THE IMPORTANCE OF CREATIVITY LINKED TO ART SINCE CHILDHOOD AND ITS CONTRIBUTION TO LEARNING AND THE DEVELOPMENT OF BEING
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1220Keywords:
Art, Creativity, Child education, Development, InnovationAbstract
The creative mind is inherent to human beings, as people are born without blockages, and the child's relationship with people and the environment is the starting point for creativity and learning.
Children are curious and begin to base themselves on the environment with spontaneity and freedom, to be right and wrong, consequently solving problems and difficulties. Throughout their development they build new skills and later they can be innovative or born entrepreneurs. The article makes a comment with the objective of analyzing the importance of the arts in creativity from early childhood to adulthood, what is the contribution of parents, guardians and teachers, and what impacts on adult life if this creativity is enhanced or hindered.
Downloads
References
ALLEVATO, N. S. G. (2014). Trabalhar através da resolução de problemas: possibilidades em dois diferentes contextos. VIDYA, v. 34, n. 1, p. 23.
BNCC - Base Nacional Comum. A Educação Infantil na Base Nacional Comum Curricular. Disponível em:
<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil> Acesso em: 02 mar.2022
BROLEZZI, A. C. (2014) Empatia em Vigotski. Dialogia, São Paulo, n. 20, p. 153-166, jul./dez.
CARVALHO, Dione Lucchesi de. Metodologia do Ensino da Matemática. 2ª
Edição, São Paulo: Ed. Cortez, 1992
DIAS, Gabriela Fernanda. Cri-an-ça: a criatividade, a infância e a imaginação expressadas no desenho (porque os adultos têm sempre necessidade de explicações detalhadas). 2012. 32 f.
FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.
FREITAS, Magalhães, Psicologia da criatividade - Estudo sobre o desenvolvimento da expressão criadora da criança. 7ª Edição, Lisboa, Portugal.
George T. Ainsworth-Land, Beth Jarman, Breakpoint and Beyond: Mastering the Future-today, Harper Business, 1992.
Guedes, A. In: PORCHAT, I. BARROS, P. (Org.). Ser Terapeuta. São Paulo: Summus Editorial, 1985.
GOMBRICH, Ernst Hans Josef. A História da Arte 1999
OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis: Vozes, 2001
POPE, R. Creativity: theory, history, practice. London: Routledge, 2005
REIS, Risolene Pereira. Relação família e escola: uma parceria que dá certo. Mundo Jovem: um jornal de ideias. p. 06. Ano XLV – n° 373 – Fevereiro de 2007.
SANS, P. T. Pedagogia do desenho infantil. Campinas, SP: Alínea, 1987.
SCHIRMER, Ana Cristina Fagundes. Educação infantil e criatividade. Campinas, SP: [s.n.], 2001.
SILVA, S. M. C. da. A constituição social do desenho da criança. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2002
SZYMANZKI, Heloisa. A relação família/escola: desafios e perspectivas. 1º reimpressão. Brasília, Plano Editora: 2003.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e Criatividade na Infância. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
ZAGURY, Tânia. O professor refém: para pais e professores entenderem por que fracassa a educação no Brasil. Rio de Janeiro, Record: 2006.
IVIC, I. (2010). Lev Semionovich Vygotsky. Recife: Massangana
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edneia Cassetari Levada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
