PARA UMA EDUCAÇÃO QUE CAMINHE JUNTO COM AS CULTURAS JUVENIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1416

Keywords:

Ensino de arte. Culturas juvenis. Cultura visual.

Abstract

In this paper, I address, from my experience as an art teacher in the educational context, grounded in the contributions of Visual Culture, how the intended valorization of the cultural and aesthetic references of students has been considered in art education. I discuss some obstacles that arise in this process, such as a conception of art, culture, and aesthetics still strongly rooted in teachings derived from curricula based on traditional pedagogy. Thus, I examine how this pedagogical perspective, when faced with youth culture that permeates the classrooms, also ends up repressing what is a product of common cultural production and could promote an education aimed at valuing the knowledge of learners.

Author Biography

Juzelia de Moraes Silveira, Prefeitura de São José/SC, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual - FAV/UFG.
Bolsista REUNI - CAPES (2011-2015). Mestre em Artes Visuais pela UFSM/RS.
Possui Graduação em Desenho e Plástica - Artes Visuais - Bacharelado (2004) e
Graduação em Artes Visuais - Licenciatura Plena (2006), ambas pela UFSM/RS.
Bolsista PDSE - CAPES (Programa Institucional de Bolsas de Doutorado Sanduíche no
Exterior), com estágio no programa de Doctorado en Artes y Educación, da Universidad
de Barcelona/ES (2013-2014). Professora substituta do curso de Artes Visuais -
Licenciatura Plena, da UERGS/RS - Montenegro.

References

CHARRÉU, Leonardo; OLIVEIRA, Marilda de. Sobre ensinar e aprender e sobre aprender e ensinar no campo das visualidades contemporâneas. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs). Educação da cultura visual: aprender...pesquisar...ensinar... Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes. 2013.

SILVEIRA, Juzelia de Moraes. Por que não? Para desestabilizar algumas certezas sobre espaços educativos e seus sujeitos. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 074–085, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022074. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21727. Acesso em: 12 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267812022074

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.

VICTORIO FILHO, A., & CASTRO DA SILVA, B. de M. (2019). Corpo, cotidiano, imagem e criação: pesquisa e escolas. Revista Digital Do LAV, 12(2), 146–163. https://doi.org/10.5902/1983734837847

VICTORIO FILHO, A., DA SILVA, P. S., DO NASCIMENTO, R. T., & SILVEIRA, V. J. (2017). Alunos ensinam professores a ser professores na escola que não é mais escola. Educação, 42(3), 597–614. https://doi.org/10.5902/1984644429956 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644429956

PAIS, José Machado. Culturas juvenis. 2. ed. Lisboa, 2003.

RAPOSO, O., SEDANO, L. J., & WILSON LIMA, R. (2020). Introdução ao Dossiê: Juventudes, Decolonialidades e Estéticas Insurgentes. Revista TOMO, (37), 9–16. https://doi.org/10.21669/tomo.vi37.14034 DOI: https://doi.org/10.21669/tomo.vi37.14034

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

Published

08/08/2024

How to Cite

Silveira, J. de M. (2024). PARA UMA EDUCAÇÃO QUE CAMINHE JUNTO COM AS CULTURAS JUVENIS. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1416. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1416

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

Similar Articles

<< < 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.