OS PROFESSORES VÃO AO CINEMA

UMA ANÁLISE DOS DISCURSOS DOCENTES A PARTIR DO FILME HARRY POTTER E A PEDRA FILOSOFAL (2001)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1367

Keywords:

Cultura Visual, formação docente, Leitura audiovisual

Abstract

This article reviews some (in)conclusions obtained from a master's research project
aimed at analyzing the constitution of teacher identity in audiovisual narratives based on the film
"Harry Potter and the Philosopher's Stone" (2001). With contributions from Visual Culture studies
(Hernández, 2011, 2010, 2007, 2005), Media Culture (Pillar, 2013), and teacher identities (Ferreira,
2002; Garcia, Hypólito, Vieira, 2005), this work analyzes the discourse of basic education teachers in
a context of self-sharing within a focus group where the filmic teachings of "Harry Potter and the
Philosopher's Stone" were discussed. As a method of analysis, this study employs A/r/tography (DIAS,
2013), an approach that sees research as action, as a living practice, considering the possibility of the
same individual absorbing identities and processes inherent in being a teacher, a researcher, and an
artist. The focus was not on how these teachers constituted themselves as educators based on the
work "Harry Potter," but rather on what these teachers talked about in relation to it. Through an
interaction provoked by a common experience, unique expressions emerged and are revisited in the
narrative of this work.

Author Biography

Carolina Viana da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

Mestranda em Educação, na linha de pesquisa Arte, Linguagem e Currículo (PPGEdu/UFRGS), sob orientação da Profa. Dra. Analice Dutra Pillar; Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua no Grupo de Pesquisa em Educação e Arte (GEARTE/PPGEdu/UFRGS). Atualmente é professora de Arte de ensino fundamental e médio no Colégio Santa Inês. Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Artes, atuando principalmente nos seguinte temas: Cultura Visual; Ensino de Arte; Cultura Midiática.

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Published

19/06/2024

How to Cite

Viana da Silva, C. (2024). OS PROFESSORES VÃO AO CINEMA : UMA ANÁLISE DOS DISCURSOS DOCENTES A PARTIR DO FILME HARRY POTTER E A PEDRA FILOSOFAL (2001). Revista Da FUNDARTE, 59(59), e1367. https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1367