proposal of a pedagogical vitality that can give rise to an affective, ethical, aesthetic, ecological and supportive perspective in the eco-training processes matched with the co-production of knowledge. Taking all this into account, the following notions come to light: creative contradictions and collective learning. Both cooperate with the reflection of being-with, as a link between art and its intimate relationship with education.

Keywords: Being-with. Artistic Ecoformation. Pedagogical vitality.

Author Biography

Rosana Gonçalves Silva, Universidade Federal de Goiás - UFG, Goiânia, GO/Brasil

Pós-doutoranda, Pesquisadora externa e Professora colaboradora no PPGACV FAV UFG. 

 

Membro do GREAS - Grupo de Pesquisa Ecoformação Artística e Sociedade

 – Universidade Rene Descartes – Sorbonne Paris V.

References

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Plano Editora, 2002.

BARBIER, René. A palavra educativa e o sujeito existencial. In: ROCHA, Jamesson; BORBA, Sérgio (Orgs.). Educação e Pluralidade. Brasília: Plano Editora, 2003. p. 45-94.

BEUYS, Joseph (1988). Par la présente, je n'appartiens plus à l'art. Traduit de l’Allemande par Olivier Mannoni et Pierre Borassa. Paris: L’Arche Éditeur, 1998. ISBN: 9782851812124

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler - em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora e Autores Associados, 1991. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo, v. 4).

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra. São Paulo: Peirópolis, 2000. ISBN 978-85-8566-344-5

GADOTTI, Moacir. Os mestres de Rousseau. São Paulo: Cortez, 2004. ISBN 8524910100.

GADOTTI, Moacir. A Carta da Terra na Educação. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010. (Educação Cidadã; 3). ISBN 978-85-61910-41-9

GARCÉS, Marina. Un mundo común. Barcelona: Bellaterra Edicions, 2022. ISBN 978-84-7290-609-9

KRENAK, Ailton. Pisar Suavemente na terra. 2021a. 1 Vídeo (3min33s). Publicado no Canal Amazônia Latitude. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HmLzXvJ9crg Acesso em: 17 jan. 2024.

KRENAK, Ailton. Caminhos para a cultura do Bem Viver. In: MAIA, Bruno (org.). Cultura do bem viver. Copyright© 2020 Ailton Krenak. 2021b. ISBN 978-65 00 13561 9.

KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022. ISBN: 978-6559211548

LABORIE, Apolline Torregrosa; VIGNOLI, Roberto Marcelo Falcón. Groupe de Recherche sur Eco-formation Artistique et Société - GREAS. 2009. Disponível em https://ecoeducationartistique.blogspot.com/ Acesso em: 18 jan. 2024.

MORIN, Edgar. O Método. Vol. I - A Natureza da Natureza. 3. ed. Publicações Europa-América, 1997. (Editions du Seuil, 1977).

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Trad. de M. D. Alexandre e M. A. S. Dória. 2. ed. Bertrand Brasil, 1998.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

MORIN, Edgar. A Religação dos Saberes: o desafio do século XXI. Trad. de F. Nascimento. Bertrand Brasil, 2001.

NICOLESCU, Basarab. Contradição, lógica do terceiro incluído e níveis de realidade. 2009. Disponível em http://cetrans.com.br . Acesso em: 31 out. 2023.

PINEAU, Gaston. De l´air – essai sur l´écoformation. Paris: Edition Paideia, 1992.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. 2013. Disponível em http://cetrans.com.br . Acesso em: 31 mar. 2023.

POVINELLI, Elizabeth. Geontologias: Um réquiem para o liberalismo tardio. 1. ed. São Paulo: Ubu Editora, 2023. Ebook kindle, 346p.

Published

08/08/2024

How to Cite

Gonçalves Silva, R. (2024). ESPIRAL DE EXPERIÊNCIA <> EXPERIÊNCIA EM ESPIRAL: Experience Spiral <> Spiral like Experience: Towards a being-with poieses. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1414. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1414

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.