THE IMPORTANCE OF CREATIVITY LINKED TO ART SINCE CHILDHOOD AND ITS CONTRIBUTION TO LEARNING AND THE DEVELOPMENT OF BEING

Authors

  • Edneia Cassetari Levada Faculdade do Leste Mineiro -Faculeste , Coronel Fabriciano/MG, Brasil
  • Marco Antonio Gomes Faculdade do Leste Mineiro -Faculeste , Coronel Fabriciano/MG, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1220

Keywords:

Art, Creativity, Child education, Development, Innovation

Abstract

The creative mind is inherent to human beings, as people are born without blockages, and the child's relationship with people and the environment is the starting point for creativity and learning.
Children are curious and begin to base themselves on the environment with spontaneity and freedom, to be right and wrong, consequently solving problems and difficulties. Throughout their development they build new skills and later they can be innovative or born entrepreneurs. The article makes a comment with the objective of analyzing the importance of the arts in creativity from early childhood to adulthood, what is the contribution of parents, guardians and teachers, and what impacts on adult life if this creativity is enhanced or hindered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edneia Cassetari Levada, Faculdade do Leste Mineiro -Faculeste , Coronel Fabriciano/MG, Brasil

Graduada em Design Gráfico - Desenho Industrial com ênfase em Comunicação Visual pela Universidade de Guarulhos - UnG (1989); Licenciada em Artes Visuais pela Faculdade de Educação Paulistana FAEP (2018); Pós-graduada em Artes Visuais pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro UniRio (2020); pesquisadora individual das técnicas e do ensino das artes plásticas e gráficas; especializada em design de marcas; artista visual; designer em criação de identidades visuais com abordagem sensível e integrada, aliando fundamentos do design e arte onde desenvolve projetos autorais e personalizados para marcas e empreendimentos de diferentes segmentos, transitando entre o universo empresarial e artístico.

Marco Antonio Gomes, Faculdade do Leste Mineiro -Faculeste , Coronel Fabriciano/MG, Brasil

Graduação em Tecnologia em Processamento de Dados, Pós graduação em Didática do Ensino Superior, Licenciatura em matemática,  e Mestre em Ciências e Aplicações Geoespaciais, Professor Universitário nos cursos de graduação Ciência da Computação, Sistemas de Informação e no Tecnológico Análise e Desenvolvimento de Sistema, Sistema de Informação, Automação Industrial.

https://orcid.org/0009-0003-5298-999X

References

ALLEVATO, N. S. G. (2014). Trabalhar através da resolução de problemas: possibilidades em dois diferentes contextos. VIDYA, v. 34, n. 1, p. 23.

BNCC - Base Nacional Comum. A Educação Infantil na Base Nacional Comum Curricular. Disponível em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil> Acesso em: 02 mar.2022

BROLEZZI, A. C. (2014) Empatia em Vigotski. Dialogia, São Paulo, n. 20, p. 153-166, jul./dez.

CARVALHO, Dione Lucchesi de. Metodologia do Ensino da Matemática. 2ª

Edição, São Paulo: Ed. Cortez, 1992

DIAS, Gabriela Fernanda. Cri-an-ça: a criatividade, a infância e a imaginação expressadas no desenho (porque os adultos têm sempre necessidade de explicações detalhadas). 2012. 32 f.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.

FREITAS, Magalhães, Psicologia da criatividade - Estudo sobre o desenvolvimento da expressão criadora da criança. 7ª Edição, Lisboa, Portugal.

George T. Ainsworth-Land, Beth Jarman, Breakpoint and Beyond: Mastering the Future-today, Harper Business, 1992.

Guedes, A. In: PORCHAT, I. BARROS, P. (Org.). Ser Terapeuta. São Paulo: Summus Editorial, 1985.

GOMBRICH, Ernst Hans Josef. A História da Arte 1999

OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Petrópolis: Vozes, 2001

POPE, R. Creativity: theory, history, practice. London: Routledge, 2005

REIS, Risolene Pereira. Relação família e escola: uma parceria que dá certo. Mundo Jovem: um jornal de ideias. p. 06. Ano XLV – n° 373 – Fevereiro de 2007.

SANS, P. T. Pedagogia do desenho infantil. Campinas, SP: Alínea, 1987.

SCHIRMER, Ana Cristina Fagundes. Educação infantil e criatividade. Campinas, SP: [s.n.], 2001.

SILVA, S. M. C. da. A constituição social do desenho da criança. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2002

SZYMANZKI, Heloisa. A relação família/escola: desafios e perspectivas. 1º reimpressão. Brasília, Plano Editora: 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e Criatividade na Infância. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

ZAGURY, Tânia. O professor refém: para pais e professores entenderem por que fracassa a educação no Brasil. Rio de Janeiro, Record: 2006.

IVIC, I. (2010). Lev Semionovich Vygotsky. Recife: Massangana

Published

01/12/2025

How to Cite

Cassetari Levada, E., & Gomes, M. A. (2025). THE IMPORTANCE OF CREATIVITY LINKED TO ART SINCE CHILDHOOD AND ITS CONTRIBUTION TO LEARNING AND THE DEVELOPMENT OF BEING. Revista Da FUNDARTE, 67(67), e1220. https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1220