PERIGO EM ALTO MAR

REFLEXÕES ACERCA DO TEMPO DA AULA DE ARTE/TEATRO, DA ESCOLA E DA VIDA DE TODOS OS DIAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1283

Keywords:

Experiência, Teatro e Escola, Pedagogia do Teatro

Abstract

This article presents an essayistic reflection on the issue of time in/of school education, more specifically, through the perspective of Art/Theatre class. To accomplish this, the author discusses various temporalities, such as: the exhaustion of time in everyday life – which always seems to be rushing and unable to leave marks on individuals; the time of the school – which is often influenced by market logic, distancing itself from a time liberated from productive obligations; and a time conceived by the teaching of Theatre in the school space – which, in the author's view, holds the potential to create a different logical timeframe in the classroom. Thus, the text questions the establishment of a temporal zone of danger brought about by investing in school actions in the Art/Theatre class through an attempt to approach a time of experience, aión time. Defending Theatre class in school as a useless and dangerous space-time, the author supports their argument with references such as Larrosa (2016, 2018), Krenak (2020), Kohan (2020), Masschelein and Simons (2021), Pavis (2008), Rancière (2022) and in the literatures of Lee (2018) and Nogués (2020).

Author Biography

Túlio Fernandes Silveira, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis, SC/Brasil

Mestrando em Artes Cênicas do PPGAC/UDESC, vinculado a linha de pesquisa Pedagogia das Artes Cênicas. Graduado em Licenciatura em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) É professor de teatro, produtor cultural, pesquisador e ator. Desenvolve pesquisa na área de Teatro na Escola. Foi professor temporário da Rede Estadual de Ensino de SC no município de Tubarão/SC. Foi educador social de Teatro na Associação de Atendimento a Criança e ao Adolescente (Combemtu) em Tubarão/SC. Dentro do percurso formativo da graduação em teatro, foi bolsista de iniciação científica do projeto Leitura e Teatralidade: literatura juvenil e escola, coordenado pela Profa. Dra. Heloise Baurich Vidor e do projeto Teatro e Prisão: práticas de infiltração das artes cênicas em espaços de vigilância, coordenado pelo Prof. Dr. Vicente Concilio e também foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Foi ator da companhia de teatro Devá-jù no espetáculo Adolescer em Porto Alegre/RS. Foi ator, produtor e co-diretor da companhia de teatro Encena Dehon de Tubarão/SC. Tem experiência na área de Artes Cênicas/Teatro, com ênfase na Pedagogia das Artes Cênicas e no ensino do teatro.

References

DÁRIO JR., I. R.; SILVA, L. F. da. A escola como experiência: entrevista com Walter Omar Kohan (The school as an experience: interview with Walter Omar Kohan). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 298–304, 2018. DOI: 10.14244/198271992297. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2297. Acesso em: 8 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.14244/198271992297

KOHAN, Walter O. Tempos da escola em tempo de pandemia e necropolítica. Práxis Educativa, [S. l.], v. 15, p. 1–9, 2020. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.15.16212.067. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16212. Acesso em: 8 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16212.067

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das letras, 2020.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen. P de professor. São Carlos: Pedro & João, 2018.

LEE, Suzy. Sombras. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

NOGUÉS, Alex. A praia dos inúteis. 1ª ed. São Paulo: Editora Biruta, 2020.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 3ª ed. São Paulo: Perspectiva. 2008.

RANCIÈRE, Jacques. Escola, produção, igualdade. In: CARVALHO, José S. F. (Org.). Jacques Rancière e a escola: Educação, política e emancipação. São Paulo: Autêntica Editora, 2022.

SILVEIRA, Túlio F. Navegações entre arte e docência: cartas sobre o ofício de professor(a) de teatro. 2022. 128 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Design e Moda, Licenciatura em Teatro, Florianópolis, 2022. Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/0000a0/0000a081.pdf. Acesso em: 9 jun. 2023.

Published

04/12/2023

How to Cite

Fernandes Silveira, T. (2023). PERIGO EM ALTO MAR: REFLEXÕES ACERCA DO TEMPO DA AULA DE ARTE/TEATRO, DA ESCOLA E DA VIDA DE TODOS OS DIAS. Revista Da FUNDARTE, 57(57), e1283. https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1283

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.