A DESOBEDIÊNCIA COMUNAL ENTRE ARTE, FILOSOFIA E EDUCAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1406

Keywords:

Disobedience, Performative philosophy, Philosophy of the common, Art and Education

Abstract

In this article, I discuss the common in its relationship with philosophy, art and education. To this end, in the first section, I try to show that the concept of disobedience goes much further than a mere challenge to current laws, and can be understood, more broadly, as a critical and community modus existendi. In the second section, I deepen the discussion about the common as a relational foundation and report some activities I carried out in a research project in the areas of Education and Arts. Finally, I defend the hypothesis that it is possible to practice disobedience based on a type of philosophical performance, which unites subjects and distances itself from contemporary digital individualism.

Author Biography

Leonardo Marques Kussler, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, Osório, RS/Brasil

Graduado em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) (2012), Mestre em Filosofia (UNISINOS, Prosup/Capes, 2012-2014), Doutor em Filosofia (UNISINOS, Prosuc/Capes, 2014-2018), com estágio pós-doutoral (2019-2020) pela mesma instituição. Foi Pesquisador Visitante DCR FAPEPI/CNPq (2019-2021) na UFPI, onde desenvolveu outro projeto de pós-doutorado. Atualmente, realiza estágio pós-doutoral no PPGED da UERGS, unidades Osório (Educação) e Montenegro (Artes), 2022-2023. É revisor, consultor de língua portuguesa e tradutor (inglês) de periódicos e livros há mais de uma década, com ênfase em textos acadêmicos. Filiado ao GT Filosofia Hermenêutica (ANPOF) e membro da Hans-Georg Gadamer Research Society of Japan (ガダマー研究会). As áreas específicas contempladas em sua pesquisa, atualmente, são: Platão, Gadamer, Filosofia como modo de vida, Foucault, Ética, Filosofia Oriental (Escola de Kyoto), RPG (Role-Playing Game), Educação, Política, Arte e Design.

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Published

08/08/2024

How to Cite

Kussler, L. M. (2024). A DESOBEDIÊNCIA COMUNAL ENTRE ARTE, FILOSOFIA E EDUCAÇÃO. Revista Da FUNDARTE, 60(60), e1406. https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1406

Issue

Section

Dossiê Artes, Comunidades e Educação- ARTIGO

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