WORKSHOP OF THE RECICLARTE BOOK, AN ART TEACHING PROJECT DURING THE PANDEMIA

Authors

  • Claudia Elisete Kellermann UFPEL

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v49i49.1056

Keywords:

inclusive art, recycling art, distance learning

Abstract

This article presents a portrait of an art project, facing a new paradigm imposed by social distancing, caused by the SARS Covid-19 pandemic. The project Oficina do Livro recycling, which teaches inclusive literary art, was carried out with children from 4 public schools in Gramado in 2020. The activities included the manufacture of recycled paper and papier-mâché, drawing and researching the city's history. Based on the principle of inclusive design we use the A/R/Tography methodology, we analyze the movement of students through the cycles of activities. As a result, we produced 5 books with tactile illustrations and written in ink and braille, handcrafted works of art donated to Gramado's public library.

References

BRASIL, lei 8.069 de 13 de julho de 1990, Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/crianca-e-adolescente/estatuto-da-crianca-e-do-adolescente-versao-2019.pdf acesso em 04 maio de 2021

CATTANI, Icleia Borsa et al O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas, Ed. Universidade/UFRGS, Porto Alegre, 2002. p 36

DIAS, Belidson, Preliminares: A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. Pelotas, 2018 Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/mestradoartesvisuais/files/2018/06/belidson.pdf Acesso em: 26 de junho.

EDC- ENGINEERING DESIGN CENTRE. Inclusive Design Toolkit. University of Cambridge. Reino Unido: 2017. Disponível em: http://www.inclusivedesigntoolkit.com/GS_overview/overview.html acesso em 09 maio de 2021.

IDEO. ORG. Kit de design: O kit de ferramentas de design centrado no ser humano Disponível em: https://www.ideo.com/post/design-kit acesso em: 09 de maio de 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Resposta educacional à pandemia de COVID-19 no Brasil, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/divulgados-dados-sobre-impacto-da-pandemia-na-educacao Acesso em 03 de outubro de 2021.

DIEDERICHSEN, Maria Cristina, Pesquisa baseada em arte: criações poéticas desbravando mundos. 2019, disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/10474 DOI: https://doi.org/10.5965/2175234611252019064

DOTTA, Silvia, E. Pimentel, I. Silveira, J. Braga, “Oportunidades e Desafios no Cenário de (Pós-)Pandemia para Transformar a Educação Mediada por Tecnologias,” Revista Iberoamericana de Tecnologia en Educación y Educación en Tecnología, no. 28, pp. 157-167, 2021. doi: 10.24215/18509959.28.e19 . DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.28.e19

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, jul. 2011. ISSN 1982-9949. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444/1898>. Acesso em: 06 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444

MANZINI, Ezio. Design para inovação social e sustentabilidade. E Pepper Rio de Janeiro, pag. 12. 2008. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=8rCjFEFG8AcC&oi=fnd&pg=PA5&dq=design+social&ots=t79K2aNoxG&sig=amQT_-D70YeshQY0zuhQdVFc8iI#v=onepage&q=design%20social&f=false Acesso em: 26 de junho de 2021.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. E-Book: Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: 2015, Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/?p=543 acesso em: 25 de junho de 2021.

NUNES. José Antônio, A produção de brinquedos com material reciclável, um material didático para o professor arte-educador. BDM, Barretos: 2011 disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/4453/1/2011_JoseAntonioNunes.pdf acesso em 25 de junho de 2021.

OXFORD Languages, Dicionário. Disponível em: https://languages.oup.com/google-dictionary-pt/ acesso em 25 de junho de 2021.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2009. 288 p.

RECICLAUDIA. blog da artista: https://reciclaudia.blogspot.com/

SANTOS, M. A. A. A arte na educação infantil sua contribuição para o desenvolvimento XV Seminário Internacional de Educação. 2016 disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/325d6200-a6f7-420b-8192-7f3fade7ee4d/A%20arte%20na%20educa%C3%A7%C3%A3o%20infantil%20sua%20contribui%C3%A7%C3%A3o%20para%20o%20desenvolvimento.pdf acesso em 05 maio de 2021

SILVA, João Batista da, O contributo das tecnologias digitais para o ensino hibrido: O rompimento de fronteiras espaço-temporais historicamente estabelecidas e suas implicações no ensino. ARTEFACTUM, 2017. Disponível em: http://www.artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/1531 acesso em: 20 de junho de 2021.

THE WORLD BANK, Agir agora para proteger o capital humano de nossas crianças: Os custos e a Resposta ao Impacto da pandemia da COVID- no Setor de Educação na América Latina e no Caribe, 2021 Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/news/press-release/2021/03/17/hacer-frente-a-la-crisis-educativa-en-america-latina-y-el-caribe Acesso em: 03 julho 2021.

UNDIME, Internet e infraestrutura são maiores entraves para volta às aulas, diz pesquisa. 2021, Disponível em : https://undime.org.br/noticia/12-03-2021-14-53-internet-e-infraestrutura-sao-maiores-entraves-para-volta-as-aulas-diz-pesquisa, acesso em 04 de maio de 2021

Published

03/06/2022

How to Cite

Kellermann, C. E. (2022). WORKSHOP OF THE RECICLARTE BOOK, AN ART TEACHING PROJECT DURING THE PANDEMIA. Revista Da FUNDARTE, 49(49). https://doi.org/10.19179/rdf.v49i49.1056

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.