THE STATE OF THE ART: DANCE IN DIASPORA FROM THE LOOK OF PHOTOGRAPHY, AESTHETIC AND PEDAGOGICAL CONCEPTIONS
DANÇA EM DIÁSPORA SOB O OLHAR DA FOTOGRAFIA, CONCEPÇÕES ESTÉTICAS E PEDAGÓGICAS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1373Keywords:
ARTE, DANÇA, Culturas afro diaspóricas e indígenas, Arte-EducaçãoAbstract
Abstract: In order to understand Dance in diaspora in photography, in aesthetic and pedagogical conceptions and its contributions in the universe of academic/scientific research, the article aims to analyze the state of the art through knowledge produced from theses, dissertations and scientific articles within of a twenty-year time frame (2003 to 2023). The theoretical framework included discussions about dance in the diaspora, aesthetics, photography and the state of the art. The methodological procedures adopted consisted of documentary research. The data obtained indicates that the state of the art based on dance in the diaspora and its relationships in the areas of photography, aesthetics and pedagogies resulted in a still minimal quantity of knowledge production in the period researched. Based on the results of the state of the art, the importance of knowledge production in the field of dance in diaspora is considered, and its intersections in the different areas for strengthening and relative epistemic growth in dance in diasporas.
Keywords: State of the art; dance in diáspora; knowledge production
References
REFERÊNCIAS
AMOROSO, DANIELA MARIA. Levanta mulher e corre a roda: dança,estética e diversidade no samba de roda de São Félix e Cachoeira' 17/12/2009 220 f. Doutorado em ARTES CÊNICAS Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA, Salvador Biblioteca Depositária: Biblioteca Nelson Araújo - Escola de Teatro
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista brasileira de ciência política, p. 89-117, 2013.
BISPO, Imara Queiroz, 1982- Impactos de uma intervenção fotográfica voltada para as práticas artísticas e culturais da comunidade quilombola do Porto de Trás/ Imara Queiroz Bispo. – Itabuna: UFSB, 2020
COSTA, ERIKA VILLEROY DA. A Dança Negra de Mercedes Baptista Corporeidades Afro-Diaspóricas em diálogo' 26/08/2020 166 f. Mestrado em Estudos Contemporaneos das Artes Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE, Niterói Biblioteca Depositária: PPGARTES/UFF
DA PAIXÃO, Maria de Lurdes Barros; SANTOS, Maria Consuelo Oliveira. A ironia, a paródia e o riso como elementos de crítica social na dança brasileira de origem africana. Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 28, p. 159-179.
DE SOUZA CONRADO, Amélia Vitória; DOS SANTOS, Laudemir Pereira; DA PAIXÃO, Maria de Lurdes Barros. Danças e africanidades: desafios anticoloniais na pós-graduação em dança, caminhos desobedientes para epistemologias e estéticas insurgentes. ARJ–Art Research Journal: Revista de Pesquisa em Artes, v. 9, n. 2, 2022.
EGAS, Olga Maria Botelho. A Fotografia na pesquisa em Educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 3, p. 953-966, 2018.
FERREIRA, Larissa. Corpos moventes em diáspora: dança, identidade e reexistências. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 11, n. 27, p. 50-63, 2019.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas" estado da arte". Educação & sociedade, v. 23, p. 257-272, 2002.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014.
MOROSINI, Marilia Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação UFSM, v. 40, n. 1, p. 101-116, 2015.
MUNANGA, Kabengele. Políticas de ação afirmativa em benefício da população negra no Brasil: um ponto de vista em defesa de cotas. Sociedade e cultura, v. 4, n. 2, p. 31-43, 2001.
ROSA, Julianna; SANTOS, Lau. Experiências e Estéticas Afrodiaspóricas: o Corpo, a Dança, o Canto como procedimentos de criação de Ijo Alapini. Antropolítica-Revista Contemporânea de Antropologia, n. 40, 2016.
SANTOS, ALEXANDRE CARVALHO DOS. MEU CORPO TERREIRO: Uma performance dançada na memória pela pedagogia do encontro' 14/12/2021 135 f. Mestrado em DANÇA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO, Rio de Janeiro Biblioteca Depositária: UFRJ
SILVA, BRUNO DE JESUS DA. Opaxorô, Ofá e Oxê: legado, narrativas de danças de Mestre King e Jorge Silva' 02/03/2020 undefined f. Mestrado em DANÇA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA, Salvador
SILVA, LUCIANE DA. Corpo em diáspora: colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acogny' 11/01/2018 281 f. Doutorado em ARTES DA CENA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS, Campinas Biblioteca Depositária: Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
SILVA, Anne Patricia Pimentel Nascimento da; SOUZA, Roberta Teixeira de; VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, v. 43, n. 3, 2020.
SOUSA, KARINA ALMEIDA DE. Corpo, transnacionalismo negro e as políticas de patrimonialização: as práticas expressivas culturais negras e o circuito afro-diaspórico' 15/10/2020 undefined f. Doutorado em SOCIOLOGIA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS, São Carlos Biblioteca Depositária:
VILACA, ALINE SERZEDELLO NEVES. “LINHAS DE FORÇA”: Dançares “gengibreiros” reterritorializados pela afrocentricidade ' 04/10/2019 undefined f. Mestrado em INTERDISCIPLINAR EM CULTURAS POPULARES Instituição de Ensino: FUNDAÇÃO UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE, São Cristóvão Biblioteca Depositária: BICEN, BDTD
ZENICOLA, Denise Mancebo. DANÇAS NEGRAS EM AFRODIÁSPORAS. DANÇA: Revista do Programa de Pós-Graduação em Dança, v. 5, n. 1, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Imara Queiroz Bispo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.