The ANIMATIONS I WATCH, THE DRAWINGS I MAKE
AUDIOVISUAL INFLUENCES ON THE CHILD’S GRAPHIC CREATIVITY
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v53i53.1192Keywords:
Drawing. Child. Animation.Abstract
In strictly sensitive and singular relationships, children, nourished by the surroundings and what they like create worlds from their drawings; they jump, play, fly, are heroes and villains. Believing itself to be the golden moment in the relationship of the child with audiovisual productions today, productions that dialogue with all his neuronal network, with these experiences, memories and imaginary in constant becoming, the text aims to highlight the urgency to also establish this place in education. As a methodology, theoretical and field data were used, with collections of children’s drawings from Fundamental I. The results obtained were based on the productions of the author’s collection, that in a more concrete and tangible way manifest these interconnections between audiovisual productions and children’s creativity as inherent relations between them. In this, it is considered that certain works with image and sounds that cause significant experiences for children invite them to act, leaving the passivity of watching by watching, so soon create within the field of Art.
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. In CITELLI, Adílson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
____________________. Televisão e educação: a escola e o Livro. São Paulo. Revista Comunicação e educação, do departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, p. 7 a 14, maio/Ago, 2002.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da Arte: anos 1980 e novos tempos. 9ºed. São Paulo: perspectiva, 2014.
_______________. Dilemas da Arte/educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In BARBOSA, Ana Mae (org). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
IAVELBERG, Rosa. O desenho cultivado da criança: prática e formação de educadores. 2. ed. ver. 2º. Reimpr. Porto Alegre, RS: Zouk, 2017.
______________. Desenho na educação infantil. São Paulo: Editora melhoramentos, 2013.
IZQUIERDO, Iván. Memória. 2º. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
GARDNER, Esther P.; JOHNSON, Kenneth O. Percepção. In: KANDEL, Eric R. [et al.] (2014). Princípios de neurociências. Tradução: Ana Lúcia Severo Rodrigues [et al.]. 5º. Ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
HUERGO, Jorge. Comunicación/Educación: Itinerarios transversales. 2000
LEANDRO, Anita. Da imagem pedagógica à pedagogia da imagem. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 21, 2001, PP.29-36. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i21p29-36
MORIN, Edgard. Da necessidade de um pensamento complexo. In MARTINS, Francisco Menezes; SILVA, Juremir Machado (Orgs). Para navegar no século XXI: Tecnologias do imaginário e cibercultura. 3ºEd. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs, 2003.
_______________. Cabeça Bem Feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
_____________. Por uma reforma do pensamento. In PENA-VEGA: ALMEIDA, Elimar Pinheiro (Orgs). O pensar complexo: Edgard Morin e a crise da modernidade. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.
OROZCO-GOMEZ, Guilherme. El reto de conocer para transformar: Medios, audiencias y mediaciones. Revista Comunicar Nº8, 1997. DOI: https://doi.org/10.3916/C08-1997-06
(Autor do artigo), & Magno, Maria Ignês Carlos. Naruto, um artista ou um intruso na aula de arte? Interferências de memórias audiovisuais no discurso criativo da criança ao desenhar. Comunicação & Educação, 27 (2), 105-124, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p105-124
PILLAR, Analice Dutra. Contágios entre arte e mídia no ensino da Arte. Bahia; 19º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas “entre territórios”. Anpap. p. 1927 a 1940, 2010.
WILSON, Brent; WILSON, Marjorie. Uma visão iconoclasta das fontes de imagem nos desenhos de criança.1982. In: BARBOSA, A. M. Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Editora Cortez, 1999.
WECHSLER, Solange Muglia. Criatividade: descobrindo e encorajando. 3.ed. Campinas: livro, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Isac PEREIRA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.