CONTOS POPULARES E AUTOCONHECIMENTO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES
UMA EXPERIÊNCIA ESTÉTICA POSSÍVEL
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1627Keywords:
Teacher training, Aesthetic experience, Self-knowledgeAbstract
The article seeks to recognize popular tales as an aesthetic experience capable of providing self-knowledge in teacher training. To this end, it intends to examine the issue of current aesthetic experience and investigate whether, and how, popular tales and the relationships between self-knowledge and aesthetic experience appear in literature. The study concludes that recognizing the tales as an aesthetic experience is related to the production of singular subjectivity, according to Guattari. According to Steiner, the tales allow for internal experiences capable of providing opportunities for self-knowledge and, therefore, giving new meaning to individuals' relationships with themselves and their surroundings
Downloads
References
BACH JUNIOR, Jonas. Intuitive thinking as the foundation of education toward freedom. Educ. rev. Curitiba, v.1, n.56, p.131-145, abr/jun, 2015. Disponível em: [http://educa.fcc.org.br/pdf/er/n56/0101-4358-er-56-00131.pdf]. Acesso em: 01 de jun. 2017.
BLASCO, Pablo González. et al. A. Education through movies: Improving teaching skills and fostering reflection among students and teachers. Journal for learning through the Arts, California, v. 11, n.1, 2015. Disponível em: [https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1086983.pdf]. Acesso em: 26 de jul. 2017.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Mathematics Teachers’ Professional Identity Development in Communities of Practice: Reifications of Proportional Reasoning Teaching. Bolema, Rio Claro, v. 30, n.54, p.165-187, abr. 2016. Disponível em: [https://www.scielo.br/j/bolema/a/sTfV4kwdKx3s3TwYKMjM8MQ/?lang=en]. Acesso em: 12 de dez. 2018.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34. 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs – Capitalismo e Esquizofrenia. V. 1. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs – Capitalismo e Esquizofrenia. V. 3. São Paulo: Editora 34, 1996.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Cortez, 1981.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O que é beleza?. 3ªed. São Paulo: Brasiliense, 1998.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Por que Arte-Educação?. 22ªed. Campinas: Papirus, 2012.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: A educação (do) sensível. 2000. 234 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
FARINA, Cynthia. Arte e formação: uma cartografia da experiência estética atual. 31ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu, 2008. Disponível em: [http://31reuniao.anped.org.br/1trabalho/ge01-4014--int.pdf]. Acesso em: 02 abr. 2010.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: Nascimento da prisão. 42ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GUATTARI, Félix. As três Ecologias. 5ª ed. Campinas: Papirus, 1995.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do Desejo. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
KOLLER, Sílvia H; PAULA COUTO, Maria Clara de; HOHENDORFF, Jean Von. Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014.
LANZ, Rudolf. A pedagogia Waldorf: caminho para um ensino mais humano. 5ª ed. São Paulo: Antroposófica, 1990.
LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência – Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, nº 19, p. 20-28, jan/fev/mar/abr de 2002. Disponível em: [https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt]. Acesso em: 23 jul. 2017
PAVONI, Amarilis. Os Contos e os Mitos no Ensino: Uma abordagem junguiana. 1ªed. São Paulo: E.P.U., 1989.
QUINTERO, Martha Elena Baracaldo. La subjetividad en la formación de maestros. Nómadas, Bogotá, n.34, p.247-259, mar, 2011. Disponível em: [http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75502011000100017]. Acesso em: 18 jan. 2019.
STEINER, Rudolf. A filosofia da liberdade: Fundamentos para uma filosofia moderna. São Paulo: Antroposófica, 2000.
STEINER, Rudolf. Os contos de fadas: sua poesia e sua interpretação. 2ª ed. São Paulo: Antroposófica, 2012.
STOLTZ, Tania; WEGER, Ulrich. O pensar vivenciado na formação de professores Educar em revista. Curitiba, nº56, p.67-83, abr/jun. 2015. Disponível em: [http://www.scielo.br/pdf/er/n56/0101-4358-er-56-00067.pdf]. Acesso em: 22 jul. 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juliana Rodrigues, Tania Stoltz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
