INCISIVAS
A INTERVENÇÃO URBANA COMO ESPAÇO DE MEMÓRIA E DENÚNCIA EM UMA GENEALOGIA VISUAL
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1699Keywords:
Arte contemporânea; Intervenção urbana; Feminicídio.Abstract
This article examines the Incisivas urban interventions as an artistic and political practice that re-signifies female memories and denounces femicide. Based on Foucault’s genealogy and Pierre Nora’s concept of places of memory, the study explores how urban art challenges gender violence visibility. The research analyzes the appropriation of images and everyday objects in lambe-lambe as a strategy of resistance, transforming urban spaces into archives of critical memory.
Downloads
References
ARQUIVO de Pesquisa. Coletânea de imagens referentes da pesquisa poética dos autores. 2024.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: a história da violência nas prisões. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos, vol. II: arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2001.
NORA, Pierre. Les Lieux de Mémoire. Paris: Gallimard, 1984.
NORA, Pierre. Les lieux de mémoire, ou comment ils m’ont échappé. In: NORA, Pierre. Présent, nation, mémoire. Paris: Gallimard, 2011.
VOGLER, Alexandre. Atrocidades Maravilhosas. 1 Vídeo. 19min08s. In: Youtube. Vogler. Disponível em: http://www.alexandrevogler.com.br/projeto/atrocidades-maravilhosas/. Acesso em: 28 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Stéfani Trindade Agostini, Altamir Moreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
