CORPOS EM EXPERIÊNCIA: UMA COREOGRAFIA QUEER
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v49i49.1095Abstract
The text proposes to expose the experiences of four dancers, from the city of Rio Grande/ RS, who venture to interpret different forms of representation of what they mean by gay, in their context of gaucho countryman, following a Queer influence, believing that this is an opportunity to interact with different spaces. Through two forms of interview, in a group and individual, the data produced allowed us to perceive that transformations occur through the use of scenic metaphors, used to expose "female" identities, paradoxically, in male bodies in such a way that these representations mixed feelings, for example, strangeness and desire, understood as cultural manifestations produced by the experimentation between their bodies and the affections felt by their / their spectators.
References
BAUMAN, Zygmund. Modernidade e ambivalência/ Zygmund Bauman; [Trad.] Marcus Penchel. – Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
BOLSANELLO, Débora. Educação somática: investindo na tecnologia interna. pp. 01 – 05. 2008. Disponível em: Acesso em: 20 de mai. de 2021.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
DUARTE JUNIOR, João Francisco. O Sentido dos Sentidos: A Educação (do) Sensível. Curitiba: Criar Edições, 2004.
EJARA, Frank. Soul Streets dance Blog. Coluna: WAACKING PUNPING. 2009. Disponível em: <http://soulstreetsdance.blogspot.com> Acesso em: 20 de dez. de 2021.
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos X: Filosofia, Diagnóstico do Presente e verdade. [Trad.] Abner Chiquieri; [Org.] Manoel Barros da Motta. Rio de Janeiro: editora Forense universitária, 2014a.
FOUCAULT, Michel. As Relações de Poder Passam para o Interior dos Corpos. In: FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos IX: Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. [Org.] Manoel Barros da Motta; [Trad.] Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b, pp. 35-43.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Cóllege de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970/ Michel Foucault; [Trad.] SAMPAIO, Laura Fraga de Almeida. 23 ed. São Paulo: Loyola, 2013.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade III: o cuidado de si. Vol. 3. Rio de Janeiro: Graal, 2007.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos IV. Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, pp. 231-249.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. [Org.- Trad.] Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1989.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
GAMSON, Joshua. Deben autodestruirse los movimentos identitários? Um extraño dilema. In.: JIMÉNEZ, Rafael Mérida. Sexualidades transgressoras. Uma ontolgía de estúdios queer. Barcelona: Icária editorial, 2002, pp. 141 – 172.
GIANNATTASIO, Gabriel. O corpo em Sade e Nietzsche: ou, quem sou eu agora? [Ensaios] / Gabriel Giannattasio. – Londrina: EDUEL, 2012.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5 ed. São Paulo: Atlas. 1999.
GINOT, Isabelle. From Shusterman’s Somaesthetics to a Radical Epistemology of Somatics. Dance Research Journal, vol. 42, nº. 1, pp. 12-29, Summer, 2010. DOI: https://doi.org/10.1017/S0149767700000802
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação. nº. 19. São Paulo, pp. 20 – 28, jan/fev/mar/abr, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003
LARROSA, Jorge Bondía. Nietzsche & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
LARROSA, Jorge Bondía. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da [Org.]. O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 1994. pp. 35-86.
LOPES, Denílson. O homem que amava rapazes e outros ensaios. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho. Ensaios sobre sexualidade e teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
NELSON, Cary; TREICHLER, Paula; GROSSBERG, Lawrence. Estudos Culturais: uma introdução, In: SILVA, Tomaz Tadeu. Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: vozes, 2005.
SILVEIRA, Saulo Silva da. Técnica e(m) Criação Somática: uma proposta corporal para artistas cênicos com (d)eficiência física através dos princípios e fundamentos corporais Bartenieff. 234 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
STRAZZACAPPA, Márcia. O Corpo e suas Representações: as técnicas de educação somática na preparação do artista cênico. Cadernos CERU, série 2, nº. 12, pp. 79-90, 2001.
STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a Arte e a Docência: a formação do artista da dança. Campinas: Papirus, 2006.
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna. Ensaios em Estudos Culturais, Educação e Ciência. A produção cultural do corpo, da natureza, da ciência e da tecnologia - instâncias e práticas contemporâneas. 1. ed. Porto Alegre: EDUFRGS. 352p. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Lemos Soares, Gustavo Henrique Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.