THE INFRAORDINARY AS AN INVESTIGATIVE METHOD IN VISUAL ARTS:

A RESEARCH REPORT WHERE THE GARDEN IS AN ATELIER

Authors

  • Bruno de Andrade Campos UERGS- Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
  • Mariana Silva da Silva UERGS

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1183

Keywords:

Infra-ordinary, Visual Poetics, Garden, Studio

Abstract

Abstract: The research The infra-ordinary as an investigative method in visual arts: the garden as a studio was elaborated from the concept created by the French author Georges Perec, infra-ordinary. This article is articulated as a report of the investigation and aims to present the investigative practices in visual arts based on the daily life involved in the process. The methodological proposal focused on academic research in the field of Visual Poetics, thus consisting of readings centered on the fields of visual arts, philosophy and sociology, based on artistic practices developed by each member of the research, standing out as a theoretical foundation, in addition to Perec, the studies of Emanuele Coccia. The paper now presented, starts from notes, photographs, drawings and mental maps, which report the development of the poetic process, which ends up looking at the garden as a studio. The artistic experiences were produced in two specific gardens, in Anonymous City and in Anonymous City.

 

Keywords: Infra-ordinary. Garden. Studio.

Author Biographies

Bruno de Andrade Campos, UERGS- Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Graduando em Artes Visuais- Licenciatura pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) , com experiência na área de Ateliê/oficina de Arte e Educação Artística e bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) da UERGS. Estagiário da FUNDARTE naárea de Artes Visuais 2022/2023.

Mariana Silva da Silva, UERGS

Artista Visual e Professora Adjunta da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Doutora em Artes Visuais, Ênfase Poéticas Visuais no Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com estágio junto à Faculté des Arts da Université de Picardie Jules Verne (Amiens, França). Mestre em Artes Visuais e Bacharel em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Recebeu Bolsa CAPES Mestrado (2002-2004), Bolsa Unesco Aschberg e Irish Museum of Modern Art (IMMA) para projeto Residência de artista (2008) e Bolsa CAPES PDSE Doutorado Sanduíche (2017). Participa de exposições de artes visuais no Brasil e no exterior desde 2001, é professora universitária desde 2005 (UDESC e UCS). Foi coordenadora do curso de Artes Visuais (UERGS) entre 2019 e 2021, atualmente é presidenta do NDE das Artes Visuais (UERGS). Trabalha com publicações de artista desde 2004, articuladas ao desenho, ao gesto, à fotografia e ao audiovisual. Atualmente, investiga as zonas de contato entre arte, cotidiano e natureza a partir do infraordinário e do inframince, especialmente no contexto da natureza fluvial dos rios Caí e Guaíba. Integrante do Grupo de Pesquisa FLUME (UERGS/CNPQ) e coordenadora do Grupo de investigações poéticas infraordinaries. naminhacidadetemumrio.blogspot.com @comodesenharpedras @infraordinaries

References

Referências Bibliográficas

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Published

31/08/2023

How to Cite

de Andrade Campos, B., & Silva da Silva, M. . (2023). THE INFRAORDINARY AS AN INVESTIGATIVE METHOD IN VISUAL ARTS: : A RESEARCH REPORT WHERE THE GARDEN IS AN ATELIER. Revista Da FUNDARTE, 56(56), 1–14. https://doi.org/10.19179/rdf.v56i56.1183

Issue

Section

Relato de Experiência

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