CONTRAVISUALIDADES NA ARTE CONTEMPORÂNEA:
dadosfera em tempos de pandemia
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1145Keywords:
Arte Contemporânea. Contravisualidades. Cultura Visual.Abstract
Visualities are ways of relating and producing individual identities and collective belonging, where choices and/or determination – greater or lesser autonomy – are motivated, among other factors, by the excess of screens and digital ubiquity processes, especially in times of pandemic, necropolitics (MBEMBE, 2018) and fake news present in the “dadosphere”. In the text, the works of contemporary artist Ana Teixeira stand out, claiming the “right to look” and not just “see reality” (MIRZOEFF, 2011; 2016), as resistance practices emerge through counter-visualities. they oppose the power and control imposed by necropolitics, allowing us a new look at Brazil's recent history.
References
ABREU, Carla Luzia de. Contravisualidades: práticas de resistência em tempos de pandemia e fake News. Concinnitas | v.21 | n.38 | Rio de Janeiro, maio de 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/50142 Acesso em: 29 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/concinnitas.2020.50142
ANDONE, Dakin. Veteranos dos EUA estão decepcionados com a atual situação no Afeganistão. Disponível em:https://www.cnnbrasil.com.br/internacional/2021/08/16/veteranos-dos-eua-estao-decepcionados-com-a-atual-situacao-no-afeganistao Acesso em: 17 ago. 2021.
BARREIROS, Inês B. “A ‘teoria’ não são só palavras numa página, mas também coisas que se fazem”, entrevista com Nick Mirzoeff. Cara a cara - 11 Junho 2018. Disponível em: https://www.buala.org/pt/cara-a-cara/a-teoria-nao-sao-so-palavras-numa-pagina-mas-tambem-coisas-que-se-fazem-entrevista-com-n
Acesso em: 14 ago. 2021.
BEIGUELMAN, Giselle. Políticas da imagem: Vigilância e resistência na dadosfera.
São Paulo: Ubu Editora, 2021.
BOYLAN, Alexis. Visual Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2020. Disponível em: https://lccn.loc.gov/2019058448 Acesso em: 17 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/12220.001.0001
BECCARI, Marcos Namba. “O Direito De Olhar a Partir De Foucault, Spivak e Mbembe”. ARS (São Paulo) 18, no. 40 (dezembro 31, 2020): 344-388. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/169553 Acesso em: 14 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.169553
CHAUI, Marilena S. Ideologia e Educação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 245-257, jan./mar. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022016420100400 Acesso em: 14 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022016420100400
DIAS, Belidson. O i/mundo da educação da cultura visual. Brasília: Pós-graduação em arte da Universidade de Brasília, 2011. 210 p.
DIKOVITSKAYA, Margaret. Visual Culture: the Study of the visual after the Cultural Turn. Cambridge (MA): The MIT Press, 2005.
HARAWAY, Donna. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), outono 1988, p. 575-599. DOI: https://doi.org/10.2307/3178066
JAY, Martin. Relativismo Cultural e a Virada Visual. Aletria: Revista de Estudos de
Literatura, v. 10/11, p. 14 - 28, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/17974/14764
Acesso em: 19 out. 2021.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Circunstâncias e ingerências da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (org). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. p. 51-68. DOI: https://doi.org/10.32379/9786557160206
MIRZOEFF, Nicholas. The right to look: A Counterhistory of Visuality. Durham: Duke University Press, 2011, p. 24. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822393726
MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, p. 745-768, 17 nov. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646472. Acesso em: 30 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646472
MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 edições, 2018.
SANTAELLA, L. A pós-verdade é verdadeira ou falsa? São Paulo: Editora Estação das letras e cores, 2018.
TEIXEIRA, Ana. Convivência, 2020a. Disponível em: https://www.anateixeira.com/trabalhos/convivencia/ Acesso em: 29 jul. 2021.
TEIXEIRA, Ana. Tudo que cabe, 2020b. Disponível em: https://www.anateixeira.com/trabalhos/tudo-que-cabe/ Acesso em: 29 jul. 2021.
WALKER, John; CHAPLIN, Sarah. Una introducción a la cultura visual.1ª ed. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maristani Polidori Zamperetti, Fabiana Lopes de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.