VISUAL CULTURE EDUCATION IN VISUAL ARTS CLASSES: A PROPOSAL FOR DECOLONIZATION OF THE CURRICULUM
UMA PROPOSTA DE DESCOLONIZAÇÃO DO CURRÍCULO
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v64i64.1585Keywords:
Teaching Visual Arts. Education of visual culture. CurriculumAbstract
This text derives from a doctoral thesis and argues, in detail, about representation and the connections between Visual Arts Teaching, visual culture and identity construction. In addition to the bibliographical review, data from the interview carried out with a Visual Arts teacher, working in a public school, and images sent by her to the researcher are presented. It was realized, from the bricolage of information, that the reinvention of curricular practices in Visual Arts, when contemplating aspects of visual culture education, can promote criticality regarding the discursive regimes of images, with a view to a more plural world.
Downloads
References
BAOBABE. Vida e Arte de Judith Bacci; publicado por Letícia Pereira (Imagem da artista esculpindo). Disponível em: https://www.baobabe.com.br/blog/vida-e-arte-de-judith-bacci/ Acesso em: 05 ago. 2024.
CARNEIRO, Sueli. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. Geledés – Instituto da Mulher Negra, São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.geledes.org.br/enegrecer-o-feminismo-situacao-da-mulher-negra-na-america-latina-partir-de-uma-perspectiva-de-genero/
Acesso em: 15 ago. 2024.
COLLINS, Patrícia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento [recurso eletrônico]; tradução Jamille Pinheiro Dias. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
COUTINHO, Andréa Senra. Poéticas do feminino/ Feminismo na Arte Contemporânea: Transgressões para o Ensino de Artes Visuais em escolas, 2009. 264f. Tese (Doutorado – Instituto da Criança). Universidade do Minho, Braga, 2009. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10858/1/tese_andrea2010julho.pdf Acesso em: 15 ago. 2024.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, p. 167-182, jan./jun. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/sGzxY8WTnyQQQbwjG5nSQpK/?format=pdf Acesso em: 03 ago. 2024.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Educação antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03 / Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. 236 p. (Coleção Educação para todos).
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr, 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/gomes.pdf Acesso em: 10 jul. 2024.
HALL, Stuart. Cultura e Representação. Organização e Revisão técnica: Arthur Ituassu; Tradução: Daniel Miranda e Willian Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.) Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011, p.31-50.
KINCHELOE, Joe L; BERRY, Kathleen S. Rigour and complexity in educational research: Conceptualizing the bricolage. Maidenhead: Open University Press, 2004.
KINCHELOE, Joe L; BERRY, Kathleen S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2007.
MARVEL. Cartaz do filme Pantera Negra. Disponível em: https://www.marvel.com/movies/black-panther Acesso em: 03 ago. 2024.
MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu. Sociologia e teoria Crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Flávio Antônio; SILVA, Tomaz Tadeu (orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 12. ed. São Paulo, Cortez, 2011. p.13-47.
NASCIMENTO, Erinaldo Alves do. Singularidades da educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e das interpretações. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011. p. 209-226.
NUNES, Luciana Borre. Cultura visual: travessias, provisoriedades e encontros em processos de ensinar e aprender. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Educação da Cultura visual: aprender ... pesquisar ... ensinar. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015, p.111-132.
PANDOLFO. Nina. About a day flowery (tela, técnica mista), 2016. Disponível em: https://www.ninapandolfo.com.br/obra/1108/About%20a%20day%20flowery Acesso em: 11 jul. 2024.
PANDOLFO, Nina. Biografia. Disponível em: https://www.ninapandolfo.com.br/sobre-mim Acesso em: 11 jun. 2024.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, maio/ago.2004 Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/475/479 Acesso em: 05 jul. 2024.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2 ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.
PEREIRA, Letícia. Arte, realismo e religiosidade na obra de Judith Bacci: Um patrimônio a ser preservado, 2011. Monografia, 111p. (Especialização-PPGAV/CA/UFPEL). Centro de Artes. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.
PEREIRA, Letícia. A identidade representada, da espiritualidade à materialidade (Pelotas-RS): a arte umbandista de Judith Bacci, 2018. 186f. Dissertação (Mestrado-PPG em Memória Social e Patrimônio Cultural/UFPEL). Instituto de Ciências Humanas. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.
RUBEM Valentim. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa8766/rubem-valentim. Acesso em: 17 ago. 2024.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 2005, p. 159-177.
SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo e identidade social: Territórios contestados. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 2005, p.190-207.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
THE MARY SUE. Imagem das 3 personagens femininas principais do filme Pantera Negra. Disponível em: https://www.themarysue.com/chadwick-boseman-black-panther-women/ Acesso em 06 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabiana Lopes de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
