MARMITA - REPORT AND THOUGHTS ON COLLABORATIVE COMPOSITIONAL PROCESS INVOLVING MUSICAL IMPROVISATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1466

Keywords:

Collaborative Composition, Musical Improvisation, Artistic Research

Abstract

This article is a report on the collaborative composition Marmita (2019), composed by me in collaboration with my colleague and composer DM. More specifically, in the report I describe the composition of Marmita's first movement, which involves improvisation within the collaborative process. Marmita is part of a group of three musical pieces that appear in my ongoing doctoral research. With the help of audio recordings, notes and a logbook, I present a history of the first day of the collaborative composition process; as well as addressing aspects that outlined the group's compositional decisions, involving permanent negotiation between the participants, composers/performers of the piece. Finally, I conclude with a reflection on the distribution of creativity, and the intention of joint commitment in collective improvisation, involving the concept of plural subject (GILBERT, 1990), which may be incorporated into analyses, advancing studies regarding the collective dynamics of musical creation.

Author Biography

Rafael Salib Deffaci, UDESC

Rafael Salib Deffaci é músico/compositor/professor. Doutorando em Música pela Universidade Estadual de Santa Catarina - UDESC - ênfase em Composição - Processos Criativos. É Mestre desde 2015, também pela UDESC, com a dissertação Blues do Delta do Jacuí - Um Estudo Etnográfico Sobre a Cena Musical Blues na Cidade de Porto Alegre. É licenciado em Música pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, desde 2007, com o tcc O A E O Z - Os Mutantes Além da Tropicália. Dedica sua carreira na pesquisa do blues - e musicalidades comunicantes - no âmbito dos estudos da música popular, bem como a improvisação como ferramenta de composição. Em 2010, estudou na Old Town School of Folk Music, em Chicago/EUA, onde também teve oportunidade de tocar em casas de blues com bandas locais de Chicago. Desde 2011 atua como músico/compositor/instrumentista do grupo Uranius Blues, desenvolvendo material autoral e acompanhando músicos como o pianista Sumito Aryio Aryioshi (JAP), em 2013 e 2014; o cantor Lorenzo Thompson (EUA) em 2013, e o guitarrista John Primer (EUA), em 2014. Também mantém o grupo de música experimental Manufaturados, com o músico/compositor Daniel Mendes, desde 2014. Entre 2011 e 2017 ministrou os componentes curriculares Guitarra, Violão, Percepção IV, Áudio e Tecnologias, Produção Musical no curso Técnico em Música/Instrumento Musical, na Escola Sinodal de Educação Profissional - ESEP/RS; e Práticas Interpretativas - Guitarra I a VII, Estágio Supervisionado VI e VII no curso Licenciatura em Música, na Faculdades EST/RS.

References

CANO, López Ruben; SAN-CRISTÓBAL, Úrsula. Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona, Diciembre 2014.

CLARKE, Eric; DOFFMAN, Mark. Distributed Creativity: Collaboration and Improvisation in Contemporary Music. Oxford University Press, 2017. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199355914.001.0001

COESSENS, Kathleen. A arte da pesquisa em artes: Traçando práxis e Reflexão (ARJ | Brasil | Vol. 1/2 | Jul./Dez. 2014, 20p). DOI: https://doi.org/10.36025/arj.v1i2.5423

GILBERT, Margaret. Walking together: a paradigmatic social phenomenon. Midwest Studies in Philosophy 15: 1– 14, 1990. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1475-4975.1990.tb00202.x

HAGBERG, Garry. The ensemble as plural subject - Jazz Improvisation, Collective Intention And Group Agency. P. 301 in CLARKE, Eric; DOFFMAN, Mark. Distributed Creativity: Collaboration and Improvisation in Contemporary Music. Oxford University Press, 2017.

HAYDEN, Sam; WINDSOR, Luke. Collaboration and the composer: case studies from the end of the 20th century. Tempo, Cambridge, v. 61, n. 240, 2007. p. 28-39. DOI: https://doi.org/10.1017/S0040298207000113

NETTL, Bruno. Thoughts on Improvisation: A Comparative Approach. Oxford University Press, 1974. DOI: https://doi.org/10.1093/mq/LX.1.1

Published

19/06/2024

How to Cite

Salib Deffaci, R. (2024). MARMITA - REPORT AND THOUGHTS ON COLLABORATIVE COMPOSITIONAL PROCESS INVOLVING MUSICAL IMPROVISATION. Revista Da FUNDARTE, 59(59), e1466. https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1466

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 

You may also start an advanced similarity search for this article.