URBAN AND HUMAN WE/NODES: BODIES AS AN EXPRESSION OF CITIES
CORPOS COMO EXPRESSÃO DAS CIDADES
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v66i66.1670Keywords:
Urbano, Humano, CidadesAbstract
Bodies that circulate in cities create urban dynamics and flow through the way they move from one place to another, because as they move forward or backward, they create the present and future, real and symbolic, scenario of each city. This text discusses the established bodily landscapes that interpellate each other in the spaces of cities, from which they emerge, instituted by the environments of subjection of bodies and daily life. Streets are public spaces for conflict and harmony. In the end, it is concluded that an education devoid of processes for humanization dissipates human relations in cities, resulting in urban and human knots.
Downloads
References
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan.-fev.- mar.-abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt Acesso: 18 fev. 2025.
BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
CAMUS, Manuela. Ser indígena en ciudad de Guatemala. México: FLACSO, 2002.
CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica. Ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 1993.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987. 288p.
FOUCAULT, Michel. O Sujeito e o Poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 25. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra S/A, 1996.
HISSA, Cássio E. Viana; NOGUEIRA, Maria Luísa Magalhaes. Cidade-corpo. Revista da UFMG, Belo Horizonte, v. 20, n.1, p.54-77, jan./jun. 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/revistaufmg/downloads/20/3-cidade-corpo_cassio_hissa_e_maria_nogueira.pdf. Acesso em: 09 fev. 2025.
LE BRETON, David. Antropologia do corpo e da modernidade. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.
MEDINA, Alice Maria Corrêa. Nem cá, nem lá – Para onde a pandemia da COVID-19 pode levar, já que perto/longe é nenhum lugar? Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 10, n. 4, p. 30–41, 2021a. DOI: 10.5281/zenodo.8404639. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1269 Acesso em: 18 fev. 2025.
MEDINA, Alice Maria Corrêa. Relational Paradigm of Life New Meanings and Values for Life WHEN Viruses Threaten. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 44, n. 44, p. 1–10, 2021b. DOI: 10.19179/2319-0868.819/862. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/862 Acesso em: 18 fev. 2025.
MEJÍA BETANCUR, Liliana Patrícia. Art as a tool of communication for social change: the case of Medellín. Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones y Filología, [S. l.], n. 31, p. 59–74, 2016. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/326291. Acesso em: 16 dec. 2024.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; 2000.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.
TUAN, Yi-Fu. Geografia humanística. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio (Org.) Perspectivas da Geografia. São Paulo, Difel, 1995. p. 143-164.
SENNETT, Richard. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. Rio de Janeiro: Record, 2008.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1998.p.61.
SAVATER, Fernando. O valor de educar. São Paulo; Martins, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alice Maria Corrêa Medina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
